BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions of School Administrators and Teachers Regarding the Effects of Educational Films on Education Environment

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, - 22, 10.06.2015

Öz

Purpose of this research is to identify effects of educational films on education environment based on school administrators’ and teachers’ opinions. Education films are the movies about education environment, school administrators and teachers. Population of this research based on “Descriptive Research Model” is Istanbul province. Samples are established through participation of educators assigned to the towns of Istanbul, selected via “Simple Random Method”. First, single question survey is used. Then, 18 school administrators and 123 teachers participated in the survey were asked to make a list of movies they recommend in the order of priority. An attitude scale constituted of 25 items consisting of demographic values is generated based on the themes of recommended movies. A larger group of participants constituted of 123 school administrators and 471 teachers answered the scale. Data are resolved via Windows based 15. 0 Social Sciences Statistics Package Program (SPSS), and analyzed using Chi-Square test. Opinions demonstrating differences on terms of seniority, duty and gender basis are identified. Findings are interpreted according to relevant literature. Based on the opinions of educators, results demonstrating positive effects of movies are obtained. Recommended movies are examined. Thus, analysis and recommendations that may contribute to effective selection of movies by educators to assist them in their work are provided.

Kaynakça

  • Abisel, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Altunışık, R., Coşkun, R. Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Aziz, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri (6. Basım). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Birkök, M. C. (2008). Bir toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri bildirisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-10.
  • Biryıldız, E. (1998). Sinemada Akımlar. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Budak, M. (1986). Sinema Yazıları. İstanbul: Bayrak Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, Kılıç, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cemaloğlu, N. ( 2011). Veri Toplama Teknikleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel Araştırma Teknikleri (2. Baskı) içinde (s.131-160) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Champoux, J. E. (1999). Film as a teaching resource. Journal of Management Inquiry 8 (2), 240-251. USA, Uptadet: 26 September, 2007. http://symptommedia.com/wp- content/uploads/teaching-resource.pdf.
  • Chansel, D. (2004). Beyaz Perdedeki Avrupa Tarih Öğretimi ve Sinema. Nurettin Elhüseyni (Çev.). İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayını.
  • Chennault, R. E. (2006). Hollywood Films About Schools: Where Race, Politics and Education Intersect. The United States of America: Palgarave Macmillan.
  • Debernardis, A., & Olsen, E. (1948). Audio-visual and community materials same recent publications. Educational Leadership, Association for Supervision and Curriculum Development, 256-266.
  • Dorsay, A. (1984). Sinema ve Çağımız-1. İstanbul: Hil Yayınları.
  • Efe, Ü. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde filmlerin kullanımı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Eskandari, M. (2007). İran’da TV’de yayınlanan çizgi filmlerin ilkokul öğrencilerinin eğitimine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Goldenberg, M., Lee, J., W., & O’Bannon, T. (2008). Enhancing recreation, parks and tourism courses: Using movies as teaching tools. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 9(2), 4-16. USA.
  • Gökmen, M. (1989). Başlangıçtan 1950’ye kadar Türk Sinema Tarihi ve Eski İstanbul Sinemaları. İstanbul: Denetim Ajans Basımevi.
  • Hauser, A. (1984). Sanatın Toplumsal Tarihi. Rokoko, Klasizim, Romantizm, Naturalizm, Empresyonizm ve Film Çağı. Yıldız Gölönü (Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • İnce Yakar, H. G. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: Tarihsel bir değerlendirme, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi,10(1)-19, 21-36.Erişim tarihi:1 Temmuz 2014, http://www.journals.istanbul.edu.tr/iuayefd/article/view/1023021482/1023020269.
  • Kamat, P. (2012). Short Essay on the Impact of Films. PreserveArticles.com. Retrieved July 8, 2014, from http://www.preservearticles.com/2012011821120/short-essay-on-the- impact-of-films.html.
  • Karakaya, İ. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. Baskı) içinde (s. 55-82). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kolker, R. (2009). Film Biçim ve Kültür. Fırat Ertınaz, Ali Güney, Zeynep Özen,(Çev.). Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Malthora, N.K. (1996). Marketing Research An Applied Orientation (2 nd Ed). United States: Prentice Hall.
  • Marcus, A. S. (2004). Hollywood history in high school: ‘Using feature films to support students’ historical understanding. Report on Grant Progress. Spring, 2007. TNE Report. Retrieved July 9, 2014, from http://www.tne.uconn.edu/Research/Marcus- TNE%20report.pdf.
  • Nadaner, D. (1981). Art and cultural understanding: The rol of film in education. Art Education. July, 34 (4). Retrieved July 8, 2014, from http://www.jstor.org/discover/10.2307/3192542?uid=3739192&uid=2&uid=4&sid=21 104501317403.
  • Neibaur, J. (2010). The Fall Of Buster Keaton His Films for M-G-M, Educational Pictures Colombia. United States of America: Library of Congress Cataloging-in-Publication Data.
  • Nevil, S. A. (2012). Teachers’ perspectives on use of movies in the social studies classroom. Unpublished master's thesis, Ohio University, USA.
  • Onaran, Ş. Â. (1968). Sinematoğrafik Hürriyet Özellikle Bu Hürriyetin Filmlerin ve Film Senaryolarının Kontrolü Bakımından Değerlendirilmesi. Yayımlanmış doktora tezi, Ankara: T.C. İçişleri Bakanlığı Tetkik Kurulu Yayınları.
  • Öztaş, S. (2007). Tarih öğretimi ve filmler: “Tarih öğretiminde film kullanılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi”. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, S. (2005). Erken Cumhuriyet Döneminde Sinema, Siyaset, Seyir. Ankara: Elips Kitap.
  • Özyurt, S. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Pasin, R. (1951). Modern Eğitimde Filim. K.K.K. İstanbul Basımevi.
  • Pattison, L. (2006). Taking the movies to school: Science, efficiency, and the motion picture project, 1929-1939. History of Intellectual Culture, 6 (1), 1-14.
  • Temizel, G. (2012). Sanat Eğitimi Alan Öğrencilerin Sanat ve Estetik Tutumlarına Görsel Kültürün Etkisi. Konya: Palet Yayınları.
  • Tezcan, M. (1998). Toplumsal Değişme ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Tosun, N. (2005). Film Defteri. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Tüzel, S. (2009). Animasyon film ve Türk masal kahramanlarının özelliklerinin çocuk eğitimi açısından karşılaştırılması.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Sosyal Bilgiler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Uçak, Şimşek, E. (2003). Bilişsel-davranışçı yaklaşımla ve rol değiştirme tekniğiyle bütünleştirilmiş film terapisi uygulamasının işlevsel olmayan düşüncelere ve iyimserliğe etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Üstündağ, N. (2012). Bir ders materyali olarak belgesel sinemanın eğitim işlevinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Wegner, H. (1977). Teaching With Film. Indiana: Phi Delta Kappa Educational Foundation Bloomington.

Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Eğitim İçerikli Filmlerin Eğitim Ortamlarına Etkisine İlişkin Görüşleri

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, - 22, 10.06.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı; okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin, eğitim içerikli filmlerin, eğitim
ortamlarına etkisine iliĢkin görüĢlerinden yola çıkarak, bu etkileri ortaya koymaktır. Eğitim içerikli
film, eğitim ortamını, okul yöneticisini ve öğretmeni konu alan sinema filmleridir. “Betimsel
AraĢtırma Modeli” ile çalıĢılmıĢ olan araĢtırmanın evreni Ġstanbul ilidir. Ġstanbul ilinin “Basit Tesadüfî
Yöntem” ile seçilmiĢ ilçelerinde görevli olan eğitimcilerin katılımıyla örneklem oluĢturulmuĢtur. Önce
tek soruluk bir anket kullanılmıĢtır. Bu ankete katılan, 18 okul yöneticisi ve 123 öğretmenden,
önerdikleri filmleri, önem derecesine göre sıralamaları istenmiĢtir. Önerilen filmlerdeki temalara
dayalı olarak, demografik değerlerin yer aldığı, 25 maddelik bir tutum ölçeği oluĢturulmuĢtur. Bu
ölçeğe ise daha geniĢ katılımla, 123 okul yöneticisi ve 471 öğretmen, cevap vermiĢtir. Veriler,
Windows tabanlı 15. 0 Sosyal Bilimler Ġçin Ġstatistik Paket Programı (SPSS) ile çözümlenip, Khi-Kare
testi ile analiz edilmiĢtir. Kıdem, görev ve cinsiyet bazında anlamlı farklılık gösteren görüĢler tespit
edilmiĢtir. Bulgular, ilgili literatür dikkate alınarak yorumlanmıĢtır. Eğitimcilerin görüĢlerine dayalı
olarak, filmlerin, olumlu etkileri olduğuna dair sonuçlar elde edilmiĢtir. Önerilen filmler incelenmiĢtir.
Böylece, eğitimcilerin kendilerine yol gösterecek film seçimlerini, verimli yapabilmelerine katkı
sağlayabilecek analizler sunulmuĢ ve önerilerde bulunulmuĢtur.

