Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Thomas Keneally’nin Schindler’s Ark Adlı Eserinde Dinsel Öğeler

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 1, 40 - 50, 30.04.2024
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.1387020

Öz

Edebiyatın farklı alanlarında çalışmaları olan Avustralyalı Thomas Keneally, en çok 2. Dünya Savaşı’nın içinde yaşamış gerçek tarihi bir kişiliği, Oscar Schindler’i karakterleştirdiği Schindler’s Ark ile tanınır. Tarihsel bilince derinden kök salan bir anlayışla eserlerinin çoğunda önemli tarihi olaylar, figürler ve temalar öne çıkar. Öykülerinin gerisinde titizlikle araştırılmış tarihsel bağlam, tasvirlerinde ise sunduğu doğruluk ve özgünlük yansır ve tarihsel ayrıntılara olan bağlılığının anlatılarına kattığı derinlik ve zenginlikle okur, kendini o geçmişin içinde, önemli bir tarihsel olayın şahidi olarak bulur. Dinsel öğelerle dikkat çeken Schindler’s Ark da böylesi bir çalışmanın ürünüdür. Roman, insanlık, ahlak ve bireysel seçimlerin gücü hakkında derin etik sorunları gündeme getirir; okuru kendi inançlarıyla yüzleşmeye ve adaletsizlik karşısında hem eylemin hem de eylemsizliğin sonuçlarının neler olabileceğini irdelemeye zorlar; ve Schindler karakteri aracılığıyla kefaret, suçluluk temalarını ve ahlaki açıdan iflas etmiş bir toplumda yön bulmanın karmaşıklıklarını araştırır. Katolik bir geçmişin izinde ahlaksal bir dönüşüm geçiren Schindler’in kendisi küçük bir Tanrıya, kurtarıcı bir peygambere ve fabrikası da Nuh’un gemisine benzetilir. Kitapta sıkça dini kavram ve alıntılar çerçevesinde dinle metinlerarası bir bağlam kurulur. Schindler’s Ark’da göze çarpan dinsel imgeler, hikâyenin duygusal derinliğinin artırmasına, inancın dayanıklılığının vurgulanmasına ve insanlık, merhamet ve iyi ile kötü arasındaki mücadele gibi daha geniş temaların keşfedilmesine ve en karanlık zamanlarda bile teselli, anlam ve umut içinde dini inançların ve ritüellerin gücünün hissedilmesine anlamlı bir kapı aralar.

Teşekkür

Kolaylıklar diliyorum.

Kaynakça

  • Bala, H. A. (2019). Schindler’in listesi soykırım öyküsünden sinema-mimarlık arakesitinde Berlin Yahudi Müzesi mekânsal çözümlemeleri. SineFilozofi Dergisi, (Özel Sayı), 53-74. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.51536
  • De la Vall, E. M. (2009). A noah of our days: Around him mythologies arose. Coolabah, 3, 123-128. https://doi.org/10.1344/co20093123-128
  • Grosz, E. (2004). The nick of time: Politics, evolution and the untimely. Allen & Unwin.
  • Hakkıoğlu, M. (2022). Sınırları ve sorunları ile geçmişten günümüze edebiyat ve iktidar ilişkisi. İçinde M.
  • Hakkıoğlu & M. A. Tüzen (Eds.), Edebiyat ve iktidar dolaylı bir gerçeklik (ss. 93-120). Çizgi Kitabevi. Harding, B. (2021). Paul Sharrad, Thomas Keneally and the literary machine. Commonwealth Essays and Studies, 43(2), 1-4. https://doi.org/10.4000/ces.7630
  • Jung, C. G. (1998). Psikoloji ve din (R. Karabey, Çev.). Okyanus Yayıncılık.
  • Kayıntu, A. (2022). İktidarın edebiyatından edebiyatın iktidarına. İçinde M. Hakkıoğlu & M. A. Tüzen (Eds.), Edebiyat ve iktidar dolaylı bir gerçeklik (ss. 93-120). Çizgi Kitabevi.
  • Keneally, T. (1994). Schindler’in listesi (M. Harmancı, Çev.). İnkilap Kitabevi.
  • Köprülü, M. F. (1986). Türk edebiyatı tarihi (4. baskı). Ötüken Neşriyat. Kur’an-ı kerim meali (C. Koytak & A. Ertürk, Çev.). (1996). İşaret Yayınları.
  • Molony, J. (2006). Tom, or Mick?. İçinde P. Pierce (Ed.), A Thomas Keneally a celebration (ss. 3-10). Friends of the National Library of Australia.
  • Morris, W. (Ed.). (1969). The american heritage dictionary. American Heritage Publishing.
  • O’Hearn, T. (1995). Secular sainthood – Tom Keneally’s Oscar Schindler. In M. Griffith & J. Tulip (Eds.), Religion, literature and the art project: Conference proceedings of the australian international conference (ss. 274-282). Australian Catholic University.
  • Pierce, P. (2006). Thomas Keneally’s human comedy. In P. Pierce (Ed.), A Thomas Keneally a celebration (ss. 13-20). Friends of the National Library of Australia.
  • Porge, M. G. (2019). An insight into the inhumanity of humanity with Thomas Keneally. Confluente, (1), 94-103.
  • Rubenstein, R. L. (1996). The holocaust: Remembering fort he future. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 548, 23-44.
  • Sharrad, P. (2013). Words, sticks and stones: Keneally, literature and social impact. Australian Literary Studies, 28(4), 90-105. doi: 10.20314/als.b885f23549
  • Soltekin, F. & Çil, D.A. (2020). Schindler’in listesi ve Schopenhauer’in özgür insanı. SineFilozofi Dergisi, (Özel Sayı), 91-109. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.675485
  • Tuson, G. (1985). Schindler’s ark: A study in heroism, therapy and change. Journal of Family Therapy, 7, 161-173. https://doi.org/10.1046/j..1985.00674.x
  • Walton, J. (2015, October 7). Thomas Keneally: I wanted to be recognised by the poms. The Telegraph. Retrieved September 13, 2024, from https://www.telegraph.co.uk/books/authors/thomas-keneally-interview/
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aytaç Ören 0000-0003-4208-548X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2023
Kabul Tarihi 12 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ören, A. (2024). Thomas Keneally’nin Schindler’s Ark Adlı Eserinde Dinsel Öğeler. Mavi Atlas, 12(1), 40-50. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.1387020

Tarandığımız Dizinler:

19020 19017 1901824810 19019

e-ISSN: 2148-5232