Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uluslararası Öğrencilerin Türk Gazetelerini Kullanımına Bir Bakış

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 40 - 64, 20.12.2020

Öz

Dünyanın en zengin dillerinden biri olan Türkçe, bugün yaklaşık 12 milyon kilometre karelik geniş bir coğrafyada varlığını sürdürmektedir. Ünlü Türkolog Radloff, dünya dilleri arasında Türk dili kadar geniş bir alana yayılmış başka bir olmadığını söyler. Türkçe, Doğu Türkistan’dan Balkanlara, Balkanlardan Afganistan’a kadar konuşulmaktadır. Tarih sahnesine çıkmasından bu yana geniş bir coğrafyaya yayılarak yabancı dil olarak da öğretilmiştir. Son dönemlerde oldukça talep gören bir alan haline gelen yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan materyaller oldukça önemlidir. Bu alanda son yıllarda çeşitli öğretim, yaklaşım, yöntem ve tekniklere başvurularak bir takım materyaller geliştirilse de şu an yeterli düzeyde değildir. Uluslararası öğrenci bazında öğrencilerin okuma yetilerini geliştirecek ve bu beceri ile akademik ve sosyal alandaki Türkçelerini geliştirecek materyaller çeşitlilik arz etmektedir. Bu materyallerden biri de gazetelerdir.
Bu çalışmada, yabancı dil olarak Türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerin Türk gazetelerine bakışları, gazeteler aracılığı ile kültür aktarımı incelenmiş, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılabilecek bir etkinlik örneği sunulmuştur.

Kaynakça

  • AÇIK, F. (2008). Türkiye’de Yabancılara Türkçe Öğretilirken Karşılaşılan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Türkçe Eğitimi Ve Öğretimi Sempozyumu Bildirisi, Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü, Lefkoşa.
  • AIEX, N.K. (2004). Using newspaper as effective teaching tools. ERIC Digest Number 10, ERICEDRS, 19880101, İnternetten 05.07.2004’te, EBSCO veritabanından (ERIC) alınmıştır: http://www.web22epnet.com.
  • ALTUNIŞIK, R., COŞKUN, R., BAYRAKTAROĞLU, S. ve YILDIRIM, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, (6. Baskı).
  • AYTAŞ, G. (2005). Okuma Eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 461-470.
  • BOGDAN, R.C., ve BIKLEN, S.K. (1992). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • BÖLÜKBAŞ, F. ve KESKİN, F. (2010). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Metinlerin Kültür Aktarımındaki İşlevi. Turkish Studies, 5(4), 1-16.
  • CEF (2001). Common European Framework Of Reference For Language, Learning, Teaching, Assesment. Cambridge: Cambridge University Press.
  • COSTE, D. (1982). Apprendre la langue par la littérature?, in Littérature et communication en classe de langue, Paris, Hatier/Didier, coll. “LAL”
  • COŞKUN, E. ve TAŞ, S. (2008). Ders Kitaplarına Metin Seçimi Açısından Türkçe Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 59-74.
  • DEMİR, A. ve AÇIK, F. (2011). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kültürlerarası Yaklaşım ve Seçilecek Metinlerde Bulunması Gereken Özellikler. Journal Of Türklük Bilimi Araştırmaları, 16(30), 51-72.
  • DEVECİ, H. (2005). Sosyal Bilgiler Dersinde Gazete Kullanımı. TOJET: The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 4(3).
  • DİJİTAL AJANSLAR, (2020). Erişim: 24.02.2020 http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2017/)
  • DURMUŞ M. ve OKUR A. (Ed.). (2013). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kültür. Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları, (1.Baskı).
  • ER, A. (2005). Yabancı Dil Öğretiminde Okuma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (12), 208-218
  • ER, K.O. (2006). Yabancı Dil Öğretim Programlarında Kültürün Önemi. Ankara Üniversitesi, Journal Of Faculty Of Educational Sciences, Vol: 39, No: 1, 1-14
  • ERDOĞAN, İ. (1999). Enformasyon Bilgi Toplumu Dosyası; Bilgi Toplumu Olmanın Gerektirdiği Eğitim Paradigması Bilgi ve Toplum Dergisi, cilt: 1, 93-110.
  • GÖÇER, A. (2009). Türkiye’de Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Lise Öğrencilerinin Hedef Dile Karşı Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Studies, 4(8), 1288-1313.
  • GÜNEŞ, F. (2013) Türkçe Öğretiminde Metin Seçimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1 (1), 1-12.
  • HÜRRİYET, (2020). Erişim: 24.02.2020 http://www.hurriyet.com.tr/elma-ureticisinin-yuzu-bu-haberle-guldu-40605579
  • KÖSE, D. (2005). Avrupa Konseyi Yabancı Diller Ortak Başvuru Metnine Uygun Türkçe Öğretiminin Başarıya ve Tutuma Etkisi. Yayımlanmış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. NEWSPAPER in EDUCATION. (2004). İnternetten 22.03.2004’te elde edilmiştir. http://www. pressenterprisecom/nie/more_about.html.
  • OKUR, A. ve KESKİN, F. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kültürel Ögelerin Aktarımı: İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Öğretim Seti Örneği. The Journal Of Academic Social Science Studies, 6(2), 1619-1640.
  • ÖZBAY, M. (2007). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II, Ankara: Öncü Kitap.
  • ÖZDEMİR, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323‐ 343.
  • SÉOUD, A. (1997). Pour Une Didactique De La Littérature. Paris: Hatier.
  • ŞİMŞEK, P. (2011). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Okuma Metinleri ve Yardımcı Kitaplar. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI ÇEVİRİ KOMİSYONU, (2013), Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni Öğrenme-Öğretme-Değerlendirme, Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları. TDK GÜNCEL SÖZLÜK, Erişim: 24.02.2020, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=tdk.gts.59de30c6eda661.82090341
  • TÜRNÜKLÜ, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4),543-559.
  • VALDES J. M. (Ed.) (1986) Culture İn The Classroom. Culture Bound, Cambridge: Cambridge University Press.
  • YAYLI D. VE BAYYURT Y. (Ed.). (2011). Yabancı Dil Öğretimi Yaklaşımları ve Yöntemleri. Yabancılara Türkçe Öğretimi: Politika, Yöntem ve Beceriler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Ankara: Seçkin Yayıncılık, (8. Baskı).
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Saniye Aybüke Berk 0000-0002-2281-4318

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Berk, S. A. (2020). Uluslararası Öğrencilerin Türk Gazetelerini Kullanımına Bir Bakış. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 3(2), 40-64.

Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: