Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 26, 169 - 190, 21.07.2023
https://doi.org/10.33207/trkede.1246922

Öz

Kaynakça

  • Abdülkerim Kuşeyri (2009), Tasavvuf İlmine Dair Kuşeyri Risalesi, Haz. Süleyman ULUDAĞ, Dergâh Yayınları, İstanbul, s.313.
  • AYKUT, A. Sait Aykut (2006), “Hilyetü’l-Ebdal: Ruhi Aydınlanmanın Önkoşulları-İbn Arabî”, Cogito, S. 46.
  • BACHELARD, Gaston (2020), Sürenin Diyalektiği, İthaki Yay., İstanbul.
  • ERGÜNEŞ, Muhiddin (1976), Şemsi Divanı, Varol Matbaası, Ankara.
  • DAŞDELEN, Vefa (2016), “Felsefi Bir Söylem Biçimi Olarak Susku”, Erdem, S.70, 75-84.
  • FOUCAULT, Michel (2001), Kelimeler ve Şeyler, İmge Kitabevi, Ankara.
  • GÖLPINARLI, Abdülbaki (1931), Melamilik ve Melamiler, Devlet Matbaası, İstanbul.
  • HARTMANN, Richard (2013), “Es-Sülemî’nin Risâletü’l-Melâmetiyyesi”, Çev. Köprülüzâde Ahmed Cemal, Haz. Adem ÇATAK, Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Temmuz 2013, 2.3, 340.
  • Hoca Ahmed Yesevî (2017), Dîvân-ı Hikmet, Haz. Mustafa TATÇI, Merkez Repro Basım Yayın, Ankara.
  • İbn-i Arabî (2006), Fütuhat-ı Mekkiye 7, Haz. Ekrem DEMİRLİ, Litera Yayıncılık, İstanbul, 206.
  • İbn-i Sinâ (2014), Yorum Üzerine, Çev. Ömer TÜRKER, Litera Yayıncılık, İstanbul.
  • KARAMUSTAFA, Ahmet T. (2007), Tanrının Kuraltanımaz Kulları, YKY, İstanbul.
  • KURNAZ, Cemal (2022), “Gönül”, TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/gonul (10.11.2022).
  • MILLER, G.A. (1982), Ruh Bilim İçin Temel Öneriler, Haz. Doğan AKSAN, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 149-150.
  • MUHARREM, Mustafa (2002), Şiirin Fiilleri Hakkında, Sır Yayıncılık, İstanbul.
  • RECANATI, François (2022), Dil (ve zihnin) Felsefesi, Çev. Ayşe MERAL, Doğu Batı Yay., Ankara, 138.
  • Seyyid Yahya Yesribi (2010), İrfan Felsefesi, İnsan Yayınları, İstanbul, 171-172.
  • SOYKAN, Ömer Naci (2006), Felsefe ve Dil, MTV Yayıncılık, İstanbul.
  • SUNAR, Cavit (1975), Melamilik ve Bektaşilik, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara, 19.
  • Şemsi Divanı (1976), Haz. Muhiddin ERGÜNEŞ, Varol Matbaası, Ankara.
  • TÜRER, Osman (1988), “Melamet Düşüncesinin Orijinal Özelliği ve Bu Düşüncede Zamanla Meydana Gelen Değişimler”, İslami Araştırmalar, 2.7, Mayıs, 60.
  • UYAR, Mehmet (2021), “Tasavvufta Zıt Kavramların Anlamsal Zemini”, On Dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 50, 280.
  • WITTGENSTEIN, Ludwing (2000), Felsefi Soruşturmalar, Çev. Deniz Kanıt, Küyerel Yayınları, İstanbul.
  • DİA, “Melâmiyye”, TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/melamiyye#1 (25.06.2022). Divanlar
  • Beyani Divan, Haz. Fatih BAŞPINAR, https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/10598, beyani-apdf.pdf?0
  • Divan-ı Yunus Emre, Haz. Mustafa TATÇI, Yunusemrediv. ekitap.pdf
  • Emri Dîvanı, Haz. Mehmet A. Yekta SARAÇ, Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, https://ekitap.ktb.gov.tr/
  • Fuzuli Divanı, (2000). Haz. Kenan AKYÜZ ve Süheyl BEKEN, Akçağ Yay., Ankara.
  • Gelibolulu Mustafa Âlî Divanı, (2018), Haz. İ. Hakkı AKSOYAK, Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Hamdullah Hamdî ve Divanı, (1999), Haz. Ali Emre ÖZYILDIRIM, Kültür Bakanlığı, Ankara.
  • Hayali Divanı (1992), Haz. Ali Nihat TARLAN, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Hayreti Divanı (Tenkitli Metin – Dil İçi Çeviri), Haz. Ferhat MUSLUOĞLU, Paradigma Akademi
  • Koca Ragıb Paşa ve Divan-ı Ragıb (1999), Haz. Ömer DEMİRBAĞ, Yüzüncü Yıl Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı.
  • Nabi Divanı, (2011), Haz. Ali Fuad BİLKAN, c. 2, Akçağ Yay., Ankara.
  • Sun‘ullah Gaybî Divanı, (2017), Haz. Bilal KEMİKLİ, H Yayınları, İstanbul.
  • Şeyh Galib Divanı, (2013), Haz. Muhsin KALKIŞIM, Akçağ Yay., Ankara.
  • Usuli Hayat, Sanat ve Divanı, (1988), Haz. Mustafa İSEN, Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Yayınları, Erzurum.

