Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Indie Albüm Kapakları ve Afişlerinin Göstergebilim Açısından İncelemesi ve Örnek Tasarım Uygulaması

Yıl 2023, Cilt: 22 Sayı: 3, 820 - 838, 28.07.2023
https://doi.org/10.21547/jss.1278669

Öz

Dünya tarihinde insan ve sanat birlikte şekillenmiştir. Varlığını anlamlandırmak isteyen insan doğayı izlemiş, dinlemiş ve bu deneyimlerini başkalarına aktarmıştır. Bu aktarımların en kadim olanı sestir. Yazının icadına kadar olan geniş bir tarih süresince âdetler, kültür ve hatta bilgi nesilden nesile sadece ses yoluyla aktarılmıştır. İnsan sese varoluşundan bu yana anlamlar yükleyerek hayatın her alanına katmıştır. İnsan geliştikçe ses bilgisi de şekillenmiş ve onu kaydederek diğer insanlara aktarmaya başlamıştır. Böylelikle müzik plakları, kasetler, CD’ler doğmuştur. İşte bu noktada varlığını tarihi boyunca sanatla şekillendiren insan tasarımdan faydalanmaya başlamıştır. En eski basılı müzik kayıtlarından en son dijital sürümlere kadar kapak tasarımı müziğin nasıl algılandığı, pazarlandığı ve tüketildiği konusunda çok önemli bir rol oynamıştır. Tasarım müziğin içerisinde yer almasa da müziği geliştirip tüm dünyada görünür hâle getirmiştir. Bu araştırmada Indie müziğin ortaya çıkardığı grafik anlatımların içerdiği imgelerin, müzik gruplarına ait olan albüm kapak tasarımları ve afiş tasarımları baz alınarak göstergebilim açısından incelemeleri aracılığıyla tasarımlarda kullanılan göstergelerin çözümlemesi amaçlanmıştır. Bu amaca dönük sanatçılar amaçsal örneklem seçim tekniği ile seçilmiştir. İlk olarak tasarım kavramı ele alınmış, daha sonra da Indie müzik kültürünün oluşumu, tarihi ve müziğine yer verilmiştir. Indie müziğin insanların üzerindeki etkisi ve etkilendiği sanat akımlarıyla tasarım süreci incelenmiştir. Son olarak bu incelemeler doğrultusunda kurgusal bir Indie müzik grubu oluşturularak albüm kapağı ve konser afişi tasarlanmıştır.

