Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Performans Değerlendirme Sistemi

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 15, 806 - 824, 31.08.2018
https://doi.org/10.26466/opus.418565

Öz

Eğitim
sistemi, girdisi insan olan ve toplumun dinamiklerinden etkilenen döngüsel bir
süreçtir. Eğitimin kalitesi; programın etkililiği, okulun fiziksel özellikleri,
çevresi, veli profili, yöneticilerin sürece katkısı, öğrenci özellikleri,
öğretmen motivasyonu gibi farklı unsurlardan etkilenmektedir. Bu sebeple,
nitelikli öğretmenlerin yetiştirilmesi ve süreç içerisinde gelişimsel
faaliyetlerin devamlılığının sağlanması sistemin kalitesinin arttırılmasında
önemli bir etkendir. Etkili okulun en temel varsayımlarından biri hiç kuşkusuz
öğretmenlerin öğretebileceği ve öğrencilerin öğrenebileceği inancıdır. Bu
anlayış olmadan etkililiğe ulaşılamaz. Öyleyse, her yönetici, öğretmen ve
öğrenci buna inandıkça, ismi ne olursa olsun, imkânlar ne kadar olumsuz
görünürse görünsün okullar etkili olacaklardır. Öğretmen, hareketlerinde ve
uygulamalarında rahat olmazsa orada etkili bir eğitim öğretim ortamı
olmayacaktır. Öğretmen, sınıf ortamında rahat olmazsa, öğretmenler odasında
rahat olmazsa, müdürüne güvenmezse sağlıklı bir psikoloji sergileyemeyecektir.
Okul; mutsuz ve birbirine kuşkulu bakan bireylerin toplandığı bir kalabalık,
eğitim-öğretimden çok birbirlerine karşı kozlarını kullanan rakiplerin arenası
haline gelecektir. Mevcut performans değerlendirme sisteminde, puanlayan
kişilerin yeterli eğitim düzeyine sahip olup olmadığı da bir başka olumsuz yanı
olacaktır. Okul çevresinin eğitim seviyesi düşük ise ne yapacağını bilmeyen bir
kesim oluşacakken, velilerin eğitim seviyeleri yüksek olduğunda da
mükemmeliyetçi anne-baba tutumu da bu değerlendirmede yine olumsuz bir eleştiri
ile müdür ve öğretmeni karşı karşıya getirecektir.

Kaynakça

  • Akbaba, A. S. ve Memişoğlu, S. P. (2008). Performans değerlendirme-sine ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 53, 7-24.
  • Akan, D. (2014). Öğretmen algılarına göre ilk ve ortaokul yöneticilerinin demokratik tutumları ile okul kültürü arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4(2), 35-48.
  • Aydın, İ. (2005). Öğretimde denetim. Ankara: PegemA Yayıncılık. Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel veri araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, s.184.
  • Başaran, İ. E. (1985). Örgütlerde işgören hizmetlerinin yönetimi. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No: 139.
  • Bıçak, B. ve Nartgün, Z. (2009). Performans yönetimi. Bireysel Performans Yönetimi Komisyonu II. Dönem Raporu. Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Performansa dayalı durum belirleme nedir? İlköğretmen, 8, 28- 32.
  • Erdoğan, İ. (2008). Eğitim ve okul yönetimi. 7. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Canman, D. (1995). Çağdaş personel yönetimi. TODAİE, Ankara: s.120.
  • Cem, C. (1977). İşgörenin değerlendirmesi. Sevk ve İdare Dergisi, İstanbul:Sayı: 107.
  • Ceylan, R. (1992). Personel yönetimi. Met Basım ve Yayın Organizasyon, Eskişehir: s.109.
  • Fındıkçı, İ. (1999). İnsan kaynakları yönetimi. İstanbul: Alfa Yayınları, s.293.
  • Frankel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in educaiton. Mcgraw-Hill International Edition, 620p, New York.
  • https://www.memurlar.net/haber/730414/meb-ogretmen-performans-degerlendirme-yonetmelik-taslagini-goruse-acti.html 18 Nisan 2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Giorgi, A. P. ve Giorgi, B. (2003). Phenomenology. Smith, J. A. (Ed.), Qualitative Pyshcology (165-178). Sage Publications, London.
  • Holton, E.F. (1999). Performance domains and their boundaries, Ad-vances in Developing Human Resources,1, 26-46.
  • MEB. (2017). Öğretmen strateji belgesi (2017-2023). http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/09140719_Strateji_Belgesi_Resmi_Gazete_sonrasY_ilan.pdf. 18.04.2018 tari-hinde erişilmiştir.
  • MEB 17 Nisan 2015 tarih ve 29329 Sayılı Öğretmenlerin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği.
  • MEB, Teftiş Kurulu Başkanlığı, Van Koç İlköğretim Okulu Denetim ve Performans Değerlendirme Bilgilendirme Toplantısı Sunuları.
  • Özmen, F. ve Y. Sönmez. (2007). Değişim sürecinde eğitim örgütlerinde değişim ajanlarının rolleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 177-198.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye'de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. Seta Analiz Raporu, s.17.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2013). İnsan kaynakları yönetimi. Birinci Baskı, Bursa: Ezgi Kitabevi, s. 166.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 7. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık, s.119.

