Research Article
BibTex RIS Cite

MAKSİMUS THE CONFESSOR VE DİYOTELİT KRİSTOLOJİSİ

Year 2010, Volume: 12 Issue: 22, 48 - 70, 30.04.2010

Abstract

Maksimus The Confessor, yedinci yüzyılın faal Ortodoks mistik ve teologlarından en önemlilerin-den biridir. Hayatının büyük bir kısmını manastırda geçirmiş olmasına rağmen bu hayat tarzı onun zamanında devam eden Kristolojik tartışmalara katılmasına engel olmadı. Bu tartışmalar-da,  İsa'da iki iradenin (beşeri ve tanrısal) ve iki eylemin (beşeri ve tanrısal) bulunduğunu (dyolet kristoloji) savundu. Savunduğu bu düşünce, imparatorluğun tebaasını bir arada tutmaya yönelik siyasetine uygun dini bir düşünce değildi. Bu yüzden de önce sürgün ve daha sonra mahkum edildi; işkenceye maruz bırakıldı. Maruz kaldığı bu işkencenin sonucu olarak 662'de öldü. Ölümünden sonra, imparatorluğun savunduğu siyasi görüşe uygun olarak Kristolojik anlayışı da değişince II. İstanbul Konsili'nde (680-81) düşüncesi resmi Kristolojik görüş olarak kabul edildi.

References

  • Atiya, Aziz S., Doğu Hıristiyanlığı Tarihi, çev. Nurettin Hiçyılmaz, Doz Ya- yınları, İstanbul 2005.
  • Aydın, Mehmet, Hıristiyan Genel Konsilleri ve II. Vatikan Konsili, Selçuk Üni- versitesi Yayınları, Konya 1991.
  • Berthold, G. C., “Introduction”, Maximus Confessor: Selected Writings, translated by George C. Berthold, Classics of Western Spirituality, Paulist Press, New York 1985.
  • ――――, “Maximus the Confessor”, Encyclopedia of Early Christianity, Garland Publishing, Inc., 1rd. March 1, 1990 s. 590-91.
  • Butler, Michael, E., Hypostatic Union and Monotheletism: The Dyothelite Christology of St. Maximus the Confessor, (unpublished Dissertation) New York 1993.
  • Chapman, J., “St. Maximus of Constantinople”, The Catholic Encyclopedia, New York: Robert Appleton Company, Retrieved February 4, 2011 from New Advent: http://www. newadvent.org/cathen/10078b.htm
  • Congdon, David W., “The Humanity of Christ in the Theology of Cyrill of Alexandrian and Maximus the Confessor”, Princeton Theological Seminary 2007.
  • Çelik, Mehmet, Süryani Kadim Kilisesi Tarihi I, Yaylacık Matbaası, İstanbul 1987.
  • Dvornik, Maurice, Konsiller Tarihi, İznik’ten II. Vatikan’a, çev. Mehmet Aydın, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1990.
  • Kaçar, Turhan, Geç Antikçağda Hıristiyanlık Doğuda İsa Doktrini’nin Siyasi ve Entelektüel Tarihi, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul 2009.
  • Kazdhan, Alexander, “Sergios I”, The Oxford Dictionary of Byzantium, Oxford University Press, Oxford-New York 1991 s. 1878.
  • ――――, “Eutyches”, The Oxford Dictionary of Byzantium, Oxford University Press, Oxford-New York 1991, s. 759.
  • Louth, Andrew, Maximus the Confessor, Routledge, London-New York 2005.
  • Paul, H., “Typos of Constans II”, The Oxford Dictionary of Byzantium, s. 2314.
  • Prassas, Despina Denise, St. Maximus the Confessor’s Questions and Doubts: Translation and Commentary, Washington 2003.
  • Rubenstain, Richard, E. İsa Nasıl Tanrı Oldu, çev. Can Demirkan, İstanbul 2004.
  • Tarakçı, Muhammet, “Nestorius ve Kristolojisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt 19, sayı I, s. 215-241.
  • Thimothy, .E. Gregory, “Monothelitism” The Oxford Dictionary of Byzantium, Oxford University Press, Oxford-New York 1991, s. 1401.
  • ――――, “Maximus the Confessor”, The Oxford Dictionary of Byzantium, Oxford University Press, Oxford-New York 1991, s. 1324.
  • ――――, “Ekthesis”, The Oxford Dictionary of Byzantium, Oxford University Press, Oxford-New York 1991, s. 683.
  • Wolfson, H. A., The Philosophy of Church Fathers, Faith, Trinity, Incarnation, Harvard University Press, Massachusetts 1956.

Maksimus The Confessor and his Dyothelit Christology

Year 2010, Volume: 12 Issue: 22, 48 - 70, 30.04.2010

Abstract

Maximus the confessor is one of the most important and active Orthodox mystic theologians of
the seventh century. He lived in a monastery as a monk for the most of his life,but this did not
prevent him fromgetting involved in the discussions of Christology which was also a topic of
discussion during his time. He defended dyothelit Christology, that there is in Christ two wills
(divine and human) and two actions (divine and human) together. Due to this belief, he was
first exiled, then imprisoned and tortured because of his thoughts and beliefs which conflicted
with the religious politics of the emperor of the time. As a result of the torture he endured, he
died in 662. After his death, his faith and belief of dyothelit Christology was accepted by Second
Council of Constantinople as the official faith of the orthodox and the empire. 

References

  • Atiya, Aziz S., Doğu Hıristiyanlığı Tarihi, çev. Nurettin Hiçyılmaz, Doz Ya- yınları, İstanbul 2005.
  • Aydın, Mehmet, Hıristiyan Genel Konsilleri ve II. Vatikan Konsili, Selçuk Üni- versitesi Yayınları, Konya 1991.
  • Berthold, G. C., “Introduction”, Maximus Confessor: Selected Writings, translated by George C. Berthold, Classics of Western Spirituality, Paulist Press, New York 1985.
  • ――――, “Maximus the Confessor”, Encyclopedia of Early Christianity, Garland Publishing, Inc., 1rd. March 1, 1990 s. 590-91.
  • Butler, Michael, E., Hypostatic Union and Monotheletism: The Dyothelite Christology of St. Maximus the Confessor, (unpublished Dissertation) New York 1993.
  • Chapman, J., “St. Maximus of Constantinople”, The Catholic Encyclopedia, New York: Robert Appleton Company, Retrieved February 4, 2011 from New Advent: http://www. newadvent.org/cathen/10078b.htm
  • Congdon, David W., “The Humanity of Christ in the Theology of Cyrill of Alexandrian and Maximus the Confessor”, Princeton Theological Seminary 2007.
  • Çelik, Mehmet, Süryani Kadim Kilisesi Tarihi I, Yaylacık Matbaası, İstanbul 1987.
  • Dvornik, Maurice, Konsiller Tarihi, İznik’ten II. Vatikan’a, çev. Mehmet Aydın, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1990.
  • Kaçar, Turhan, Geç Antikçağda Hıristiyanlık Doğuda İsa Doktrini’nin Siyasi ve Entelektüel Tarihi, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul 2009.
  • Kazdhan, Alexander, “Sergios I”, The Oxford Dictionary of Byzantium, Oxford University Press, Oxford-New York 1991 s. 1878.
  • ――――, “Eutyches”, The Oxford Dictionary of Byzantium, Oxford University Press, Oxford-New York 1991, s. 759.
  • Louth, Andrew, Maximus the Confessor, Routledge, London-New York 2005.
  • Paul, H., “Typos of Constans II”, The Oxford Dictionary of Byzantium, s. 2314.
  • Prassas, Despina Denise, St. Maximus the Confessor’s Questions and Doubts: Translation and Commentary, Washington 2003.
  • Rubenstain, Richard, E. İsa Nasıl Tanrı Oldu, çev. Can Demirkan, İstanbul 2004.
  • Tarakçı, Muhammet, “Nestorius ve Kristolojisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt 19, sayı I, s. 215-241.
  • Thimothy, .E. Gregory, “Monothelitism” The Oxford Dictionary of Byzantium, Oxford University Press, Oxford-New York 1991, s. 1401.
  • ――――, “Maximus the Confessor”, The Oxford Dictionary of Byzantium, Oxford University Press, Oxford-New York 1991, s. 1324.
  • ――――, “Ekthesis”, The Oxford Dictionary of Byzantium, Oxford University Press, Oxford-New York 1991, s. 683.
  • Wolfson, H. A., The Philosophy of Church Fathers, Faith, Trinity, Incarnation, Harvard University Press, Massachusetts 1956.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fuat Aydın

Publication Date April 30, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 12 Issue: 22

Cite

ISNAD Aydın, Fuat. “MAKSİMUS THE CONFESSOR VE DİYOTELİT KRİSTOLOJİSİ”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12/22 (December 2010), 48-70. https://doi.org/10.17335/suifd.36903.

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.