Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebü’l-Muzaffer es-Sem‘ânî’ye Göre Bağlayıcılık Açısından Hz. Peygamber'in Fiilleri

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 1, 65 - 82, 30.06.2022

Öz

Sünnetin önemli bir kısmı, Hz. Peygamber’in (s.a.v.) uygulamaları anlamına gelen fiilî sünnet-ten ibarettir. Bu nedenle usûlcüler, bağlayıcılık açısından Hz. Peygamber’in fiilleri üzerinde önemle durmuşlardır. Fıkhî mezhepler konuyu çeşitli yönleriyle ele almış ve bağlayıcılık açısından farklı yaklaşımlar ortaya koymuşlardır. Hanefî mezhebine müntesip iken sonraları Şâfiî mezhebine geçen Ebü’l-Muzaffer es-Sem‘ânî, (öl. 489/1096) Kavâti’u’l-edille adlı eser-inde Hz. Peygamber’in fiillerini ayrıntılı olarak ele almıştır. Usûlcülerin konuya yak-laşımlarını delilleriyle ortaya koyup tahlil ve tenkit etmiş, sonra da kendi görüşünü ve ger-ekçesini zikretmiştir. Sem‘ânî, önce insan fiillerinin çeşitleri üzerinde durmuş, daha sonra Hz. Peygamber’in fiilleri konusuna değinmiştir. Onları cibillî, beşerî ve kurbî olmak üzere üçe ayırarak her birini kısaca açıklamıştır. Sem‘ânî, ibadet niteliği taşıyan fakat hükmü bilinmey-en fiillerde Hz. Peygamber’i örnek almanın ve O’na uymanın (teessî/ittibâ) vâcib olduğunu savunmuştur. Farklı ekollerin yaklaşımlarını tahlil edip kendi görüşlerini ortaya koyması açısından Sem‘ânî’nin görüşleri tahlile şayandır.

