Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Christians and Jews in the film The Message (1976): Constructed Meanings and Traces of Interfaith Dialogue

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 111 - 139, 31.12.2023
https://doi.org/10.33718/tid.1371097

Öz

In this article, the way Christians and Jews are handled in The Message (1976), directed by Mustafa Akkad, is analyzed by making a detailed comparison with Islamic historical sources. In line with this purpose, interrogations are made in the article through the historical film criticism method. In this context, the topics are explored in a triple order in the article: First, it is revealed in general how Muslim-Christian and Muslim-Jewish relations are mentioned on in the sources of Islamic history. Secondly, how Christians and Jews are portrayed in the film is described by making a content analysis. Then, comparisons between these two situations are made and the harmony between the historical sources and the film is analyzed. Finally, the differences between historical realities and the film are determined and these differences are evaluated through discourse analysis and semiotic methods. Thus, it is tried to examine what kind of meanings are constructed in the film. As a result of the issues questioned in this context, it is seen that Christians and Jews are presented in the film The Message with a content that is incompatible with Islamic historical sources. When examined carefully, it is understood that these differences are presented to the audience with a content that supports the interfaith dialogue approach. It seems possible to attribute the reason for such an approach to the Hollywood film industry, which is dominated by the Jewish lobby and the Christian environment, and to the reactions of Western audiences who will watch the film.