Melami Düşünce Sisteminde Olumsuzluk ve Hareketsizliğin Devingenliği

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 26, 169 - 190, 21.07.2023
https://doi.org/10.33207/trkede.1246922

Öz

Kelime veya kavramlar sözlüklerdeki ilk anlamlarıyla okunup yazılabilir, fakat her kelime görüldüğünden ve duyulduğundan farklı olanı imleyebilir. Söz konusu kelimeleri ezber edilen halinden alıp ikincil ve üçüncül anlamlar yüklemek o şey’lerle kastedilenlerin ilk halini yok saymaz, aksine yeni/farklı şey’leri işaret eder. Devamlı ve ezber olarak kullanılan kelime veya kavramların ilk hâlleri insanı, varlığı, olayı ve olguyu çözümleme ve yorumlamada eksik kalabilirken ikincil veya üçüncül derecede kastedilenler daha açıklayıcı, kapsayıcı ve birleştirici olabilir.
Dinî inanç topluluklarının yaşayış şekilleriyle bağlantılı olarak kullandıkları dil, kendi içinde, çerçevesi görülenden fazla genişletilecek değerlendirmelere, soruşturmalara açıktır. Tasavvufî düşünce sistemleri de inançlarını yansıttıkları yaşam şekillerindeki uygulamaları ile zahirden farklı edimlerini mana değeriyle gündeme getirirler. Bu bağlamda tasavvufa dayalı hayat görüşüyle yazılan eserlerin anlam geçirgenliği mevcut kelime ve kavramlar, şiir dili anlatımlarında ilk kullanımlarından farklı olarak örtülü anlamlara hatta eylemlere işaret eder.
Melami düşünce sistemine bağlı olanların iman ettikleri konuların usul ve esasları ile hayat şekillerindeki uygulamaları değişiklik hatta zıtlık arz eder. Melami hayatın istikameti toplumsal kabulleri terk anlamındadır. Melamilerin şiir dilinde zahirden öte batını ifade etmek esastır. Melami şairlerin şiirlerinde kelimelerin kullanımından farklı mana değerini, onların hayat şekilleriyle bağlantılı olarak farklı görme, anlama ve anlatma unsurları açığa çıkarılabilir.
Mevcut olanı, ters yönlü eylem gücüyle ortaya koyan Melamiler, şiir dilinde yokluğa veya olumsuzluğa dayalı bir dil oluştururlar. Melami düşüncedeki şairlerin hayat şekillerinde ‘durma’yı çağrıştıran kelimelerdeki dinamizm önemlidir. Bu çalışmada Melamilerin düşünce sistemlerine bağlı yapma ve etme edimlerinin şiir dilindeki göstergelerinin birer kelime ve kavram olmaktan öte değer taşıdığı, çelişkiden ziyade tezatlıkların var eden uyumu üzerinden okunmaktadır. Melami klasik Türk şairlerinin sessizlik, suskunluk ve bekleme gibi eylemsizlik; olumsuzluk, zıtlık, yokluk ve yoksunluk kavramları üzerinden tezatlığa dayalı bir hareket, dolayısıyla uyum ortaya koyulmaktadır. Çalışmada Melamilerin olumsuz algıdan kaynaklı hayat şekillerinin yansıdığı gizil hareket ve inancı ortaya koymaları şiir dilindeki misallerle aktarılmaktadır.