Kaynakça

  • Agitoğlu, Nurullah. “el-Mahsûl Adlı Eseri Çerçevesinde Şâfiî Usûlcü Fahreddin er-Râzî’nin Hz. Peygamber’in Fiillerine Yaklaşımı”. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/17 (Şubat 2017): 51-62.
  • Âmidî, Ali b. Muhammed Seyfuddîn el-. el-İhkâm fî usûli’l-ahkâm. Ed. Abdurrezzâk Afîfî. Beyrut: el-Mektebetü’l-İslâmî, 1981.
  • Arûsî, Muhammed Abdülkadir el-. Efâlü’r-Rasûl ve delâletuhâ ale’l-ahkâm. Cidde: Dârü’l-müctema’, 1991.
  • Aşkar, Muhammed Süleyman. Ef’âlu’r-Resûl ve delâletuha ale’l-ahkâmi’ş-şer’iyye. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2003.
  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmail. el-Câmiʿu’ṣ-ṣaḥîḥ. Beyrut: Mustafa Dîb el-Buğâ, 1993.
  • Canan, İbrahim. “Hz. Peygamber Aleyhisselam Hiç Unutmuş ve Yanılmış Mıdır?” Sünnetin Dindeki Yeri. 285-297. İstanbul: Ensar Neşriyat, 1997.
  • Cüveynî, Ebü’l-Meâlî Abdülmelik b. Abdillah (İmâmü’l-Harameyn) el-. el-Burhân fî usûli’l-fıkh. Beyrut: Dârü’l-kutubi’l-ilmiyye, 1997.
  • Çelebi, İlyas. “Hüsün ve Kubuh”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 19: 59-63. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1999.
  • Çelebi, İlyas. “Şeytan”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 99-101. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2010.
  • Demir, Serkan. “Hanefi Usûlcülere Göre Hz. Peygamber’in Fiileri ve İctihadları -Hicrî V. Asır Özelinde-”. Hadith Dergisi. 7 (Aralık 2021).
  • Ebû Dâvud, Süleyman b. el-Eş‘as. Sünen. Thk. Yâsir Hasen - ‘Izzuddîn Dali - ve ‘Imadu’t-Tayyâr. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle Nâşirûn, 2015.
  • Ebû Şâme el-Madisî. el-Muhakkak min ilmi’l-usûl fî mâ yete’allaku bi-ef’âli’r-Rasûl. Ed. Mahmud Salih Câbir. Medine: el-Câmia’tu’l-İslâmiyye, 2011.
  • Ebû Ya’lâ, Muhammed b. el-Hüseyn b. Muhammed b. Halef el-Ferrâ’. el-Udde fî usûli’l-fıkh. Riyad: Câmiatü Melik Muhammed b. Suûd, 1990.
  • Ebu’l-Hüseyn el-Basrî, Muhammed b. Ali b. et-Tayyib. Kitabu’l-Mu’temed. Thk. Muhammed Hamidullah. Dımaşk: el-Ma’hedu’l-ilmî el-Fransî li’d-dirâsâti’l-Arabî, 1964.
  • Ebü’l-Hattâb, Mahfûz b. Ahmed el-Kelvezânî el-Hanbelî. et-Temhîd fî usûli’l-fıkh. Mekke: Dârü’l-medenî, 1985.
  • Emîr Pâdışâh, Muhammed Emîn b. Mahmud. Teysîrü’t-Tahrîr. Beyrut: Dârü’l-kütübi’l-ilmiyye, 1983.
  • Eraslan, Abdulvasıf. “Muʿtezile’ye Göre Hz. Peygamber’in Fiillerinin Bağlayıcılığı”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi. 53 (Haziran 2020): 163-185.
  • Gazzâlî, Ebu Hamid Muhâmmed b. Muhammed. el-Menhûl min ta’likati’l-usûl. Thk. Muhâmmed Hasan Heyto. 2. Bs. Beyrut - Dımaşk: Darü’l-fikr, 1998.
  • Gazzâlî, Ebu Hâmid Muhammed b. Muhammed el-. el-Mustasfâ. I Cilt. Beyrût: Dârü’l-kütübi’l-ilmiyye, 1993.
  • İbn Teymiyye, Mecdüddin Abdüsselâm b. Abdillah. el-Müsevvede fî usûli’l-fıkh. Ed. Muhammed Muhyüddin Abdülhamid. 1 Cilt. Beyrut: Dârü’l-kitâbi’l-Arabî, t.y.
  • İbnü’s-Salâh, Osman b. Abdurrahman eş-Şehrezûrî. Ulûmu’l-Hadîs. Thk. Nureddin Itr. Şam: Dârü’l-fikr, 1986.
  • Malik b. Enes el-Ensârî - Muhammed b. Hasan eş-Şeybânî. Muvatta’u’l-İmâm Mâlik Rivâyetu Muhammed İbnü’l-Hasan eş-Şeybânî. Thk. Takiyyüddin en-Nedvî. Beyrut: Dâru’l-kalem, 1992.
  • Müslim, Ebü’l-Hüseyin b. Haccâc. el-Müsnedü’s-sahîh. Riyad: Beytu’l-efkâri’d-devliyye, 1998.
  • Nesâî, Ebû Abdurrahman Ahmed b. Şuayb. Sünen. Haleb: Mektebetü’l-matbuâti’l-İslâmiyye, 1986.
  • Özdemir, İbrahim. Nebevî Fiil ve Terklerin Anlam ve Yorumu. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2018.
  • Özervarlı, M. Sait. “Melek”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 29: 40-42. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2004.
  • Râzî, Ebû Abdillah, Fahrettin, Muhammet b. Ömer. el-Mahsûl. Ed. Tâhâ Câbir Feyyâz el-Alvânî. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1997.
  • Sem’ânî, Ebü’l-Muzaffer Mansûr b. Muhammed. Kavâti’u’l-edille fî usûli’l-fıkh (thk. Abdullah Hafız el-Hakemî). 5 Cilt. Riyad: Mektebetü’t-tevbe, 1998.
  • Serahsî, Şemsü’l-Eimme Muhammed b. Ahmed. Usûlü’s-Serahsî. 2 Cilt. Beyrut: Dâru’l-ma’rife, t.y.
  • Sirajul Yani. “Delâletü efâli’r-Rasûl ‘ale’l-ahkâm ve’t-teessi bihâ ‘inde’l-İmâm es-Sem’ânî”. Profetika Jurnal Studi Islam 19/1 (2018): 84-93.
  • Suyûtî, Abdurrahman b. Ebû Bekr Celâlüddin. el-Habâik fî ahbâri’l-melâik. Beyrut: Dârü’l-kütübi’l-ilmiyye, 1985.
  • Şâfiî, Muhammed b. İdris eş-. el-Ümm. Beyrut: Dârü’l-ma’rife, 1990.
  • Şîrâzî, Ebû İshâk İbrâhîm b. Alî eş-. el-Lumaʿ fî usûli’l-fıkh. Beyrut: Dârü’l-kütübi’l-ilmiyye, 2003.
  • Teftazânî, Sa‘düddîn Mes‘ûd b. Fahriddîn et-. Şerhu’l-makâsıd. 5 Cilt. Beyrut: Âlemu’l-kütüb, 1998.
  • Teftâzânî, Sa’düddîn Mesûd b. Ömer et-. Şerhu’t-telvîh ala’t-Tavdîh. Mısır, t.y.
  • Ünal, İsmail Hakkı. “Hanefi Usulcülere Göre Hz. Peygamberin Fiilleri”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 37 (1997): 191-199.
  • Yıldırım, Sedat. “es-Sem‘ânî’nin Ehl-i Re’y ve Ehl-i Kelâm’a Karşı Ashâbü’l-Hadîs Savunusu”. Hadis Tetkikleri Dergisi 18/1 (2020).
  • Zerkeşî, Ebû Abdullâh Muḥammed b. Abdullâh b. Bahâdır eş-Şâfiʿî ez-. el-Baḥru’l-muḥîṭ fî usûli’l-fıḳh. 8 Cilt. Amman: Dâru’l-kutubî, 1414/1994.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selahattin Yıldırım 0000-0003-3104-0251

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, S. (2022). Ebü’l-Muzaffer es-Sem‘ânî’ye Göre Bağlayıcılık Açısından Hz. Peygamber’in Fiilleri. Hadis Tetkikleri Dergisi, 20(1), 65-82.
AMA Yıldırım S. Ebü’l-Muzaffer es-Sem‘ânî’ye Göre Bağlayıcılık Açısından Hz. Peygamber’in Fiilleri. HTD. Haziran 2022;20(1):65-82.
Chicago Yıldırım, Selahattin. “Ebü’l-Muzaffer Es-Sem‘ânî’ye Göre Bağlayıcılık Açısından Hz. Peygamber’in Fiilleri”. Hadis Tetkikleri Dergisi 20, sy. 1 (Haziran 2022): 65-82.
EndNote Yıldırım S (01 Haziran 2022) Ebü’l-Muzaffer es-Sem‘ânî’ye Göre Bağlayıcılık Açısından Hz. Peygamber’in Fiilleri. Hadis Tetkikleri Dergisi 20 1 65–82.
IEEE S. Yıldırım, “Ebü’l-Muzaffer es-Sem‘ânî’ye Göre Bağlayıcılık Açısından Hz. Peygamber’in Fiilleri”, HTD, c. 20, sy. 1, ss. 65–82, 2022.
ISNAD Yıldırım, Selahattin. “Ebü’l-Muzaffer Es-Sem‘ânî’ye Göre Bağlayıcılık Açısından Hz. Peygamber’in Fiilleri”. Hadis Tetkikleri Dergisi 20/1 (Haziran 2022), 65-82.
JAMA Yıldırım S. Ebü’l-Muzaffer es-Sem‘ânî’ye Göre Bağlayıcılık Açısından Hz. Peygamber’in Fiilleri. HTD. 2022;20:65–82.
MLA Yıldırım, Selahattin. “Ebü’l-Muzaffer Es-Sem‘ânî’ye Göre Bağlayıcılık Açısından Hz. Peygamber’in Fiilleri”. Hadis Tetkikleri Dergisi, c. 20, sy. 1, 2022, ss. 65-82.
Vancouver Yıldırım S. Ebü’l-Muzaffer es-Sem‘ânî’ye Göre Bağlayıcılık Açısından Hz. Peygamber’in Fiilleri. HTD. 2022;20(1):65-82.

