Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A scale development study to determine the assessment and evaluation attitudes of Turkish language and literature teachers: Validity and reliability

Yıl 2019, Sayı: 17, 47 - 60, 21.12.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.656614

Öz

This study aims to develop a valid and reliable attitude scale to measure the attitudes of Turkish Language and Literature Teachers towards assessment and evaluation. In this context, the related literature was reviewed and an 84-item pool was created. The draft scale was reviewed by 4 assessment and evaluation experts and 2 language experts, and the 48-item draft scale form was created after the necessary corrections were made. The draft scale form was applied to 231 Turkish Language and Literature teachers working in secondary schools in Erzurum, Artvin, Ağrı, Bayburt, Bingöl, Kars, Elazığ, Kütahya, Sivas, Trabzon, Samsun, Balıkesir, Van, Hatay, İstanbul, Afyon, Yalova, Kahramanmaraş and Gaziantep during the 2018-2019 school year. Exploratory and confirmatory factor analyses were performed to determine the factor structure of the scale. According to the exploratory factor analysis results, the scale demonstrated a structure that consisted of 22 items, had a total variance of 62.09% and concentrated under three factors. It was observed that the factor loadings ranged between .337 and .945. It was also concluded that the model fit of the scale was at satisfactory levels (X2/sd=2.1, RMSEA=.071, RMR= .034, SRMR= .054, NFI=.96, NNFI= .98, CFI=.98, IFI=.98, RFI=.96, GFI=.85). Based on the findings obtained in the study, it can be said that the "Assessment and Evaluation Attitude Scale for Turkish Language and Literature Teachers" is a valid and reliable tool to measure the assessment and evaluation attitudes of Turkish Language and Literature Teachers.

Kaynakça

  • Arslan, A. (2012). Yükseköğretimde Türk Dili Dersine Karsı Tutum Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(3), 187-202. Aytan, N. (2016). “Türkçe Dersi Tutum Ölçeği” Geliştirme Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (2), 535-546. Retrieved from http://dergipark.org.tr/kefdergi/issue/22590/241272 Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Bryman, A. & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Cole, D.A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031. Cemiloğlu, M. (2003). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi. Alfa Yayınları. İstanbul Çetin, İ., & Eskimen, A. D. (2016). Türkiye ve Amerika'da Dil-Edebiyat Öğretimi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, (17), 45‐69. Çokluk, Ö.,Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Demir, S. B. & Koç, H. (2013). Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 8/8, 1765-1777 DeVellis, R. F., (2014). Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar (Çeviri Edt: Tarık Totan), Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara Duatepe, A. & Çilesiz, Ş. (1999). Matematik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17 : 45- 52. Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme 1: Temel kavramlar ve işlemler. Pegem Akademi Yay. Ankara Field, A. (2009). Discovering Statistic Using SPSS for Windows. London: SAGE Publications Güllü, M. & Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-151. İslamoğlu, A. H. & Alnıaçık, Ü. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (SPSS uygulamalı). İstanbul: Beta Yayıncılık. Karagöz, Y., Bardakçı, S., Demir, B., Arslan, R., Yemez, İ. (2016). İİBF Öğrencilerine Yönelik Matematik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (2), 39-55. Retrieved from http://dergipark.org.tr/esad/issue/38969/456206 Karaca, E. (2015). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (16), . Retrieved from http://dergipark.org.tr/dpusbe/issue/4758/65363 Karakaş Türker, N. & Turanlı, N. (2008). Matematik Eğitimi Derslerine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 17-29. Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kayış, A. (2014). Güvenilirlik Analizi. Kalaycı, Ş. (Editör), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. (s. 404-409). Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Kenar, İ. & Balcı, M. (2012). Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme: İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 34, 201-210. Kizlik. B (2012) Measurement, Assessment and Evaluation in Education. Robert Kizlik and Associates Boca Raton, Florida. Retrieved From Http/Www.Adprima.Com Measurement. Htm. On The 30th June, 2012. Kline, R.B. (2011). An Easy Guide to Factor Analysis.New York: The Guilford Press Koçakoğlu, M. & Türkmen, L. (2010). Biyoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 229-245. Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174 Lehimler, E. & Cengiz, C. (2018). Armoni Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (40), 42-55. Retrieved from http://dergipark.org.tr/ataunigsed/issue/36820/411076 Marcoulides, G. & Schumacher, R. (2001). New developments and Technıques in structural Equatıon modelıng. London: Lawrence Erlbaum Assocıates, Publıshers MEB. (2018). Türk Dili ve Edebiyatı 9, 10, 11, 12. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara Pallant, J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu. SPSS ile adım adım veri analizi (Çev. Ed. S. Balcı ve B. Ahi). Anı Yay. Robinson, J. P.; Shaver, P. R., & Wrightsman, L. S. (1991). Criteria for Scale Selection and Evaluation in Measure of Personality and Social Psychological Attitudes. San Diego: California Academic Press. Sayın, A. (2016). Sözlü Anlatım Dersine Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 447-467. Retrieved from http://dergipark.org.tr/amauefd/issue/27423/288459 Seçer, İ. (2013a). SPSS ve LISREL İle Pratik Veri Analizi Analiz ve Raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık. Seçer, İ. (2013b). Zorbalıkla Başa Çıkma Stratejileri Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 85-105. Schumacher, R.& Lomax, R. (2004). A Beginner’s Guide to Structual Equation Modelling. London: Lawrence Erlbaum Assocıates, Publıshers Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon. Tan, Ş. (2014). Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme Kpss El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi yayıncılık. Tavşancıl, E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara. Nobel Yayıncılık Turgut, F. & Baykul, Y. (2015). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Yayınları. Ankara Topçuoğlu Ünal, F. & Köse, M. (2014). Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi: Bir Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 233 – 249. Ulu Kalın, Ö. ve Topkaya, Y. (2017). İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (37), 0-0. Retrieved from http://dergipark.org.tr/mkusbed/issue/44714/555470 Varış, Y & Cesur, D. (2012). Ortaöğretim Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Fine Arts, 7 (4), 361-374. Retrieved from http://dergipark.org.tr/nwsafine/issue/19894/213054 Yaşar, M. (2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4(1), 259-279. Yeşilyurt, S. & Gül, Ş. (2009). Biology Attitude Scale. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 239-258. Retrieved from http://dergipark.org.tr/erziefd/issue/6001/80031

Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin ölçme değerlendirme tutumlarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması: geçerlik ve güvenirlik

Yıl 2019, Sayı: 17, 47 - 60, 21.12.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.656614

Öz

Bu çalışmanın amacı Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmektir. Bu kapsamda ilgili alan yazın taraması yapılıp 84 maddeden oluşan madde havuzu oluşturulmuştur. Hazırlanan taslak ölçek, 4 ölçme değerlendirme uzmanı ve 2 dil uzmanının görüşlerine sunulmuş, gerekli düzeltmeler yapıldıktan sonra 48 maddelik taslak ölçek formu oluşturulmuştur. Taslak ölçek formu 2018- 2019 eğitim öğretim yılında Erzurum, Artvin, Ağrı, Bayburt, Bingöl, Kars, Elazığ, Kütahya, Sivas, Trabzon, Samsun, Balıkesir, Van, Hatay, İstanbul, Afyon, Yalova, Kahramanmaraş, Gaziantep orta öğretim kurumlarında görev yapan 231 Türk dili ve edebiyatı öğretmenine uygulanmıştır. Ölçeğin faktör yapısını belirlemek amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ölçek; 22 maddeden oluşan, %62.09 toplam varyansa sahip ve 3 faktör altında toplanan bir yapı göstermiştir. Faktör yük değerlerinin ise .337 ile .945 arasında değiştiği görülmüştür. Ölçeğin model uyumunun da iyi düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır (X2/sd=2.1, RMSEA=.071, RMR= .034, SRMR= .054, NFI=.96, NNFI= .98, CFI=.98, IFI=.98, RFI=.96, GFI=.85). Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda, “Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenleri Ölçme Değerlendirme Tutum Ölçeği”nin Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin ölçme değerlendirme tutumlarını ölçmede güvenirliği ve geçerliği olan bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Arslan, A. (2012). Yükseköğretimde Türk Dili Dersine Karsı Tutum Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(3), 187-202. Aytan, N. (2016). “Türkçe Dersi Tutum Ölçeği” Geliştirme Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (2), 535-546. Retrieved from http://dergipark.org.tr/kefdergi/issue/22590/241272 Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Bryman, A. & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Cole, D.A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031. Cemiloğlu, M. (2003). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi. Alfa Yayınları. İstanbul Çetin, İ., & Eskimen, A. D. (2016). Türkiye ve Amerika'da Dil-Edebiyat Öğretimi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, (17), 45‐69. Çokluk, Ö.,Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Demir, S. B. & Koç, H. (2013). Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 8/8, 1765-1777 DeVellis, R. F., (2014). Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar (Çeviri Edt: Tarık Totan), Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara Duatepe, A. & Çilesiz, Ş. (1999). Matematik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17 : 45- 52. Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme 1: Temel kavramlar ve işlemler. Pegem Akademi Yay. Ankara Field, A. (2009). Discovering Statistic Using SPSS for Windows. London: SAGE Publications Güllü, M. & Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-151. İslamoğlu, A. H. & Alnıaçık, Ü. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (SPSS uygulamalı). İstanbul: Beta Yayıncılık. Karagöz, Y., Bardakçı, S., Demir, B., Arslan, R., Yemez, İ. (2016). İİBF Öğrencilerine Yönelik Matematik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (2), 39-55. Retrieved from http://dergipark.org.tr/esad/issue/38969/456206 Karaca, E. (2015). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (16), . Retrieved from http://dergipark.org.tr/dpusbe/issue/4758/65363 Karakaş Türker, N. & Turanlı, N. (2008). Matematik Eğitimi Derslerine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 17-29. Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kayış, A. (2014). Güvenilirlik Analizi. Kalaycı, Ş. (Editör), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. (s. 404-409). Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Kenar, İ. & Balcı, M. (2012). Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme: İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 34, 201-210. Kizlik. B (2012) Measurement, Assessment and Evaluation in Education. Robert Kizlik and Associates Boca Raton, Florida. Retrieved From Http/Www.Adprima.Com Measurement. Htm. On The 30th June, 2012. Kline, R.B. (2011). An Easy Guide to Factor Analysis.New York: The Guilford Press Koçakoğlu, M. & Türkmen, L. (2010). Biyoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 229-245. Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174 Lehimler, E. & Cengiz, C. (2018). Armoni Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (40), 42-55. Retrieved from http://dergipark.org.tr/ataunigsed/issue/36820/411076 Marcoulides, G. & Schumacher, R. (2001). New developments and Technıques in structural Equatıon modelıng. London: Lawrence Erlbaum Assocıates, Publıshers MEB. (2018). Türk Dili ve Edebiyatı 9, 10, 11, 12. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara Pallant, J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu. SPSS ile adım adım veri analizi (Çev. Ed. S. Balcı ve B. Ahi). Anı Yay. Robinson, J. P.; Shaver, P. R., & Wrightsman, L. S. (1991). Criteria for Scale Selection and Evaluation in Measure of Personality and Social Psychological Attitudes. San Diego: California Academic Press. Sayın, A. (2016). Sözlü Anlatım Dersine Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 447-467. Retrieved from http://dergipark.org.tr/amauefd/issue/27423/288459 Seçer, İ. (2013a). SPSS ve LISREL İle Pratik Veri Analizi Analiz ve Raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık. Seçer, İ. (2013b). Zorbalıkla Başa Çıkma Stratejileri Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 85-105. Schumacher, R.& Lomax, R. (2004). A Beginner’s Guide to Structual Equation Modelling. London: Lawrence Erlbaum Assocıates, Publıshers Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon. Tan, Ş. (2014). Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme Kpss El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi yayıncılık. Tavşancıl, E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara. Nobel Yayıncılık Turgut, F. & Baykul, Y. (2015). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Yayınları. Ankara Topçuoğlu Ünal, F. & Köse, M. (2014). Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi: Bir Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 233 – 249. Ulu Kalın, Ö. ve Topkaya, Y. (2017). İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (37), 0-0. Retrieved from http://dergipark.org.tr/mkusbed/issue/44714/555470 Varış, Y & Cesur, D. (2012). Ortaöğretim Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Fine Arts, 7 (4), 361-374. Retrieved from http://dergipark.org.tr/nwsafine/issue/19894/213054 Yaşar, M. (2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4(1), 259-279. Yeşilyurt, S. & Gül, Ş. (2009). Biology Attitude Scale. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 239-258. Retrieved from http://dergipark.org.tr/erziefd/issue/6001/80031
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Türk dili ve edebiyatı
Yazarlar

Bahadır Gücüyeter 0000-0002-1041-9118

Ahmet Karadoğan 0000-0002-7183-3929

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Gücüyeter, B., & Karadoğan, A. (2019). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin ölçme değerlendirme tutumlarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması: geçerlik ve güvenirlik. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(17), 47-60. https://doi.org/10.29000/rumelide.656614

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.