Pozitivizm 19. yüzyılın özgül
koşullarında Fransa’ da doğup gelişen bir felsefe olarak büyük ölçüde Osmanlı
entelektüellerinin düşüncelerini etkilemiştir. Bu entelektüellerin birçoğu
Sultan Abdulhamid’in uyguladığı politikalardan dolayı sürgünde, özellikle de
Fransa’ da yaşamak zorunda kalmış ve pozitivist düşünceler ile burada
tanışmışlardır. Bu entelektüeller pozitivist felsefenin Osmanlı toplumunun
karşılaştığı sorunları çözebileceğini düşündüler ve bu felsefeyi kendi
toplumsal koşullarına uyarlamaya çalıştılar. Müslüman bir Kürt alimi olan Said
Nursi de hem memleketi Bitlis’ te hem de İstanbul’ da bu düşünceler ile tanışmıştır.
Bu makale Said Nursi’nin pozitivizmden etkilendiğini iddia ediyor. Bu çerçevede
o Kürtlerin toplumsal birlik ve düzen içerisinde eğitim aracılığıyla ilerlemesi
gerektiğini ki bunun onların mutluluk ve refah düzeyini arttıracağını
düşünüyordu.
Uçman, A.(1989), Ali suavi, İslam Ansiklopdisi içinde, cilt:2, 445-448, İstanbul: Turkiye
Özcan, A.(2004) Meşveret, İslam Ansiklopedesi içinde cilt:29, 396-39, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı
Sönmez, E. (2012). Ahmed Rıza Bir Jön Türk Liderinin Siyasi-Entelektüel Portresi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları
Tunaya, T.Z.(1989), Türkiye’ de Siyasal Partiler, Cilt III, İttihat ve Terakki,Bir Çağın, Bir Kuşağın, Bir Partinin Tarihi, 1. Baskı İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları
Positivism, Said Nursi and The Kurds
Year 2019,
Volume: 4 Issue: 1, 103 - 118, 21.02.2019
Positivism arose under specific conditions in France
during nineteenth century, greatly affecting the philosophical thought of many
Ottoman intellectuals. Many of intellectuals lived in exile because of policies
carried out by Sultan Abdulhamid and came into close contact with positivism in
France. These intellectuals believed that positivism could solve the problems
that Ottoman society faced. They tried to adapt positivism to the specific
conditions of their own society. The Kurdish Muslim scholar, Said Nursi also, learned
about and keep with the thoughts, both in his hometown Bitlis, and in İstanbul.
This paper claims that Said Nursi was intrigued by positivism. In this context,
he presumed that Kurdish people should move ahead in social order and progress
through education, which would make increase their welfare and happiness
Uçman, A.(1989), Ali suavi, İslam Ansiklopdisi içinde, cilt:2, 445-448, İstanbul: Turkiye
Özcan, A.(2004) Meşveret, İslam Ansiklopedesi içinde cilt:29, 396-39, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı
Sönmez, E. (2012). Ahmed Rıza Bir Jön Türk Liderinin Siyasi-Entelektüel Portresi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları
Tunaya, T.Z.(1989), Türkiye’ de Siyasal Partiler, Cilt III, İttihat ve Terakki,Bir Çağın, Bir Kuşağın, Bir Partinin Tarihi, 1. Baskı İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları