Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İmam Mâturîdî ve Mâturîdî Kelamcılığının Yeniden Keşfedilmesinde Eşariliğin Rolü

Yıl 2012, Sayı: 25, 31 - 38, 07.07.2012

Öz



 


Kendi yaşadıkları dönemde
gelenekleri içerisinde sahip oldukları konum bakımından Ebû Mansûr
el-Mâturîdî, Ebû’l-Hasan el-Eş‘arî’den daha ön plandaydı. Dönemindeki diğer
isimlerle kıyaslandığında, onun ortaya koyduğu eserler kelamî açıdan daha
derinlikliydi.
1 Hanefî çevrelerde yazılmış olan sonraki eserlerde
kendisine yer yer atıfta bulunulmuşsa da, onun keskin hatlarla çerçevesini
belirlediği kelam anlayışı, takipçileri tarafından yeterince sürdürülemedi
ve geliştirilemedi.

Kaynakça

  • Avcu, Ali, “Karmatîler: Ortaya Çıkışları, Fikirleri, Edebiyatı ve İslam Düşüncesine Katkıları”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi [www.dinbilimleri.com], 2010, c. 10: 3, s. 199-246.
  • Barthold, V. V., Moğol İstilasına Kadar Türkistan, çev. Hakkı Dursun Yıldız, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayın¬ları, 1990.
  • Ebû Bekr el-Fûrekî(Ö.478/1085), en-Nizâmîfı Usûli'd-Dîn, SUleymaniye-Ayasofya, Nu: 2378.
  • Ebû’l-Yüsr Muhammed b. Muhammed el-Pezdevî (Ö.493), Ehl-i Sünnet Akaidi, çev. Ş. Gölcük, İstanbul: Kayhan Ya¬yınlan, 1988.
  • Güner, Ahmet, “Nasr b. Ahmed”, DİA, c. 32, s. 413.
  • Halm, Heinz, Die Ausbreitung der safıitischen Rechtssc- hule von den Anfeangen bis zum 8./I4. Jahrhundert, Wies- baden: Ludsvig Reichart Verlag, 1974.
  • Hasîrî, Ebû Bekr Muhammed b. İbrahim (Ö.505/1111), el- Hâvîft ’I-Fetâvâ, SUleymaniye-Hekimoğlu, Nu: 402.
  • Kalaycı, Mehmet, “Eşarîliğin Tarihsel Arka Plânı: Küllabîlik”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (2010), c. 51:2, ss. 399-431.
  • Kuegelgen, Anke Von-Muminov, Ashirbek, “Maturidî Döneminde Semerkand İlahiyatçıları”, sad. S. Kutlu, İmam Maturidî ve Maturidî!ik, haz. S. Kutlu, 2. Baskı, Ankara 2011, s. 279-292.
  • Kutlu, Sönmez, “Bilinen ve Bilinmeyen Yönleriyle İmam Mâturîdî”, İmam Maturidî ve Matııridîlik, haz. S. Kutlu, Ankara: Kitabiyat, 2003, ss. 17-55.
  • Madelung, Wilferd, “Abu l-Muin al-Nasafı and Ashari Theology”, Studies in Honour of Clifford Edmund Bosworth Volüme II/The Sultan ’s Turret; Studies in Persian and Turkish Culture, ed. Carole Hillenbrand, Leiden 2000.
  • Mâturîdî, Ebû Mansûr Muhammed b. Muhammed (Ö.333/945), Kildbu’t-Tevhîd Tercümesi, trc. Bekir Topaloğlu, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı İSAM Yayınları, 2005.
  • Nesefî, Ebû’l-Mu’in Meymun b. Muhammed, (Ö.508/1114), Tabsıratu ’l-Edilleft Usûlü d-Dîn, thk. H. Atay, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınlan, 1993.
  • Nizâmülmülk, Ebû ‘Ali Haşan b. ‘Ali (ü.485/1092), Siya- setname, çev. N, Bayburtlugil, İstanbul: Dergah Yayınlan, 1987.
  • Rudolph, Ulrich, “Maturidîliğin Ortaya Çıkışı", İmam Mâ¬turîdî ve Maturidîlik, çev. A. Dere, haz. S. Kutlu, Ankara 2003, ss. 295-304.
  • Rudolph, Ulrich, al-Mâturîdî und die sunnitische Theologie in Samarkand, Leiden: Briil 1997.
  • Salimi, Ebû Şekûr Muhammed b. ‘Abdüsseyyid el-Keşşî, Kiıâbu't-Temhîd. Hacı Selim Ağa, Nu: 587.
  • Tan, Muzaffer, “Horasan ve Maveraünnehir’de İlk İsmâilî Faaliyetler”, Dini Araştırmalar (2008), c. 30, ss. 55-74.
  • Yavuz, Yusuf Ş., “Ebû Mansûr el-Eyyûbî”, DİA, c. 10, s. 180.
Yıl 2012, Sayı: 25, 31 - 38, 07.07.2012