Kaynakça

  • Ağarı, Murat. “Hz. Muhammed’in Hıristiyan ve Yahudi Siyasetlerine Genel Bir Bakış”. İslâmi Araştırmalar Dergisi 20/2 (2007), 135-144.
  • Akkad, Mustafa. “Çağrı Filmi Nasıl Çekildi?”. çev. Emir Maruf Şatır. Mecra (Erişim 1 Mayıs 2023). https://www.gzt.com/mecra/cagri-filmi-nasil-cekildi-mustafa-akkad-anlatiyor-3594004
  • Akkad, Mustafa. “Akkad’ın Ardından…” (Söyleşi: Sefer Turan). Türkiye Söyleşileri 2: Kültür. 139-143. İstanbul: Küre Yayınları, 2007.
  • Algül, Hüseyin. “Mûte Savaşı”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 31/385-387. Ankara: TDV Yayınları, 1994.
  • Atçeken, İsmail Hakkı. Hz. Peygamber’in Yahudilerle Münâsebetleri. İstanbul: Marifet Yayınları, 1996.
  • Aydın, Mehmet. “Hz. Muhammed Devrinde İslâm-Hıristiyan Münasebetlerine Toplu Bir Bakış”. Belleten 49/193 (Nisan 1985), 53-64.
  • Bakker, Freek L. “The Image of Muhammad in The Message, the First and Only Feature Film about the Prophet of Islam”. Islam and Christian-Muslim Relations 17/1 (2006), 77-92.
  • Belâzurî, Ahmed b. Yahyâ. Fütûhu’l-Büldân (Ülkelerin Fetihleri). çev. Mustafa Fayda. İstanbul: Siyer Yayınları, 2013.
  • Bilge, Mustafa L. “Necran”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 32/507-508. İstanbul: TDV Yayınları, 2011.
  • Bostancı, Ahmet. Kamu Hukuku Açısından Hz. Peygamber’in Gayri Müslimlerle İlişkileri. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2001.
  • Demircan, Adnan. Nebevî Direniş Hicret. İstanbul: Beyan Yayınları, 2015.
  • Demirekin, Murat. “Dilbilimsel Karşılaştırma Metodu İle Çeviride Eşdeğerlik Sorunları: Çağrı Filmi Örneği”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 12 (2023), 680-698.
  • Fayda, Mustafa. “Hz. Muhammed’in Necrânlı Hıristiyanlara Görüşmesi ve Mübâhele”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslâmi İlimler Enstitüsü Dergisi (AÜİFİİE) 2 (1975), 143-149.
  • Güner, Osman. Resûlullâh’ın Ehl-i Kitap’la Münasebetleri. Ankara: Fecr Yayınevi, 1997.
  • Güven, Ali Murat. “‘Çağrı’ Filmi, Gösterime Çıkana Kadar Nasıl Kan Kustu?”. Yeni Şafak (Erişim 3 Mayıs 2023). https://www.yenisafak.com/sinema/cagri-filmi-gosterime-cikana-kadar-nasil-kan-kustu-363421
  • Hamidullah Muhammed. Hz. Peygamber’in Altı Orijinal Diplomatik Mektubu. çev. Mehmet Yazgan. İstanbul: Beyan Yayınları, 1990.
  • Hamidullah, Muhammed. Hz. Peygamber’in Savaşları. çev. Nazire Erinç Yurter. İstanbul: Acar Matbaacılık, ts.
  • Hamidullah, Muhammed. el-Vesâiku’s-Siyâsiyye Hz. Peygamber Döneminin Siyasi-İdari Belgeleri. çev. Vecdi Akyüz. İstanbul: Kitabevi Yayınları, 1997.
  • Hamidullah, Muhammed. İslam Peygamberi. çev. Salih Tuğ. İstanbul: İrfan Yayımcılık, 1993.
  • İbn Hişâm, Ebû Muhammed Abdülmelik. es-Sîretü’n-Nebeviyye. thk. Mustafa es-Sekkâ - İbrahim el-Ebyârî - Abdülhâfız Şiblî. Lübnan: ts
  • İbn İshak, Muhammed. Siyer. çev. Sezai Özel. İstanbul: Akabe Yayınları, 1988.
  • İbn Kesîr, Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmail. el-Bidâye ve’n-nihâye. thk. Abdullah b. Abdülmuhsin et-Türkî. Kahire: Dâru Hicr, 1998.
  • İbn Kesîr, Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmail. es-Sîretü’n-Nebeviyye. thk. Mustafa Abdülvâhid. Beyrut: Dâru’l-Maʿrife, 1976.
  • İbn Saʿd, Muhammed b. Menî. et-Tabakâtü’l-Kübrâ. thk. Ali Muhammed Ömer. Kahire: Mektebetü’l-Hânicî, 2001.
  • İbnü’l-Cevzî, Ebü’l-Ferec. el-Muntazam fî târîhi’l-ümem ve’l-mülûk. thk. Muhammed Abdülkadir Atâ - Mustafa Abdülkadir Atâ. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1992.
  • Özden, Zafer. Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. Ankara: İmge Kitabevi, 2. Basım, 2004.
  • Öztürk, Levent. İlk Hicret Habeşistan. İstanbul: Siyer Yayınları, 2015.
  • Sarmış, Mustafa. Filmlerle Din Sosyolojisi: Hollywood Sineması, Sekülerleşme ve Hipergerçek Yaşam. Ankara: Eskiyeni Yayınları, 2020.
  • Sönmez, Abidin. Rasûlullah’ın Diplomatik Münasebetleri ve Barış Andlaşmaları. İstanbul: İnkılâb Yayınları, 2007.
  • Sönmez, Abidin. Rasûlullah’ın İslâm’a Davet Mektupları. İstanbul: İnkılâb Yayınları, 1990.
  • Şahin, Ayşe. “Kurgudan Gerçeğe İslam Peygamberi Algısı: The Message (Çağrı)”. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi (MEDİAD) 5/1 (2022), 227-241.
  • Türkeri, Ayşegül. Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi Filmi Örnekliğinde Teopolitik Söylem-Sinema-Gerçeklik İnşası. Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Vâkıdî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ömer. Hz. Peygamber’in (s.a.v.) Savaşları (Kitâbü’l-Meğâzî). çev. Musa K. Yılmaz. İstanbul: İlk Harf Yayınevi, 2014.
  • Yardım, Ali. “Dıhye b. Halîfe”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 9/294. İstanbul: TDV Yayınları, 1994.
  • Yaylagül, Levent. “Hollywood: Tarihi, Ekonomisi, İdeolojisi”. Hollywood’a Yeniden Bakmak. ed. Y. Gürhan Topçu. 9-23. Ankara: De Ki Yayınları, 2010.
  • Yetkin, Ömer. Yahudi Diasporası İletişim Stratejisi: ABD Örneği. Ankara: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, Uzmanlık Tezi, 2014.
  • Yiğit, İsmail. “Tebük Gazvesi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 40/228-230. İstanbul: TDV Yayınları, 2011.
  • Zehebî, Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed. Târîhu’l-İslâm ve vefeyâtü’l meşâhiri ve’l-a’lâm. thk. Ömer Abdüsselâm Tedmürî. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-Arabî, 1992.

Çağrı (1976) Filminde Hristiyan ve Yahudiler: İnşa Edilen Anlamlar ve Dinler Arası Diyaloğun İzleri

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 111 - 139, 31.12.2023
https://doi.org/10.33718/tid.1371097

