Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Ekran ve Kâğıttan Okuma Düzeylerinin Belirlenmesi

Year 2021, Volume: 3 Issue: 1, 27 - 34, 30.06.2021
https://doi.org/10.47770/ukmead.903654

Abstract

Bu araştırmada öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin ekran ve kâğıttan okuma düzeyleri arasındaki farklar belirlenmeye çalışılmıştır. Nicel araştırma türünde, tarama modeli kullanıldığı araştırma ilkokul 5. sınıfta öğrenim gören 22 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Sınıf düzeyine uygun metin 11 öğrenciye kâğıttan, 11 öğrenciye ise tabletten okutulmuştur. Öğrencilerin ses kayıtları alınarak, bir dakikada okuduğu kelime sayısı, okuma doğruluk düzeyi ve prozodi değerlendirilmesi yapılmıştır. Analizler sonucunda, öğrencilerin bir dakikada okuduğu kelime sayısına göre okuma hızlarının düşük ve risk gurubunda oldukları görülmüştür. Çalışmaya katılan öğrenme güçlüğü olan öğrencinin doğru okuduğu ortalama kelime sayısına göre düzeylerinin “Endişe Düzeyinde” olduğu görülmüştür. Çalışmaya katılan öğrencilerin prozodi (vurgu, ton, akıcılık, vs.) puan ortalamalarına göre düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda, ekrandan okuyan grup ile kâğıttan okuyan grup arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Benzer şekilde ekrandan okuma ile kâğıttan okumanın doğru okunan kelime sayısına göre anlamlı bir farklık rastlanılmamıştır. Ekrandan okuyan öğrencilerin prozodi düzeyi ortalaması, kâğıttan okuyanlara göre düşük olduğu bulgusu elde edilmiştir.

References

  • Ak, E. (2019).Ekrandan Okumanın İlkokul Öğrencilerinin Okuma Becerilerine ve Okumaya Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Aktaş, N. ve Ertem, İ. S. (2016). Okuma öncesi strateji öğretiminin ekrandan okuduğunu anlamaya etkisi. The Journal of Academic Social science 4(36), 131-157.
  • Akyol, H. (2006); Türkçe İlkokuma Yazma Öğretimi. Pegem Akademi.
  • AOA. Amerikan Optemetri Derneği https://www.aoa.org/patients-and-public/caring-for-your-vision/protecting-your-vision/computer-vision-syndrome.
  • Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi. AÜ TÖMER Dil Dergisi, 58, 171-174.
  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), 5th ed. American Psychiatric Publishing;Arlington.
  • Başaran, M. (2014). 4. Sınıf Seviyesinde ekrandan ve kâğıttan okumanın okuduğunu anlama, okuma hızı ve metne karşı geliştirilen tutum üzerine etkisi”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (4), 248- 248.
  • Baştuğ, M. ve Keskin, H. K. (2012). Okuma becerilerinin okuma ortamı açısından karşılaştırılması: Ekran mı, kâğıt mı? Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), .73-83.
  • Baydık, B. (2014). Okuma güçlükleri (2.Baskı )İçinde: Ed: Yıldırım, Doğru, S,S. Öğrenme Güçlükleri. Eğiten Kitap
  • Can, H. (2008). Özel Öğrenme Güçlüğü. Eğitim Dergisi, (101), s.13-28.
  • Çetinkaya, G. (2010); “Türkçe Metinlerin Okunabilirlik Düzeylerinin Tanımlanması ve Sınıflandırılması”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Çıkılı, Y., Alegöz, A., ve Bala, M. (2017). Öğrenme güçlükleri için okumayı değerlendirme ve geliştirme.(1. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Duran, E., ve Alevli, O. (2014). Ekrandan okumanın 8. sınıf öğrencilerinde anlamaya etkisi/The effect of reading on screen on comprehension of 8th grade students. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(1), 1-11.
  • Dündar, H. ve Akçayır, M. (2012). Tablet vs. Paper: The effect on learners' reading performance. International Electronic Journal of Elementary Education, s.441-450.
  • Erden, G., Füsün, K. ve Uslu, R. (2002). İlköğretim okullarına devam eden Türk çocuklarının sınıf düzeylerine göre okuma hızı ve yazım hataları normlarının geliştirilmesi,” Türk Psikiyatri Dergisi, 13,s. 5-13.
  • Ekwall, E. E. ve Shanker, J. L. (1988). Diagnosis and remediation of the disabled reader (3 ed.): Allyn and Bacon.
  • Güneş, F. (2009). Türkçe öğretiminde günümüz gelişmeleri ve yapılandırmacı yaklaşım. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 1-20.
  • Güneş, F. (2010). Öğrencilerde ekran okuma ve ekranik düşünme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 1-20.
  • Günşen, M. O. (2016);”Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda basılı ve elektronik ortam metinlerinin okuduğunu anlama becerilerine etkileri”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Edirne.
  • Harris, A. J. ve Sipay, E. R. (1990). How to increase reading ability: A guide to developmental & remedial methods. New York: Longman.
  • IDEA(2004). The Indivduals with Disaplites Edükation Act.U.S Departman of Education. https://www.files.eric.ed.gov
  • İlker, Ö. ve Melekoğlu, A. (2017). İlköğretim döneminde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3),443-469.
  • Karasu, P., Ümit G. ve Yıldız, U. (2013). Formal Olmayan Okuma Envanteri. Nobel Yayıncılık.
  • Karasar, Niyazi.(2018); Araştırmalarda Rapor Hazırlama. (20.Baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Kaplan, G. (2016). Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve teknoloji. Özge Eliçin (Ed.). Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim. Vize Basın Yayın.
  • Kaya, D. (2016). Akıcı okumanın gelişiminin değerlendirilmesine yönelik boylamsal bir çalışma. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 4(2), 14-25.
  • Keskin, H. K., Baştuğ, M. ve Akyol, H. (2013). Sesli okuma ve konuşma prozodisi: İlişkisel bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 168-180.
  • Keskin, H., ve Akyol, H. (2014). Yapılandırılmış okuma yönteminin okuma hızı, doğru okuma ve sesli okuma prozodisi üzerindeki etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(4), 107-119.
  • Krieger, R. (2017). The effect of electronic text reading on reading comprehension scores of students with disabilities. All Capstone Projects. 281.
  • Maden, S. (2012). Ekran okuma türleri ve Türkçe öğretmen adaylarının ekran okumaya yönelik görüşleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi,1(3), 1-16.
  • MEB (2008); Özel Öğrenme Güçlüğü Destek Eğitim Programı. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_09/04010347_zelrenmegldestekeitimprogram.pdf
  • MEB (2012); Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği.orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/mevzuat/Ozel_Egitim_Hizmetleri_Yonetmeligi_son.pdf.
  • MEB (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1963.pdf
  • Mizraoğlu, V., ve Akın, E. (2015). 5 Sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin okunabilirliği üzerine bir inceleme. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 167-176.
  • Özbay, M., ve Çetin, D. (2013). Dinleme becerisinin geliştirilmesinde prozodik farkındalığın önemi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 155-175.
  • Rasinski, T. (2004). Creating fluent readers. Educational Leadership, 61, 46-51.
  • Schneps, M. H., Thomson, J. M., Chen, C., Sonnert, G., ve Pomplun, M. (2013). E-readers are more effective than paper for some with dyslexia. PloS one, 8(9), e75634.
  • Seyit, A., ve Yıldız, M. (2011). Okumayı farklı yöntemlerle öğrenen ilköğretim üçüncü sınıf öğrencilerinin sesli okuma akıcılıklarının karşılaştırılması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 101-124.
  • Sawhney, N. ve Bansal, S. (2014). "Study of Awareness Of Learning Disabilities Amoong Elementary School Teachers.https://www.researchgate.net/publication/278029676_STUDY_OF_AWARENESS_OF_LEARNING_DISABILITIES_AMONG_ELEMENTARY_SCHOOL_TEACHERS.
  • Støle, H., Mangen, A., & Schwippert, K. (2020). Assessing children's reading comprehension on paper and screen: A mode-effect study. Computers & Education, 103861.
  • Özyeşil, Z. (2014). Öğrenme güçlükleri nedir? Öğrenme güçlüklerin tarihçesi (2.Baskı) Ed: Doğru Yıldırım, S.S: Öğrenme güçlükleri. Eğiten Kitap
  • Ulu, H. (2017). Öğretmen adaylarının e-kitap kavramına ilişkin metaforik algıları. International Journal of Languages’Education and Teaching, 5(4), .542-555.
  • Vandenhoek, T. (2013), Screen Reading Habits Among University Students. International Journal of Education and Development using Information and CommunicationTechnology, s. 37-47.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K., Ateş, S., ve Çetinkaya, Ç. (2009). An evaluation of the oral reading fluency of 4th graders with respect to prosodic characteristic. Journal of Human Sciences, 6(1), 353-360.
Year 2021, Volume: 3 Issue: 1, 27 - 34, 30.06.2021
https://doi.org/10.47770/ukmead.903654