Öz

Kaynakça

  • Avcu, Ali, “Karmatîler: Ortaya Çıkışları, Fikirleri, Edebiyatı ve İslam Düşüncesine Katkıları”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi [www.dinbilimleri.com], 2010, c. 10: 3, s. 199-246.
  • Barthold, V. V., Moğol İstilasına Kadar Türkistan, çev. Hakkı Dursun Yıldız, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayın¬ları, 1990.
  • Ebû Bekr el-Fûrekî(Ö.478/1085), en-Nizâmîfı Usûli'd-Dîn, SUleymaniye-Ayasofya, Nu: 2378.
  • Ebû’l-Yüsr Muhammed b. Muhammed el-Pezdevî (Ö.493), Ehl-i Sünnet Akaidi, çev. Ş. Gölcük, İstanbul: Kayhan Ya¬yınlan, 1988.
  • Güner, Ahmet, “Nasr b. Ahmed”, DİA, c. 32, s. 413.
  • Halm, Heinz, Die Ausbreitung der safıitischen Rechtssc- hule von den Anfeangen bis zum 8./I4. Jahrhundert, Wies- baden: Ludsvig Reichart Verlag, 1974.
  • Hasîrî, Ebû Bekr Muhammed b. İbrahim (Ö.505/1111), el- Hâvîft ’I-Fetâvâ, SUleymaniye-Hekimoğlu, Nu: 402.
  • Kalaycı, Mehmet, “Eşarîliğin Tarihsel Arka Plânı: Küllabîlik”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (2010), c. 51:2, ss. 399-431.
  • Kuegelgen, Anke Von-Muminov, Ashirbek, “Maturidî Döneminde Semerkand İlahiyatçıları”, sad. S. Kutlu, İmam Maturidî ve Maturidî!ik, haz. S. Kutlu, 2. Baskı, Ankara 2011, s. 279-292.
  • Kutlu, Sönmez, “Bilinen ve Bilinmeyen Yönleriyle İmam Mâturîdî”, İmam Maturidî ve Matııridîlik, haz. S. Kutlu, Ankara: Kitabiyat, 2003, ss. 17-55.
  • Madelung, Wilferd, “Abu l-Muin al-Nasafı and Ashari Theology”, Studies in Honour of Clifford Edmund Bosworth Volüme II/The Sultan ’s Turret; Studies in Persian and Turkish Culture, ed. Carole Hillenbrand, Leiden 2000.
  • Mâturîdî, Ebû Mansûr Muhammed b. Muhammed (Ö.333/945), Kildbu’t-Tevhîd Tercümesi, trc. Bekir Topaloğlu, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı İSAM Yayınları, 2005.
  • Nesefî, Ebû’l-Mu’in Meymun b. Muhammed, (Ö.508/1114), Tabsıratu ’l-Edilleft Usûlü d-Dîn, thk. H. Atay, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınlan, 1993.
  • Nizâmülmülk, Ebû ‘Ali Haşan b. ‘Ali (ü.485/1092), Siya- setname, çev. N, Bayburtlugil, İstanbul: Dergah Yayınlan, 1987.
  • Rudolph, Ulrich, “Maturidîliğin Ortaya Çıkışı", İmam Mâ¬turîdî ve Maturidîlik, çev. A. Dere, haz. S. Kutlu, Ankara 2003, ss. 295-304.
  • Rudolph, Ulrich, al-Mâturîdî und die sunnitische Theologie in Samarkand, Leiden: Briil 1997.
  • Salimi, Ebû Şekûr Muhammed b. ‘Abdüsseyyid el-Keşşî, Kiıâbu't-Temhîd. Hacı Selim Ağa, Nu: 587.
  • Tan, Muzaffer, “Horasan ve Maveraünnehir’de İlk İsmâilî Faaliyetler”, Dini Araştırmalar (2008), c. 30, ss. 55-74.
  • Yavuz, Yusuf Ş., “Ebû Mansûr el-Eyyûbî”, DİA, c. 10, s. 180.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Dosya-Araştırma
Yazarlar

Mehmet Kalaycı

Yayımlanma Tarihi 7 Temmuz 2012
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 25

Kaynak Göster

ISNAD Kalaycı, Mehmet. “İmam Mâturîdî Ve Mâturîdî Kelamcılığının Yeniden Keşfedilmesinde Eşariliğin Rolü”. Eskiyeni 25 (Temmuz 2012), 31-38.
Eskiyeni  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır. | Sherpa Romeo