Öz

Bu makalede, Mustafa Akkad’ın yönetmenliğini üstlendiği orijinal adı The Message olan Çağrı (1976) filminde Hristiyan ve Yahudilerin ele alınış biçimi, İslam tarihi kaynaklarıyla ayrıntılı bir şekilde karşılaştırma yapılarak analiz edilmektedir. Bu amaca uygun olarak makalede tarihsel film eleştirisi yöntemi üzerinden sorgulamalarda bulunulmaktadır. Bu çerçevede makalede üçlü bir sırayla konular araştırılmaktadır: İlk olarak, Müslüman-Hristiyan ve Müslüman-Yahudi ilişkilerinin İslam tarihi kaynaklarında nasıl geçtiği genel olarak ortaya çıkarılmaktadır. İkinci olarak, Hristiyan ve Yahudilerin filmde nasıl gösterildiği içerik analizi yapılarak betimlenmektedir. Daha sonra bu iki durum arasında karşılaştırmalar yapılarak tarihi kaynaklar ile film arasındaki uyum analiz edilmektedir. Son olarak tarihi gerçeklikler ile film arasındaki farklılıklar tespit edilerek bu farklılıklar söylem analizi ve göstergebilimsel yöntemler üzerinden değerlendirilmektedir. Böylece filmde ne tür anlamların inşa edildiği irdelenmeye çalışılmaktadır. Bu kapsama bağlı olarak sorgulanan konular neticesinde, Çağrı filminde Hristiyan ve Yahudilerin İslam tarihi kaynaklarıyla uyuşmayan bir içerikle sunulduğu görülmektedir. Dikkatli bir şekilde incelendiğinde söz konusu bu farklılıkların dinler arası diyalog yaklaşımını destekleyen bir içerikle seyirciye sunulduğu anlaşılmaktadır. Bu şekilde bir yaklaşım sunulmasının sebebini ise Yahudi lobisinin ve Hristiyan çevrenin ağır bastığı Hollywood sinema endüstrisine ve filmi izleyecek Batılı seyircilerin tepkilerine bağlamak mümkün görünmektedir.