Kaynakça

  • Abdülkerim Kuşeyri (2009), Tasavvuf İlmine Dair Kuşeyri Risalesi, Haz. Süleyman ULUDAĞ, Dergâh Yayınları, İstanbul, s.313.
  • AYKUT, A. Sait Aykut (2006), “Hilyetü’l-Ebdal: Ruhi Aydınlanmanın Önkoşulları-İbn Arabî”, Cogito, S. 46.
  • BACHELARD, Gaston (2020), Sürenin Diyalektiği, İthaki Yay., İstanbul.
  • ERGÜNEŞ, Muhiddin (1976), Şemsi Divanı, Varol Matbaası, Ankara.
  • DAŞDELEN, Vefa (2016), “Felsefi Bir Söylem Biçimi Olarak Susku”, Erdem, S.70, 75-84.
  • FOUCAULT, Michel (2001), Kelimeler ve Şeyler, İmge Kitabevi, Ankara.
  • GÖLPINARLI, Abdülbaki (1931), Melamilik ve Melamiler, Devlet Matbaası, İstanbul.
  • HARTMANN, Richard (2013), “Es-Sülemî’nin Risâletü’l-Melâmetiyyesi”, Çev. Köprülüzâde Ahmed Cemal, Haz. Adem ÇATAK, Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Temmuz 2013, 2.3, 340.
  • Hoca Ahmed Yesevî (2017), Dîvân-ı Hikmet, Haz. Mustafa TATÇI, Merkez Repro Basım Yayın, Ankara.
  • İbn-i Arabî (2006), Fütuhat-ı Mekkiye 7, Haz. Ekrem DEMİRLİ, Litera Yayıncılık, İstanbul, 206.
  • İbn-i Sinâ (2014), Yorum Üzerine, Çev. Ömer TÜRKER, Litera Yayıncılık, İstanbul.
  • KARAMUSTAFA, Ahmet T. (2007), Tanrının Kuraltanımaz Kulları, YKY, İstanbul.
  • KURNAZ, Cemal (2022), “Gönül”, TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/gonul (10.11.2022).
  • MILLER, G.A. (1982), Ruh Bilim İçin Temel Öneriler, Haz. Doğan AKSAN, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 149-150.
  • MUHARREM, Mustafa (2002), Şiirin Fiilleri Hakkında, Sır Yayıncılık, İstanbul.
  • RECANATI, François (2022), Dil (ve zihnin) Felsefesi, Çev. Ayşe MERAL, Doğu Batı Yay., Ankara, 138.
  • Seyyid Yahya Yesribi (2010), İrfan Felsefesi, İnsan Yayınları, İstanbul, 171-172.
  • SOYKAN, Ömer Naci (2006), Felsefe ve Dil, MTV Yayıncılık, İstanbul.
  • SUNAR, Cavit (1975), Melamilik ve Bektaşilik, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara, 19.
  • Şemsi Divanı (1976), Haz. Muhiddin ERGÜNEŞ, Varol Matbaası, Ankara.
  • TÜRER, Osman (1988), “Melamet Düşüncesinin Orijinal Özelliği ve Bu Düşüncede Zamanla Meydana Gelen Değişimler”, İslami Araştırmalar, 2.7, Mayıs, 60.
  • UYAR, Mehmet (2021), “Tasavvufta Zıt Kavramların Anlamsal Zemini”, On Dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 50, 280.
  • WITTGENSTEIN, Ludwing (2000), Felsefi Soruşturmalar, Çev. Deniz Kanıt, Küyerel Yayınları, İstanbul.
  • DİA, “Melâmiyye”, TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/melamiyye#1 (25.06.2022). Divanlar
  • Beyani Divan, Haz. Fatih BAŞPINAR, https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/10598, beyani-apdf.pdf?0
  • Divan-ı Yunus Emre, Haz. Mustafa TATÇI, Yunusemrediv. ekitap.pdf
  • Emri Dîvanı, Haz. Mehmet A. Yekta SARAÇ, Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, https://ekitap.ktb.gov.tr/
  • Fuzuli Divanı, (2000). Haz. Kenan AKYÜZ ve Süheyl BEKEN, Akçağ Yay., Ankara.
  • Gelibolulu Mustafa Âlî Divanı, (2018), Haz. İ. Hakkı AKSOYAK, Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Hamdullah Hamdî ve Divanı, (1999), Haz. Ali Emre ÖZYILDIRIM, Kültür Bakanlığı, Ankara.
  • Hayali Divanı (1992), Haz. Ali Nihat TARLAN, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Hayreti Divanı (Tenkitli Metin – Dil İçi Çeviri), Haz. Ferhat MUSLUOĞLU, Paradigma Akademi
  • Koca Ragıb Paşa ve Divan-ı Ragıb (1999), Haz. Ömer DEMİRBAĞ, Yüzüncü Yıl Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı.
  • Nabi Divanı, (2011), Haz. Ali Fuad BİLKAN, c. 2, Akçağ Yay., Ankara.
  • Sun‘ullah Gaybî Divanı, (2017), Haz. Bilal KEMİKLİ, H Yayınları, İstanbul.
  • Şeyh Galib Divanı, (2013), Haz. Muhsin KALKIŞIM, Akçağ Yay., Ankara.
  • Usuli Hayat, Sanat ve Divanı, (1988), Haz. Mustafa İSEN, Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Yayınları, Erzurum.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nazire Erbay 0000-0001-6905-0178

Yayımlanma Tarihi 21 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 3 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Erbay, N. (2023). Melami Düşünce Sisteminde Olumsuzluk ve Hareketsizliğin Devingenliği. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 13(26), 169-190. https://doi.org/10.33207/trkede.1246922