Teacher Performance Evaluation System

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 15, 806 - 824, 31.08.2018
https://doi.org/10.26466/opus.418565

Öz

The education
system is a cyclical process of which the input is human and that is influenced
by the dynamics of society. The quality of education is influenced by the
different factors such as the effectiveness of the curriculum, the physical
characteristics of the school, the environment in which the school is located,
the parent profile, the contribution of the managers to the process,
characteristics of the students and the motivation of the teachers. For this
reason, raising qualified teachers and ensuring the continuity of developmental
activities in the process is an important factor in increasing the quality of
the education system. One of the most basic assumptions of an effective school
is undoubtedly the belief that teachers can teach and students can learn.
Efficiency cannot be achieved without this understanding. So, whatever the
name, as long as every manager, teacher and student believe it, the schools
will be effective, no matter how negative the possibilities seem. If teachers
are not comfortable in their movements and practices, there will be no
effective education and training environment. Unless the teacher is comfortable
in the classroom environment and in the teachers’ room, and trust his/her
administration she/he will not have a healthy psychology. It will become a
crowd of unhappy and doubtful individuals who look askance at each other. The
school will become an arena of competitors who use their trumps against each
other rather than education and training. Another negative side is that whether
the individuals who grade in the current performance evaluation system have
enough educational level or not. If the education level of the school
environment is low, it will be a society who doesn’t know what to do and if the
educational level of the parents is high, there will be perfectionist parent
attitude and this situation will again face the manager and the teacher with a
negative criticism.

Kaynakça

  • Akbaba, A. S. ve Memişoğlu, S. P. (2008). Performans değerlendirme-sine ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 53, 7-24.
  • Akan, D. (2014). Öğretmen algılarına göre ilk ve ortaokul yöneticilerinin demokratik tutumları ile okul kültürü arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4(2), 35-48.
  • Aydın, İ. (2005). Öğretimde denetim. Ankara: PegemA Yayıncılık. Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel veri araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, s.184.
  • Başaran, İ. E. (1985). Örgütlerde işgören hizmetlerinin yönetimi. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No: 139.
  • Bıçak, B. ve Nartgün, Z. (2009). Performans yönetimi. Bireysel Performans Yönetimi Komisyonu II. Dönem Raporu. Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Performansa dayalı durum belirleme nedir? İlköğretmen, 8, 28- 32.
  • Erdoğan, İ. (2008). Eğitim ve okul yönetimi. 7. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Canman, D. (1995). Çağdaş personel yönetimi. TODAİE, Ankara: s.120.
  • Cem, C. (1977). İşgörenin değerlendirmesi. Sevk ve İdare Dergisi, İstanbul:Sayı: 107.
  • Ceylan, R. (1992). Personel yönetimi. Met Basım ve Yayın Organizasyon, Eskişehir: s.109.
  • Fındıkçı, İ. (1999). İnsan kaynakları yönetimi. İstanbul: Alfa Yayınları, s.293.
  • Frankel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in educaiton. Mcgraw-Hill International Edition, 620p, New York.
  • https://www.memurlar.net/haber/730414/meb-ogretmen-performans-degerlendirme-yonetmelik-taslagini-goruse-acti.html 18 Nisan 2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Giorgi, A. P. ve Giorgi, B. (2003). Phenomenology. Smith, J. A. (Ed.), Qualitative Pyshcology (165-178). Sage Publications, London.
  • Holton, E.F. (1999). Performance domains and their boundaries, Ad-vances in Developing Human Resources,1, 26-46.
  • MEB. (2017). Öğretmen strateji belgesi (2017-2023). http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/09140719_Strateji_Belgesi_Resmi_Gazete_sonrasY_ilan.pdf. 18.04.2018 tari-hinde erişilmiştir.
  • MEB 17 Nisan 2015 tarih ve 29329 Sayılı Öğretmenlerin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği.
  • MEB, Teftiş Kurulu Başkanlığı, Van Koç İlköğretim Okulu Denetim ve Performans Değerlendirme Bilgilendirme Toplantısı Sunuları.
  • Özmen, F. ve Y. Sönmez. (2007). Değişim sürecinde eğitim örgütlerinde değişim ajanlarının rolleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 177-198.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye'de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. Seta Analiz Raporu, s.17.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2013). İnsan kaynakları yönetimi. Birinci Baskı, Bursa: Ezgi Kitabevi, s. 166.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 7. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık, s.119.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Çelikten 0000-0001-7966-3912

Hasan Hüseyin Özkan 0000-0001-5249-1444

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Kabul Tarihi 21 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Çelikten, M., & Özkan, H. H. (2018). Öğretmen Performans Değerlendirme Sistemi. OPUS International Journal of Society Researches, 8(15), 806-824. https://doi.org/10.26466/opus.418565