İlim Tasavvurumuz Üzerine…

İslâm ilim geleneği, ihtiva ve temsil ettiği zâhirî, aklî, felsefî ve irfânî zenginliği ile küllî bir gerçekliği yansıtmaktadır. Söz konusu zenginlik alanlarının her birisi meşrûiyyetini, kendi usûlü dairesinde hakikat arayışı süreci içerisinde bulunuşuyla temellendirmektedir. Başlı başlarına müstakil birer ilim dalı olmaları ve bunun neticesinde tarifi, gayesi ve mesâili itibariyle sınırları belirgin olsa da, ortak bir tasavvura aracılık etmeleri dolayısıyla kaçınılmaz biçimde, bünyesinde sair ilimlerle kendi zaviyelerinden müştereklikler barındırır. Ne var ki, kendine has mesâildeki farklılaşmalar, bütünün temsil ettiği küllî tasavvurun varlığına engel değildir.
Geçmişte ve günümüzde, geleneğin bu yönü gözden kaçırıldığında, ilimler arası irtibat, sözü edilen müştereklikler üzerinden değil, ayrışmalardan hareketle kurulmaya çalışılmıştır. Esasen İslâm ilim geleneğini, ilimler arası iç çekişmelerin ve tartışmaların odağı olarak görmek böyle bir yaklaşım neticesinde ortaya çıkmıştır. Kadîm ilim geleneğimizi fikrî karışıklığın odağı olarak görme zafiyetini sadece şarkiyat geleneğinin bir refleksi imiş gibi kabul etmek kolaycı bir yaklaşımdır. Şarkiyat geleneği ‘ötekinin duruşunu’ temsil ettiği için dikkate alınması ve zafiyetlerine odaklanılması gereken, ‘öteki’lerin dışında kalanlar, yani ‘biz’ olmalıyız.
İlim ehli taifeyi teşkil eden bizlerin bu süreçte yapması gereken, dışardan ve çatışma odaklı yaklaşımı bir yana bırakıp; kendilerini İslâm tasavvurunu zayıflatmaya adamış kişilerin yöntemlerinin üst dilini keşfederek, benzer hatalara düşmekten kurtulmak, muhtelif ilimleri aynı müştereklikte cem eden kadîm geleneğimizin üst tasavvuruna odaklanmaktır.
İslâm toplumu olarak, fikrî hamlemizi gerçekleştirmemiz, körü körüne taklîdi bir yana bırakıp, bize ait değerler manzumemizi keşfetmemize bağlıdır. Modern çağın bilgi üzerindeki bizi kuşatan tahakkümü ve kendi değerlerini bize taşıyan imkânlarını ‘mihengimize’ vurmadan özümseme, bizi sürekli olarak kimliğimizden uzaklaştırmaktadır. Günümüzde öğrendiğimiz en önemli esas, ‘bilginin/ma‘lûmâtın’ kutsallığı iddiasıdır. Oysa her dönemde, mukaddes olan hakikat ve ma‘rifettir. Bir başka ifade ile varlığımız meşrûiyyetini bilgi peşinde koşmamızdan değil, hakikat yolcusu olmamızdan almalıdır.
Doğru yanlış her türlü bilginin kutsanması sebebiyledir ki, arama motorları ve sosyal medya plâtformaları üzerinden paylaşılan veriler, tıpkı, geçmişte ilimler ve ilim ehli arasında sadece ma‘lûmâta odaklanıldığında, ilimler arasındaki müşterek zeminin fark edilememesi ve İslâm tarihinin çatışmalar tarihi şeklinde algılanması gibi, bir ölçüye vurulmaksızın yaygınlığı nisbetinde doğru ve tayin edici bir konum ihrâz etmiştir. Bizler geçmişin ve günümüzün tecrübesinden istifade ederek, tekrar aynı hataya düşmediğimizden emin olmalıyız.
Şu halde, ilim ehline düşen, öncelikle ilimlerin usûlleri ve telif tarzlarının müşterekliğini temin eden ‘üst dilini’; bir başka ifade ile ‘küllî tasavvurunu’ keşfe yönelik gayretlerini arttırmaktır. İlmin bugünkü temsilcilerinin, İlâhî hakîkati zâhirî, aklî, rûhî, kalbî, irfânî plânda idrak için ömür tüketen geçmiş âlim, hakîm ve ârifler ile eserler üzerinden bağ kurmak suretiyle, onların arayış tecrübelerinden istifade etmeleri, ilimleri kuşatan küllî tasavvurun idrâkini mümkün kılacaktır. Bizi küllî tasavvura ulaştıracak olan vasıta, bazen dilin sunduğu imkânlar, bazen akıl, mantık ve felsefenin hâsıl ettiği kazanımlar, bazen de kalbin ve irfânî geleneğin ulaştığı hakikatler olabilecektir.
Bütün bu hususların arayışı içerisinde olan, Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile de, bize ait duruşa ve müşterek tasavvuru keşfin zaruretine dikkat çekmeyi kaçınılmaz görüyoruz. Bir başka ifade ile, tedbirimizi alıp, tedârikimizi ikmâl ederek seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunu fark ederek, ‘cihet-i vahdemizi’ yeniden hatırlamalı, uydu olmaktan, ezilmişlikten kurtulmalı, kendimize ait usûl, ulemâ ve kitâbiyâta dönmeli, ilmî düşünüşümüzü yeniden ‘âlî tasavvurumuza’ uygun hâle getirmeliyiz.
Kırk ikinci sayımızla, akademik dergicilikte kemâle erdiğimizin göstergesi olarak, kesintisiz yayın hayatını sürdürerek, geride bıraktığımız ilk yirmi yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu nüshasında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. İslâm coğrafyasının uzak diyarlarının tasavvurlarını bize sunan makaleler, eser tetkikleri, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
Destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) işaret edilen hususlarda bize iletilen her türlü talebe açık olup, bütün imkânlarını kullanarak arzu edilen hususlarda yazarlarımızın yanında olmaya çalışacaktır.
Geride bıraktığımız yirmi yıl ve kırk iki sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran hayatta olan ve ahirete irtihal eden bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken, bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz. Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU