Research Article
BibTex RIS Cite

Comparative Evaluation of the Summer Quran Courses Books The Textbooks of Religious Learning and Activity in Terms of Proficiency

Year 2020, Volume: 29 Issue: 1, 297 - 329, 25.06.2020

Abstract

In 2016-2017, the Presidency of Religious Affairs prepared courses books entitled “The Textbooks of Religious Learning and Activity (RL&A)” to be read in the 7-14 age groups during the summer Qur'an courses. Firstly, to determine the level of proficiency of the books, the developmental characteristics of 7-14 year-old children were determined. Then, RL&A was evaluated in the direction of the questions of Subject Area Course Book Assessment (SACBA). Afterwards, it was compared with the Religious Learning Book 1-2-3 that learned in previous years. In addition to that, comparing with the Religion Culture and Moral Knowledge (RCMN) 4-5-6-7-8, class textbooks, which were also taught in formal education institutions for the same purposes, were done. In addition, comparing with elective textbooks that Islam 1-2 and Hz. Muhammad’s life books were done. When assessed RL&A book according to questions of SACBA, it was concluded that it was sufficient. Compared to Religious Learning Book 1-2-3, it is determined that physical design is inadequate, improvement in visual design, educational design and curriculum are partially lacking. Compared to the RCMN 4-5-6-7-8 textbooks and elective textbooks, it was found that there were some deficiencies in physical, visual and educational designs and that the curriculum should be renewed.

References

  • Ablak, Selman. “ Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarının Biçimsel Özellikleri”. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler. Ed. Bülent Akbaba. 52-77. Ankara: Pe-gem Akademi, 2013.
  • Alpan, Gülgün Bangır. Ders Kitaplarındaki Grafik Tasarımın Öğrenci Başarısına ve Derse İlişkin Tutumlarına Etkisi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2004.
  • Ay, Mehmet Emin. Çocuklarımıza Allah’ı Nasıl Anlatalım?. İstanbul: Timaş Yayıları, 2007.
  • Aydın, Mehmet Zeki. “Ailede Din Eğitimi”. Din eğitimi El Kitabı. Ed. Recai Doğan - Remziye Ege. 287-313. Ankara: Grafiker Yayınları, 2012.
  • Başaran, İbrahim Ethem. Eğitim Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2005.
  • Bilgin, Beyza - Selçuk, Mualla. Din Öğretimi. Ankara: Gün Yayıncılık, 1999.
  • Binbaşıoğlu, Cavit. Eğitim Psikolojisi. Ankara: Yargıcı Matbaası, 1995.
  • Cüceloğlu, Doğan. İçimizdeki Çocuk. İstanbul: Remzi Kitapevi, 1998.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. “Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü”. Erişim: 5 Mayıs 2018. http://www2.diyanet.gov.tr/EgitimHizmetleriGenelMudurlugu/Sayfalar/KuranKursuOgretimProgrami.aspx
  • Erdoğan, Halide Nur Özüdoğru. “ Ergenlik Döneminin Dini ve Toplumsal Gelişimi”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/1 (2014), 153-165.
  • Ertürk, Selahattin. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan, 1998.
  • Hökelekli, Hayati. Din Psikolojisi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2003.
  • Işıkdoğan, Davut – Korukçu, Âdem. “Yaz Kur’an Kurslarında Kur Sistemi ve Kur'an Kursu Öğreticilerinin Bu Sisteme Bakışı”. AÜİFD 49/1 (2008), 201-221.
  • Karaca, Faruk. Dini Gelişim Teorileri. İstanbul: Dem Yayınları, 2007.
  • Kaya, Zeki. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayınları, 2006.
  • Kaymakcan, Recep. Seçmeli Din Eğitimi Dersleri İnceleme ve Değerlendirme Raporu. Anka-ra: Dem, 2013.
  • Kılavuz, Akif - Yılmaz, Hüseyin. “Örgün ve Yaygın Eğitimde Öğrenenlerin İhtiyaçla-rı Doğrultusunda Din Eğitimi ve Öğretimi”. Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi 18/2 (2009), 123-139.
  • Koç, Ahmet. “Okul Yaşı Çocuklarının Ailede Din Eğitimi”. İstanbul Üniversitesi İlahi-yat Fakültesi Dergisi 17 (2008), 145-176.
  • Korkmaz, Mehmet. “Kur’an Kurslarında Din Eğitimi”. Din Eğitimi El Kitabı. Ed. Recai Doğan -Remziye Ege. 339-367. Ankara: Grafiker Yayınları, 2012.
  • Kula, Mustafa Naci. Ergenlerde Kimlik Bunalımı ve Din Eğitiminin Etkisi. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1986.
  • Mehmedoğlu, Yurdagül. Okul Öncesi Çocuklarda Dini Duygunun Gelişimi Ve Eğitimi. (Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2005.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. “Tebliğ”. Erişim: 12 Kasım 2018. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/64-2000.
  • Özdemir, Mustafa. İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin DKAB Dersle-rinde Öğretim Materyali Hazırlama ve Kullanma Durumu. Sivas: Cumhuriyet Üniver-sitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2010.
  • Özeri, Zeynep Nezahat. Okul Öncesi Din ve Ahlak Eğitimi. İstanbul: Dem, 2004.
  • Piaget, Jean. Zekâ Psikolojisi. Çev. İsmail Hakkı Yılmaz, İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2016.
  • Rüstem Şahinbaş. “Piaget’e Göre Bilişsel Gelişim Dönemleri”. Erişim: 16 Ağustos 2017. https//rustemşahinbaş.wordpress.com
  • Selçuk, Mualla. Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları,1990.
  • Şimşek, Eyüp. “Çocukluk Dönemi Dini Gelişim Özellikleri ve Din Eğitimi”. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 4/1 (2004), 207-220.
  • Tonga, Deniz - Aksoy, Bülent. “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Ölçme ve Değerlendirme”. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler. Ed. Bülent Akbaba. 431-454. Ankara: Pegem Akademi, 2013.
  • Tosun, Cemal - Doğan, Recai – Korkmaz, Ayşe. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Ankara: Nobel Dağıtım, 2001.
  • Türk, Esra. “Çocukluk Döneminde Duygusal Gelişim ve Din Eğitimi”. Marife Dergisi 14/3 (Kış 2014), 143-158.
  • Usta, Ertuğrul. “Ders Kitaplarında Yenilikler”. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavu-zu. Ed. Leyla Küçükahmet. 68-74. Ankara: Nobel Dağıtım, 2011.
  • Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2001.
  • Yelken, Tuğba Yanara. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık, 2015.
  • Yeşilbursa, Cahit- Sabancı, Osman - Hamarat, Ercenk. “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler”. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler. Ed.Bülent Akbaba. 146-203. Ankara: Pegem Akademi, 2013.

