Year 2021, Volume 6 , Issue 1, Pages 61 - 79 2021-03-31

An Analysis on Kurdish Reading Groups
Lêkolînek li Ser Komên Xwendinê yên Kurdî
Kürtçe Okuma Grupları Üzerine Bir İnceleme

İlyas SUVAĞCİ [1]


As an individual, intellectual and collective activity, reading groups have a significant impact on literature. In the last few years, many Kurdish reading groups have been established in a short time. Some new authors emerged among them and they published several journals. Therefore, the activities of these reading groups opened a new important area in Kurdish literature. Since reading groups invite authors to their meetings and buy books from publishers, they are in contact with authors and publishers. For this reason, we conducted written interviews with 24 reading groups, 7 authors and poets, and 9 publishers in this investigation. We talked about the relations between these three interlocutors, the way the reading groups were organized, the literary genres they read the most, their criticism of the books they read, their shortcomings, the dangers that await them and their future. We have seen that Kurdish reading groups have more or less influence on book sales. In relation to the political conditions of the Kurds we found that there were increases or decreases in the number of reading groups, progress or decline in their activities.
Wekî çalakîyeka takekesî, rewşenbîrî û pêkveyî komên xwendinê bandoreka girîng li ser edebîyatê dikin. Di çend salên dawî da di nav demeka kurt da gelek komên xwendinê yên Kurdî hatine damezirandin. Ji van koman çend nivîskar derketin, her wiha wan çend kovar jî derxistin. Lewma çalakîyên van koman rêyeka nû ya girîng li ber edebîyata Kurdî vekir. Ji ber ku komên xwendinê nivîskaran di şêwirên xwe da dikin mêvan, pirtûkan dikirin têkilîyên wan ligel nivîskar û weşanxaneyan jî hene. Lewma me jî di vê lêkolîna xwe da ligel 24 komên xwendinê, 7 nivîskar û helbestkar û 9 weşanxaneyan hevpeyvînên nivîskî kirin. Me li gor dîtina van her sê alîyan behsa; têkilîyên wan bi hevdu ra, awayê birêxistinbûna komên xwendinê, cureyên edebî yên herî zêde tên xwendin, rexneyên wan yên li ser pirtûkan, kêmasî, xetereyên li pêşîya wan û siberoja wan kir. Me dît ku komên xwendinê yên Kurdî kêm yan jî zêde bandorek li ser firotina pirtûkan kirine. Girêdayî rewşa Kurdan ya sîyasî hejmara wan zêde yan jî kêm bûne, xebatên wan geş bûne yan jî sekinîne.
Bireysel, entelektüel ve toplu bir etkinlik olarak okuma gruplarının edebiyat üzerinde önemli bir etkisi vardır. Son birkaç yılda kısa bir süre içerisinde birçok Kürtçe okuma grubu kuruldu. Bunların içerisinden bazı yeni yazarlar çıktı ve onlar birkaç dergi yayınladılar. Bu nedenle bu okuma gruplarının etkinlikleri Kürt edebiyatında yeni önemli bir yol açtı. Okuma grupları toplantılarına yazarları davet ettiklerinden, yayınevlerinden kitap satın aldıklarından onlar yazarlar ve yayınevleri ile ilişki içerisindedir. Bu nedenle bizler de bu incelememizde; 24 okuma grubu, 7 yazar, şair ile 9 yayınevi ile yazılı mülakatlar yaptık. Bu üç muhatabın birbirileri ile ilişkileri, okuma gruplarının örgütlenme tarzları, onların en çok okudukları edebi türler, okudukları eserler üzerine yaptıkları eleştiriler, onların eksiklikleri, onları bekleyen tehlikeler ve geleceklerinden bahsettik. Kürtçe okuma gruplarının az ya da çok kitap satışları üzerinde etkilerinin olduğunu gördük. Kürtlerin siyasi şartlarıyla ilişkili olarak okuma gruplarının sayısında artış ya da azalmalar, onların etkinliklerinde ilerleme ya da gerilemelerin olduğunu tespit ettik.
  • Álvarez, Carmen. Á. (2016). Book clubs: An Ethnographic Study of an Innovative Reading Practice in Spain. Studies in Continuing Education. Volume 38, Issue 2, 228-242.
  • Avcı, S. & Yüksel, A. & Akıncı, T.. (2010). Okuma Alışkanlığı Kazandırmada Etkili Bir Yöntem: Okuma Çemberi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. Sayı: 32, 5-24
  • Burnett, Gary. (2015). Online Book Clubs: An Overview and Proposal for Implementation. (Têketin: 22.09.2020). https://www.academia.edu/28850165/Online_Book_Clubs_An_Overview_and_Proposal_for_Implementation
  • Clarke, R. & Nolan, M. (2014). Book Clubs and Reconciliation: A Pilot Study on Book Clubs Reading the Fictions of Reconciliation. Australian Humanities Review, (56), 121-40.
  • Daniels, H. (2002). Literature Circles Voice and Choice in Book Clubs and Reading Groups Second Edition, Stenhouse Publishers Portland: Maine.
  • Peplow, D. (2016). Talk About Books A Study of Reading Groups. London & New York: Bloomsbury Academic.
  • Procter, J. & Benwell, B. (2015). New Directions in Book History. (Reading Across Worlds-Transnational Book Groups and the Reception of Difference). United Kingdom: Palgrave Macmillan.
  • Swann, J. & Allington, D. (2009). Reading Groups and The Language of Literary Texts: A Case Study in Social Reading. Language and Literature, 18: 247-265.
Primary Language ku
Subjects Literature
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0001-6409-1229
Author: İlyas SUVAĞCİ (Primary Author)
Institution: Hakkari Üniversitesi
Country: Turkey


Dates

Publication Date : March 31, 2021

APA Suvağci, İ . (2021). Lêkolînek li Ser Komên Xwendinê yên Kurdî . The Journal of Mesopotamian Studies , 6 (1) , 61-79 . DOI: 10.35859/jms.2021.831033