Kaynakça

  • Alperson, P. (1994). What is music?: An introduction to the philosophy of music. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press University Park.
  • Böke, K. (2017). Sosyal bilimlere araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Çerezcioğlu, A. (2014). Indie müzikte tanım ve sınıflandırma problemi. Folklor/Edebiyat, 20 (78), 91-106. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/fe/issue/26054/274437
  • Durmaz, Ö. (2007). Müziği paketlemek. V. Ulusal Ambalaj Kongresi ve Sergisi, İzmir. Fogg, B. J. (2009, Nisan). A behaviour model for persuasive design. Proceedings of the 4th International Conference on Persuasive Technology. doi:10.1145/1541948.1541999
  • Kara, Ö. (2008). 1950 ve 1980 yılları arasındaki görsel sanat ve tasarım akımlarının müzik albüm plak kapaklarına yansımaları ve grafik eğitimindeki yeri. Gazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi. Grafik Eğitimi Bilim Dalı, Ankara.
  • Köse, C, M. (2016). Yeni iletişim ve müzik teknolojilerinin müzik endüstrisindeki dönüştürücü etkisi: Türkiye’de bağımsız müzik. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, medya ve iletişim sistemleri anabilim dalı, İstanbul.
  • McKnight-Trontz, J. Steinweiss, A. (2000). For the record: the life and work of Alex Steinweiss. USA: Princeton architectural press.
  • Numanoğlu, M. (1991). Eğitim teknolojisinde bilgisayar ortamı: CD-ROM. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,24 (2), 519-526.
  • O’hara, C. (1999). Punk felsefesi, gürültünün ötesinde. İstanbul: Çitlembik Yayınları.
  • Ostergaard, E. (2008). The history of nipper and his master's voice. Danimarka. Erişim adresi: https://douglasniedt.com/HistoryOfNipperAndHisMastersVoice.pdf
  • Oswald, W. (2018). Indie rock: finding an independent. USA. Greenhaven Publishing LLC.
  • Say, A. (2008). Müzik nedir, nasıl bir sanattır?. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Wallace, W. (2016). Khruangbin. Uncut, ProQuest Dergi (224), 77. United Kingdom. ErişimAdresi:https://www.proquest.com/openview/4d379ef28238be96b429811dbdc41625/1.pdf?pq-origsite=gscholar&cbl=1996336.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Young, T. H. (1999). Punk: bir alt kültürün oluşumu (Çeviren: Hira Doğrul). İstanbul: Dost Yayıncılık.
  • Yöre, S. (2012). Temel besteleme malzemeleriyle çağdaş müzik. Ankara: Bağlam Yayıncılık.
  • Şekil Kaynakçası
  • Şekil 1. “His Master Voice Record” (Sahibinin Sesi) müzik şirketinin yayınlamış olduğu zarf. Erişim adresi: https://i.ebayimg.com/images/g/Ou0AAOSwn7piCCxL/s-l1600.jpg (09.03.2022). His master voice şirketi plağı. Erişim Adresi: https://i.ebayimg.com/images/g/zhQAAOSww21iCCxw/s-l1600.jpg (09.03.2022).
  • Şekil 2. Columbia plak fabrikası, Sabite Tur- Nevzat Akay plağı. Erişim adresi: https://mcdn01.gittigidiyor.net/69577/695772304_0.jpg?1646852 (09.03.2022).
  • Şekil 3. Alex Steinweiss rodgers and hart albüm kapak tasarımı. Erişim Adresi: https://www.discogs.com/es/release/5880723-Rodgers-Hart-Smash-Hits-By-Rodgers-Hart/image/SW1hZ2U6MTMzNzczMjQ= (09.03.2022).
  • Şekil 4. Robert Johnson, King Of The Delta Blues Singers albüm kapak tasarımı. Erişim Adresi: https://www.udiscovermusic.com/stories/best-blues-album-covers/ (09.03.2022)
  • Şekil 5. https://cdn.shopify.com/s/files/1/0191/5006/products/IMG_7230_1024x1024.JPG?v=1571438774 (11.06.2023)
  • Şekil 6. Death Cab for Cutie albüm kapağı. Erişim Adresi: https://www.ebay.com/itm/353536033281 (11.03.2022).
  • Şekil 7. Death Cab for Cutie, konser afişi. Erişim Adresi: https://cdn3.volusion.com/prakm.mcyzp/v/vspfiles/photos/DCFCWTLM-2.png?v-cache=1564657355 (11.03.2022).
  • Şekil 8. Khruangbin Mordechai albümü ön kapak tasarımı. Erişim adresi: https://www.amazon.com/MordechaiKHRUANGBIN/dp/B087LB3VWN (12.03.2022).
  • Şekil 9. Khruangbin Mordechai albümü kapak ve cd tasarımı. Erişim adresi: https://www.amazon.com/MordechaiKHRUANGBIN/dp/B087LB3VWN
  • Şekil 10. Khruangbin afiş tasarımı. Erişim adresi: https://images.squarespacecdn.com/content/v1/5c406a221137a6095d903518/1556220993828-7T9XBKDO211N9QYT7QJB/IMG_1963.JPG (12.03.2022).

Analysis of Indie Album Covers and Posters from a Semiotic Perspective with Sample Design Application

Yıl 2023, Cilt: 22 Sayı: 3, 820 - 838, 28.07.2023
https://doi.org/10.21547/jss.1278669

Öz

Man and art have been shaped together in the history of the world. A person who wants to make sense of his existence has watched nature, listened to it and transferred these experiences to others. The most archaic of these transmissions is sound. During a wide period of history until the invention of writing, customs, culture and even knowledge were transmitted from generation to generation only through sound. Since the existence of man, he has attached meanings to the voice and added it to every aspect of life. As a person develops, sound information has also been shaped and has started to transfer it to other people by recording it. Thus, music records, cassettes, CDs were born. At this point, the person who has shaped his existence with art throughout his history has started to benefit from design. From the earliest printed music recordings to the latest digital releases, cover design has played a crucial role in how music is perceived, marketed and consumed. Although the design is not included in the music, it has developed the music and made it visible all over the world. In this research, it is aimed to analyze the images contained in the graphic narratives revealed by indie music, the indicators used in the designs through semiotics based on album cover designs and poster designs belonging to musical groups. The artists oriented towards this goal were selected by the purposeful sample selection technique. First, the concept of design was discussed, and then the formation, history and music of Indie music culture were included. The effect of indie music on people and the design process with the art movements influenced by it have been examined. Finally, in line with these reviews, a fictional Indie music band was created and the album cover and concert poster were designed.