Yaz Kur’an Kursları Dinimi Öğreniyorum ve Etkinlik Kitabım Ders Kitaplarının Yeterlilik Açısından Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi

Year 2020, Volume: 29 Issue: 1, 297 - 329, 25.06.2020

Abstract

Diyanet İşleri Başkanlığınca 2016-2017 yılında yaz Kur’an kurslarında 7-14 yaş gurubuna okutulmak üzere Dinimi Öğreniyorum ve Etkinlik Kitabım (DÖ&EK) isimli ders kitapları hazır-lanmıştır. Öncelikle söz konusu kitapların yeterlilik düzeyini belirlemek için kitabın muhatabı olan 7-14 yaş çocuğunun gelişim özellikleri belirlendi. Sonrasında DÖ&EK hazırladığımız Konu Alanı Ders Kitabı Değerlendirme (KADKD) soruları doğrultusunda değerlendirildi. Daha sonrasında, DÖ&EK önceki yıllarda yaz Kur’an kurslarında okutulan Dinimi Öğreni-yorum 1-2-3 (DÖ1-2-3), örgün eğitim kurumlarında okutulan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4-5-6-7-8. sınıf ders kitapları (DKAB 4-8) ve seçmeli Temel Dini Bilgiler İslam 1-2 ve Hz. Muhammed’in Hayatı (seçmeli ders kitapları) ile biçim, içerik ve müfredat yönünden karşılaştırıldı. DÖ&EK KADKD sorularına göre değerlendirildiğinde kısmen yeterli olduğu görüldü. DÖ1-2-3 ile karşılaştırıldığında, fiziksel tasarım konusunda eksikliklerin olduğu, görsel tasarımında iyileşme, eğitsel tasarım ve müfredat konusunda ise kısmen eksikliklerin olduğu belirlendi. DKAB 4-5-6-7-8 ders kitapları ve seçmeli ders kitapları ile karşılaştırıldığında fiziksel, görsel ve eğitsel tasarımlarda bazı eksikliklerinin olduğu ve müfredat konusunda yeniliğe gidilmesi gerektiği sonucuna ulaşıldı.

