Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yanık Saraylar'da Modern Mimetik Hâller

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 147 - 157, 29.04.2024
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1438466

Öz

Sevim Burak’ın altı hikâyeden oluşan Yanık Saraylar adlı eseri anlatım olanaklarını çeşitlendirmesi ve bu çeşitlendirme üzerinden ele aldığı konulara farklı yaklaşımlar getirebilmesi bakımından önemli bir eserdir. Burak, bu eserde yer alan her bir öyküde, gerçekliği bir şekilde kırılmaya uğratarak kurgusal gerçekliğin kendi düşünsel dünyasındaki gerçeklikle örtüşmediğini ortaya koyar. Platon ve Aristoteles’ten bu yana sanat tartışmalarının temeli olan “mimesis” kavramının ileri düzeyde bir karşılığı olarak düşünebileceğimiz bu tavır, sanatın yansıtmacı tutumunu tartışmaya açar. Burak, yazı edimi üzerinden kendi mimesis anlayışını farklı bir bağlama oturtur. Bu noktada, Yanık Saraylar kitabında yer alan her bir öykünün, kendi dinamikleri doğrultusunda mimetik gerçeklik anlayışını nasıl kırdığına ve gerçekliğin hangi bağlamlarda yeniden anlamlandırıldığına odaklanılacaktır. Yazı, rüya, ev, fotoğraf, hatırlama, kent, ölüm, yokluk üzerinden kırılan somut gerçekliğin izleri araştırılacak ve Burak’ın söylem evreninin yansımaları takip edilecektir.

Kaynakça

  • Aristoteles (1998). “Nıkamakhos’a Etik”, Çev. Saffet Babür, İstanbul: Ayraç Yayınevi.
  • Aristoteles (2010). “Poetika”, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Arslan, A. (2006). “İlkçağ Felsefe Tarihi Sokrates Öncesi Yunan Felsefesi”, 1. Cilt, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul.

Modern Mimetic Situations in Burnt Palaces

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 147 - 157, 29.04.2024
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1438466

Öz

Sevim Burak's work, Burnt Palaces, consisting of six stories, is an important work in terms of diversifying the narrative possibilities and bringing different approaches to the subjects it deals with through this diversification. In each story in this work, Burak breaks reality in some way and reveals that the fictional reality does not coincide with the reality in her own intellectual world. This attitude, which we can consider as an advanced equivalent of the concept of "mimesis", which has been the basis of art discussions since Plato and Aristotle, brings the reflective attitude of art into discussion. Burak places his understanding of mimesis in a different context through the act of writing. At this point, we will focus on how each story in the Burnt Palaces book breaks the mimetic understanding of reality in line with its own dynamics and in what contexts reality is reinterpreted. The traces of concrete reality refracted through writing, dream, house, photograph, remembrance, city, death and absence will be investigated and the reflections of Burak's universe of discourse will be followed.

Kaynakça

  • Aristoteles (1998). “Nıkamakhos’a Etik”, Çev. Saffet Babür, İstanbul: Ayraç Yayınevi.
  • Aristoteles (2010). “Poetika”, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Arslan, A. (2006). “İlkçağ Felsefe Tarihi Sokrates Öncesi Yunan Felsefesi”, 1. Cilt, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı
Bölüm EDEBİYAT / ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Emel Aras 0000-0002-1221-5012

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2024
Kabul Tarihi 25 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aras, E. (2024). Yanık Saraylar’da Modern Mimetik Hâller. Söylem Filoloji Dergisi, 9(1), 147-157. https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1438466