Kaynakça

  • Alperson, P. (1994). What is music?: An introduction to the philosophy of music. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press University Park.
  • Böke, K. (2017). Sosyal bilimlere araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Çerezcioğlu, A. (2014). Indie müzikte tanım ve sınıflandırma problemi. Folklor/Edebiyat, 20 (78), 91-106. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/fe/issue/26054/274437
  • Durmaz, Ö. (2007). Müziği paketlemek. V. Ulusal Ambalaj Kongresi ve Sergisi, İzmir. Fogg, B. J. (2009, Nisan). A behaviour model for persuasive design. Proceedings of the 4th International Conference on Persuasive Technology. doi:10.1145/1541948.1541999
  • Kara, Ö. (2008). 1950 ve 1980 yılları arasındaki görsel sanat ve tasarım akımlarının müzik albüm plak kapaklarına yansımaları ve grafik eğitimindeki yeri. Gazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi. Grafik Eğitimi Bilim Dalı, Ankara.
  • Köse, C, M. (2016). Yeni iletişim ve müzik teknolojilerinin müzik endüstrisindeki dönüştürücü etkisi: Türkiye’de bağımsız müzik. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, medya ve iletişim sistemleri anabilim dalı, İstanbul.
  • McKnight-Trontz, J. Steinweiss, A. (2000). For the record: the life and work of Alex Steinweiss. USA: Princeton architectural press.
  • Numanoğlu, M. (1991). Eğitim teknolojisinde bilgisayar ortamı: CD-ROM. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,24 (2), 519-526.
  • O’hara, C. (1999). Punk felsefesi, gürültünün ötesinde. İstanbul: Çitlembik Yayınları.
  • Ostergaard, E. (2008). The history of nipper and his master's voice. Danimarka. Erişim adresi: https://douglasniedt.com/HistoryOfNipperAndHisMastersVoice.pdf
  • Oswald, W. (2018). Indie rock: finding an independent. USA. Greenhaven Publishing LLC.
  • Say, A. (2008). Müzik nedir, nasıl bir sanattır?. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Wallace, W. (2016). Khruangbin. Uncut, ProQuest Dergi (224), 77. United Kingdom. ErişimAdresi:https://www.proquest.com/openview/4d379ef28238be96b429811dbdc41625/1.pdf?pq-origsite=gscholar&cbl=1996336.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Young, T. H. (1999). Punk: bir alt kültürün oluşumu (Çeviren: Hira Doğrul). İstanbul: Dost Yayıncılık.
  • Yöre, S. (2012). Temel besteleme malzemeleriyle çağdaş müzik. Ankara: Bağlam Yayıncılık.
  • Şekil Kaynakçası
  • Şekil 1. “His Master Voice Record” (Sahibinin Sesi) müzik şirketinin yayınlamış olduğu zarf. Erişim adresi: https://i.ebayimg.com/images/g/Ou0AAOSwn7piCCxL/s-l1600.jpg (09.03.2022). His master voice şirketi plağı. Erişim Adresi: https://i.ebayimg.com/images/g/zhQAAOSww21iCCxw/s-l1600.jpg (09.03.2022).
  • Şekil 2. Columbia plak fabrikası, Sabite Tur- Nevzat Akay plağı. Erişim adresi: https://mcdn01.gittigidiyor.net/69577/695772304_0.jpg?1646852 (09.03.2022).
  • Şekil 3. Alex Steinweiss rodgers and hart albüm kapak tasarımı. Erişim Adresi: https://www.discogs.com/es/release/5880723-Rodgers-Hart-Smash-Hits-By-Rodgers-Hart/image/SW1hZ2U6MTMzNzczMjQ= (09.03.2022).
  • Şekil 4. Robert Johnson, King Of The Delta Blues Singers albüm kapak tasarımı. Erişim Adresi: https://www.udiscovermusic.com/stories/best-blues-album-covers/ (09.03.2022)
  • Şekil 5. https://cdn.shopify.com/s/files/1/0191/5006/products/IMG_7230_1024x1024.JPG?v=1571438774 (11.06.2023)
  • Şekil 6. Death Cab for Cutie albüm kapağı. Erişim Adresi: https://www.ebay.com/itm/353536033281 (11.03.2022).
  • Şekil 7. Death Cab for Cutie, konser afişi. Erişim Adresi: https://cdn3.volusion.com/prakm.mcyzp/v/vspfiles/photos/DCFCWTLM-2.png?v-cache=1564657355 (11.03.2022).
  • Şekil 8. Khruangbin Mordechai albümü ön kapak tasarımı. Erişim adresi: https://www.amazon.com/MordechaiKHRUANGBIN/dp/B087LB3VWN (12.03.2022).
  • Şekil 9. Khruangbin Mordechai albümü kapak ve cd tasarımı. Erişim adresi: https://www.amazon.com/MordechaiKHRUANGBIN/dp/B087LB3VWN
  • Şekil 10. Khruangbin afiş tasarımı. Erişim adresi: https://images.squarespacecdn.com/content/v1/5c406a221137a6095d903518/1556220993828-7T9XBKDO211N9QYT7QJB/IMG_1963.JPG (12.03.2022).
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Göstergebilim
Bölüm Sanat
Yazarlar

Yasemin Taş 0009-0005-2421-2766

Taylan Güvenilir 0000-0002-2632-0075

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 7 Nisan 2023
Kabul Tarihi 19 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Taş, Y., & Güvenilir, T. (2023). Indie Albüm Kapakları ve Afişlerinin Göstergebilim Açısından İncelemesi ve Örnek Tasarım Uygulaması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 22(3), 820-838. https://doi.org/10.21547/jss.1278669