Kaynakça

  • Abisel, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Altunışık, R., Coşkun, R. Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Aziz, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri (6. Basım). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Birkök, M. C. (2008). Bir toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri bildirisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-10.
  • Biryıldız, E. (1998). Sinemada Akımlar. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Budak, M. (1986). Sinema Yazıları. İstanbul: Bayrak Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, Kılıç, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cemaloğlu, N. ( 2011). Veri Toplama Teknikleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel Araştırma Teknikleri (2. Baskı) içinde (s.131-160) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Champoux, J. E. (1999). Film as a teaching resource. Journal of Management Inquiry 8 (2), 240-251. USA, Uptadet: 26 September, 2007. http://symptommedia.com/wp- content/uploads/teaching-resource.pdf.
  • Chansel, D. (2004). Beyaz Perdedeki Avrupa Tarih Öğretimi ve Sinema. Nurettin Elhüseyni (Çev.). İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayını.
  • Chennault, R. E. (2006). Hollywood Films About Schools: Where Race, Politics and Education Intersect. The United States of America: Palgarave Macmillan.
  • Debernardis, A., & Olsen, E. (1948). Audio-visual and community materials same recent publications. Educational Leadership, Association for Supervision and Curriculum Development, 256-266.
  • Dorsay, A. (1984). Sinema ve Çağımız-1. İstanbul: Hil Yayınları.
  • Efe, Ü. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde filmlerin kullanımı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Eskandari, M. (2007). İran’da TV’de yayınlanan çizgi filmlerin ilkokul öğrencilerinin eğitimine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Goldenberg, M., Lee, J., W., & O’Bannon, T. (2008). Enhancing recreation, parks and tourism courses: Using movies as teaching tools. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 9(2), 4-16. USA.
  • Gökmen, M. (1989). Başlangıçtan 1950’ye kadar Türk Sinema Tarihi ve Eski İstanbul Sinemaları. İstanbul: Denetim Ajans Basımevi.
  • Hauser, A. (1984). Sanatın Toplumsal Tarihi. Rokoko, Klasizim, Romantizm, Naturalizm, Empresyonizm ve Film Çağı. Yıldız Gölönü (Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • İnce Yakar, H. G. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: Tarihsel bir değerlendirme, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi,10(1)-19, 21-36.Erişim tarihi:1 Temmuz 2014, http://www.journals.istanbul.edu.tr/iuayefd/article/view/1023021482/1023020269.
  • Kamat, P. (2012). Short Essay on the Impact of Films. PreserveArticles.com. Retrieved July 8, 2014, from http://www.preservearticles.com/2012011821120/short-essay-on-the- impact-of-films.html.
  • Karakaya, İ. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. Baskı) içinde (s. 55-82). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kolker, R. (2009). Film Biçim ve Kültür. Fırat Ertınaz, Ali Güney, Zeynep Özen,(Çev.). Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Malthora, N.K. (1996). Marketing Research An Applied Orientation (2 nd Ed). United States: Prentice Hall.
  • Marcus, A. S. (2004). Hollywood history in high school: ‘Using feature films to support students’ historical understanding. Report on Grant Progress. Spring, 2007. TNE Report. Retrieved July 9, 2014, from http://www.tne.uconn.edu/Research/Marcus- TNE%20report.pdf.
  • Nadaner, D. (1981). Art and cultural understanding: The rol of film in education. Art Education. July, 34 (4). Retrieved July 8, 2014, from http://www.jstor.org/discover/10.2307/3192542?uid=3739192&uid=2&uid=4&sid=21 104501317403.
  • Neibaur, J. (2010). The Fall Of Buster Keaton His Films for M-G-M, Educational Pictures Colombia. United States of America: Library of Congress Cataloging-in-Publication Data.
  • Nevil, S. A. (2012). Teachers’ perspectives on use of movies in the social studies classroom. Unpublished master's thesis, Ohio University, USA.
  • Onaran, Ş. Â. (1968). Sinematoğrafik Hürriyet Özellikle Bu Hürriyetin Filmlerin ve Film Senaryolarının Kontrolü Bakımından Değerlendirilmesi. Yayımlanmış doktora tezi, Ankara: T.C. İçişleri Bakanlığı Tetkik Kurulu Yayınları.
  • Öztaş, S. (2007). Tarih öğretimi ve filmler: “Tarih öğretiminde film kullanılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi”. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, S. (2005). Erken Cumhuriyet Döneminde Sinema, Siyaset, Seyir. Ankara: Elips Kitap.
  • Özyurt, S. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Pasin, R. (1951). Modern Eğitimde Filim. K.K.K. İstanbul Basımevi.
  • Pattison, L. (2006). Taking the movies to school: Science, efficiency, and the motion picture project, 1929-1939. History of Intellectual Culture, 6 (1), 1-14.
  • Temizel, G. (2012). Sanat Eğitimi Alan Öğrencilerin Sanat ve Estetik Tutumlarına Görsel Kültürün Etkisi. Konya: Palet Yayınları.
  • Tezcan, M. (1998). Toplumsal Değişme ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Tosun, N. (2005). Film Defteri. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Tüzel, S. (2009). Animasyon film ve Türk masal kahramanlarının özelliklerinin çocuk eğitimi açısından karşılaştırılması.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Sosyal Bilgiler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Uçak, Şimşek, E. (2003). Bilişsel-davranışçı yaklaşımla ve rol değiştirme tekniğiyle bütünleştirilmiş film terapisi uygulamasının işlevsel olmayan düşüncelere ve iyimserliğe etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Üstündağ, N. (2012). Bir ders materyali olarak belgesel sinemanın eğitim işlevinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Wegner, H. (1977). Teaching With Film. Indiana: Phi Delta Kappa Educational Foundation Bloomington.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şahin Oruç

Deniz Sarıbudak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Oruç, Ş., & Sarıbudak, D. (2015). Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Eğitim İçerikli Filmlerin Eğitim Ortamlarına Etkisine İlişkin Görüşleri. International Journal of Field Education, 1(1), 22.

       

                         International Journal of Field Educatİon (IJOFE)

                                                      ISSN: 2149-3030