References

  • Ablak, Selman. “ Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarının Biçimsel Özellikleri”. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler. Ed. Bülent Akbaba. 52-77. Ankara: Pe-gem Akademi, 2013.
  • Alpan, Gülgün Bangır. Ders Kitaplarındaki Grafik Tasarımın Öğrenci Başarısına ve Derse İlişkin Tutumlarına Etkisi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2004.
  • Ay, Mehmet Emin. Çocuklarımıza Allah’ı Nasıl Anlatalım?. İstanbul: Timaş Yayıları, 2007.
  • Aydın, Mehmet Zeki. “Ailede Din Eğitimi”. Din eğitimi El Kitabı. Ed. Recai Doğan - Remziye Ege. 287-313. Ankara: Grafiker Yayınları, 2012.
  • Başaran, İbrahim Ethem. Eğitim Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2005.
  • Bilgin, Beyza - Selçuk, Mualla. Din Öğretimi. Ankara: Gün Yayıncılık, 1999.
  • Binbaşıoğlu, Cavit. Eğitim Psikolojisi. Ankara: Yargıcı Matbaası, 1995.
  • Cüceloğlu, Doğan. İçimizdeki Çocuk. İstanbul: Remzi Kitapevi, 1998.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. “Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü”. Erişim: 5 Mayıs 2018. http://www2.diyanet.gov.tr/EgitimHizmetleriGenelMudurlugu/Sayfalar/KuranKursuOgretimProgrami.aspx
  • Erdoğan, Halide Nur Özüdoğru. “ Ergenlik Döneminin Dini ve Toplumsal Gelişimi”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/1 (2014), 153-165.
  • Ertürk, Selahattin. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan, 1998.
  • Hökelekli, Hayati. Din Psikolojisi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2003.
  • Işıkdoğan, Davut – Korukçu, Âdem. “Yaz Kur’an Kurslarında Kur Sistemi ve Kur'an Kursu Öğreticilerinin Bu Sisteme Bakışı”. AÜİFD 49/1 (2008), 201-221.
  • Karaca, Faruk. Dini Gelişim Teorileri. İstanbul: Dem Yayınları, 2007.
  • Kaya, Zeki. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayınları, 2006.
  • Kaymakcan, Recep. Seçmeli Din Eğitimi Dersleri İnceleme ve Değerlendirme Raporu. Anka-ra: Dem, 2013.
  • Kılavuz, Akif - Yılmaz, Hüseyin. “Örgün ve Yaygın Eğitimde Öğrenenlerin İhtiyaçla-rı Doğrultusunda Din Eğitimi ve Öğretimi”. Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi 18/2 (2009), 123-139.
  • Koç, Ahmet. “Okul Yaşı Çocuklarının Ailede Din Eğitimi”. İstanbul Üniversitesi İlahi-yat Fakültesi Dergisi 17 (2008), 145-176.
  • Korkmaz, Mehmet. “Kur’an Kurslarında Din Eğitimi”. Din Eğitimi El Kitabı. Ed. Recai Doğan -Remziye Ege. 339-367. Ankara: Grafiker Yayınları, 2012.
  • Kula, Mustafa Naci. Ergenlerde Kimlik Bunalımı ve Din Eğitiminin Etkisi. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1986.
  • Mehmedoğlu, Yurdagül. Okul Öncesi Çocuklarda Dini Duygunun Gelişimi Ve Eğitimi. (Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2005.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. “Tebliğ”. Erişim: 12 Kasım 2018. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/64-2000.
  • Özdemir, Mustafa. İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin DKAB Dersle-rinde Öğretim Materyali Hazırlama ve Kullanma Durumu. Sivas: Cumhuriyet Üniver-sitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2010.
  • Özeri, Zeynep Nezahat. Okul Öncesi Din ve Ahlak Eğitimi. İstanbul: Dem, 2004.
  • Piaget, Jean. Zekâ Psikolojisi. Çev. İsmail Hakkı Yılmaz, İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2016.
  • Rüstem Şahinbaş. “Piaget’e Göre Bilişsel Gelişim Dönemleri”. Erişim: 16 Ağustos 2017. https//rustemşahinbaş.wordpress.com
  • Selçuk, Mualla. Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları,1990.
  • Şimşek, Eyüp. “Çocukluk Dönemi Dini Gelişim Özellikleri ve Din Eğitimi”. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 4/1 (2004), 207-220.
  • Tonga, Deniz - Aksoy, Bülent. “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Ölçme ve Değerlendirme”. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler. Ed. Bülent Akbaba. 431-454. Ankara: Pegem Akademi, 2013.
  • Tosun, Cemal - Doğan, Recai – Korkmaz, Ayşe. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Ankara: Nobel Dağıtım, 2001.
  • Türk, Esra. “Çocukluk Döneminde Duygusal Gelişim ve Din Eğitimi”. Marife Dergisi 14/3 (Kış 2014), 143-158.
  • Usta, Ertuğrul. “Ders Kitaplarında Yenilikler”. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavu-zu. Ed. Leyla Küçükahmet. 68-74. Ankara: Nobel Dağıtım, 2011.
  • Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2001.
  • Yelken, Tuğba Yanara. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık, 2015.
  • Yeşilbursa, Cahit- Sabancı, Osman - Hamarat, Ercenk. “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler”. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler. Ed.Bülent Akbaba. 146-203. Ankara: Pegem Akademi, 2013.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Amine Nuriye Çıtırık 0000-0003-0590-727X

Zeki Salih Zengin 0000-0003-2354-8899

Publication Date June 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 29 Issue: 1

Cite

ISNAD Çıtırık, Amine Nuriye - Zengin, Zeki Salih. “Yaz Kur’an Kursları Dinimi Öğreniyorum Ve Etkinlik Kitabım Ders Kitaplarının Yeterlilik Açısından Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 29/1 (June 2020), 297-329.

25955

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.