Bugün dünyada,
çeşitli tarihsel gelişmeler sonucunda, coğrafik olarak Arap ana gövdesinden
ayrılan veya başka devletlerin şemsiye altında yaşayan birçok Arap gruplar var.
Bu Arap gruplar lehçe düzeyinde bir Arapçayı kısmen sürdürmekte, yazılı dil
olarak ise Arap harflerinden ve Klasik ve Standart Arapçadan hızla
uzaklaşmaktadırlar. Bu çalışmada Arapçanın özellikle küçük yaştaki üyelere
lehçe düzeyinde ve Latin esaslı bir alfabeyle öğretilmesi konusu, Çukurova
Arapları ve Çukurova Arapçası esasında tartışılmış ve birtakım önerilerde
bulunulmuştur.
Today in the
world, there are many Arabic groups that are geographically separated from the
main Arabian tree or live under the umbrella of other states as a result of
various historical developments. These Arabic groups partially maintain a
dialectic Arabic language, and as a written language they are rapidly moving
away from the Arabic alphabet and from the classical and standard Arabic (from
Fusha). In this study, the topic of teaching Arabic with a Latin-based
alphabet, particularly at the level of dialects of the younger members, was
discussed on the basis of Çukurova Arabs and Çukurova Arabic and some
suggestions were made.
Language death Language teaching Classical and standard Arabic (Fusha) Arabic dialects Çukurova Arabic
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 12, 2018 |
Submission Date | April 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 3 Issue: 2 |
The Journal of Mesopotamian Studies (JMS) is licensed through Attribution-NonCommercial 4.0 International.