Kaynakça

  • Ağarı, Murat. “Hz. Muhammed’in Hıristiyan ve Yahudi Siyasetlerine Genel Bir Bakış”. İslâmi Araştırmalar Dergisi 20/2 (2007), 135-144.
  • Akkad, Mustafa. “Çağrı Filmi Nasıl Çekildi?”. çev. Emir Maruf Şatır. Mecra (Erişim 1 Mayıs 2023). https://www.gzt.com/mecra/cagri-filmi-nasil-cekildi-mustafa-akkad-anlatiyor-3594004
  • Akkad, Mustafa. “Akkad’ın Ardından…” (Söyleşi: Sefer Turan). Türkiye Söyleşileri 2: Kültür. 139-143. İstanbul: Küre Yayınları, 2007.
  • Algül, Hüseyin. “Mûte Savaşı”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 31/385-387. Ankara: TDV Yayınları, 1994.
  • Atçeken, İsmail Hakkı. Hz. Peygamber’in Yahudilerle Münâsebetleri. İstanbul: Marifet Yayınları, 1996.
  • Aydın, Mehmet. “Hz. Muhammed Devrinde İslâm-Hıristiyan Münasebetlerine Toplu Bir Bakış”. Belleten 49/193 (Nisan 1985), 53-64.
  • Bakker, Freek L. “The Image of Muhammad in The Message, the First and Only Feature Film about the Prophet of Islam”. Islam and Christian-Muslim Relations 17/1 (2006), 77-92.
  • Belâzurî, Ahmed b. Yahyâ. Fütûhu’l-Büldân (Ülkelerin Fetihleri). çev. Mustafa Fayda. İstanbul: Siyer Yayınları, 2013.
  • Bilge, Mustafa L. “Necran”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 32/507-508. İstanbul: TDV Yayınları, 2011.
  • Bostancı, Ahmet. Kamu Hukuku Açısından Hz. Peygamber’in Gayri Müslimlerle İlişkileri. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2001.
  • Demircan, Adnan. Nebevî Direniş Hicret. İstanbul: Beyan Yayınları, 2015.
  • Demirekin, Murat. “Dilbilimsel Karşılaştırma Metodu İle Çeviride Eşdeğerlik Sorunları: Çağrı Filmi Örneği”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 12 (2023), 680-698.
  • Fayda, Mustafa. “Hz. Muhammed’in Necrânlı Hıristiyanlara Görüşmesi ve Mübâhele”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslâmi İlimler Enstitüsü Dergisi (AÜİFİİE) 2 (1975), 143-149.
  • Güner, Osman. Resûlullâh’ın Ehl-i Kitap’la Münasebetleri. Ankara: Fecr Yayınevi, 1997.
  • Güven, Ali Murat. “‘Çağrı’ Filmi, Gösterime Çıkana Kadar Nasıl Kan Kustu?”. Yeni Şafak (Erişim 3 Mayıs 2023). https://www.yenisafak.com/sinema/cagri-filmi-gosterime-cikana-kadar-nasil-kan-kustu-363421
  • Hamidullah Muhammed. Hz. Peygamber’in Altı Orijinal Diplomatik Mektubu. çev. Mehmet Yazgan. İstanbul: Beyan Yayınları, 1990.
  • Hamidullah, Muhammed. Hz. Peygamber’in Savaşları. çev. Nazire Erinç Yurter. İstanbul: Acar Matbaacılık, ts.
  • Hamidullah, Muhammed. el-Vesâiku’s-Siyâsiyye Hz. Peygamber Döneminin Siyasi-İdari Belgeleri. çev. Vecdi Akyüz. İstanbul: Kitabevi Yayınları, 1997.
  • Hamidullah, Muhammed. İslam Peygamberi. çev. Salih Tuğ. İstanbul: İrfan Yayımcılık, 1993.
  • İbn Hişâm, Ebû Muhammed Abdülmelik. es-Sîretü’n-Nebeviyye. thk. Mustafa es-Sekkâ - İbrahim el-Ebyârî - Abdülhâfız Şiblî. Lübnan: ts
  • İbn İshak, Muhammed. Siyer. çev. Sezai Özel. İstanbul: Akabe Yayınları, 1988.
  • İbn Kesîr, Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmail. el-Bidâye ve’n-nihâye. thk. Abdullah b. Abdülmuhsin et-Türkî. Kahire: Dâru Hicr, 1998.
  • İbn Kesîr, Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmail. es-Sîretü’n-Nebeviyye. thk. Mustafa Abdülvâhid. Beyrut: Dâru’l-Maʿrife, 1976.
  • İbn Saʿd, Muhammed b. Menî. et-Tabakâtü’l-Kübrâ. thk. Ali Muhammed Ömer. Kahire: Mektebetü’l-Hânicî, 2001.
  • İbnü’l-Cevzî, Ebü’l-Ferec. el-Muntazam fî târîhi’l-ümem ve’l-mülûk. thk. Muhammed Abdülkadir Atâ - Mustafa Abdülkadir Atâ. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1992.
  • Özden, Zafer. Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. Ankara: İmge Kitabevi, 2. Basım, 2004.
  • Öztürk, Levent. İlk Hicret Habeşistan. İstanbul: Siyer Yayınları, 2015.
  • Sarmış, Mustafa. Filmlerle Din Sosyolojisi: Hollywood Sineması, Sekülerleşme ve Hipergerçek Yaşam. Ankara: Eskiyeni Yayınları, 2020.
  • Sönmez, Abidin. Rasûlullah’ın Diplomatik Münasebetleri ve Barış Andlaşmaları. İstanbul: İnkılâb Yayınları, 2007.
  • Sönmez, Abidin. Rasûlullah’ın İslâm’a Davet Mektupları. İstanbul: İnkılâb Yayınları, 1990.
  • Şahin, Ayşe. “Kurgudan Gerçeğe İslam Peygamberi Algısı: The Message (Çağrı)”. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi (MEDİAD) 5/1 (2022), 227-241.
  • Türkeri, Ayşegül. Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi Filmi Örnekliğinde Teopolitik Söylem-Sinema-Gerçeklik İnşası. Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Vâkıdî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ömer. Hz. Peygamber’in (s.a.v.) Savaşları (Kitâbü’l-Meğâzî). çev. Musa K. Yılmaz. İstanbul: İlk Harf Yayınevi, 2014.
  • Yardım, Ali. “Dıhye b. Halîfe”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 9/294. İstanbul: TDV Yayınları, 1994.
  • Yaylagül, Levent. “Hollywood: Tarihi, Ekonomisi, İdeolojisi”. Hollywood’a Yeniden Bakmak. ed. Y. Gürhan Topçu. 9-23. Ankara: De Ki Yayınları, 2010.
  • Yetkin, Ömer. Yahudi Diasporası İletişim Stratejisi: ABD Örneği. Ankara: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, Uzmanlık Tezi, 2014.
  • Yiğit, İsmail. “Tebük Gazvesi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 40/228-230. İstanbul: TDV Yayınları, 2011.
  • Zehebî, Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed. Târîhu’l-İslâm ve vefeyâtü’l meşâhiri ve’l-a’lâm. thk. Ömer Abdüsselâm Tedmürî. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-Arabî, 1992.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Karşılaştırmalı Dini Araştırmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Sarmış 0000-0003-0363-4861

Ali Kuşcalı 0000-0003-3610-4453

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 4 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Sarmış, Mustafa - Kuşcalı, Ali. “Çağrı (1976) Filminde Hristiyan Ve Yahudiler: İnşa Edilen Anlamlar Ve Dinler Arası Diyaloğun İzleri”. Trabzon İlahiyat Dergisi 10/2 (Aralık 2023), 111-139. https://doi.org/10.33718/tid.1371097.

Trabzon İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.