Abstract

References

  • Ak, E. (2019).Ekrandan Okumanın İlkokul Öğrencilerinin Okuma Becerilerine ve Okumaya Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Aktaş, N. ve Ertem, İ. S. (2016). Okuma öncesi strateji öğretiminin ekrandan okuduğunu anlamaya etkisi. The Journal of Academic Social science 4(36), 131-157.
  • Akyol, H. (2006); Türkçe İlkokuma Yazma Öğretimi. Pegem Akademi.
  • AOA. Amerikan Optemetri Derneği https://www.aoa.org/patients-and-public/caring-for-your-vision/protecting-your-vision/computer-vision-syndrome.
  • Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi. AÜ TÖMER Dil Dergisi, 58, 171-174.
  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), 5th ed. American Psychiatric Publishing;Arlington.
  • Başaran, M. (2014). 4. Sınıf Seviyesinde ekrandan ve kâğıttan okumanın okuduğunu anlama, okuma hızı ve metne karşı geliştirilen tutum üzerine etkisi”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (4), 248- 248.
  • Baştuğ, M. ve Keskin, H. K. (2012). Okuma becerilerinin okuma ortamı açısından karşılaştırılması: Ekran mı, kâğıt mı? Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), .73-83.
  • Baydık, B. (2014). Okuma güçlükleri (2.Baskı )İçinde: Ed: Yıldırım, Doğru, S,S. Öğrenme Güçlükleri. Eğiten Kitap
  • Can, H. (2008). Özel Öğrenme Güçlüğü. Eğitim Dergisi, (101), s.13-28.
  • Çetinkaya, G. (2010); “Türkçe Metinlerin Okunabilirlik Düzeylerinin Tanımlanması ve Sınıflandırılması”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Çıkılı, Y., Alegöz, A., ve Bala, M. (2017). Öğrenme güçlükleri için okumayı değerlendirme ve geliştirme.(1. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Duran, E., ve Alevli, O. (2014). Ekrandan okumanın 8. sınıf öğrencilerinde anlamaya etkisi/The effect of reading on screen on comprehension of 8th grade students. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(1), 1-11.
  • Dündar, H. ve Akçayır, M. (2012). Tablet vs. Paper: The effect on learners' reading performance. International Electronic Journal of Elementary Education, s.441-450.
  • Erden, G., Füsün, K. ve Uslu, R. (2002). İlköğretim okullarına devam eden Türk çocuklarının sınıf düzeylerine göre okuma hızı ve yazım hataları normlarının geliştirilmesi,” Türk Psikiyatri Dergisi, 13,s. 5-13.
  • Ekwall, E. E. ve Shanker, J. L. (1988). Diagnosis and remediation of the disabled reader (3 ed.): Allyn and Bacon.
  • Güneş, F. (2009). Türkçe öğretiminde günümüz gelişmeleri ve yapılandırmacı yaklaşım. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 1-20.
  • Güneş, F. (2010). Öğrencilerde ekran okuma ve ekranik düşünme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 1-20.
  • Günşen, M. O. (2016);”Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda basılı ve elektronik ortam metinlerinin okuduğunu anlama becerilerine etkileri”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Edirne.
  • Harris, A. J. ve Sipay, E. R. (1990). How to increase reading ability: A guide to developmental & remedial methods. New York: Longman.
  • IDEA(2004). The Indivduals with Disaplites Edükation Act.U.S Departman of Education. https://www.files.eric.ed.gov
  • İlker, Ö. ve Melekoğlu, A. (2017). İlköğretim döneminde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3),443-469.
  • Karasu, P., Ümit G. ve Yıldız, U. (2013). Formal Olmayan Okuma Envanteri. Nobel Yayıncılık.
  • Karasar, Niyazi.(2018); Araştırmalarda Rapor Hazırlama. (20.Baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Kaplan, G. (2016). Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve teknoloji. Özge Eliçin (Ed.). Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim. Vize Basın Yayın.
  • Kaya, D. (2016). Akıcı okumanın gelişiminin değerlendirilmesine yönelik boylamsal bir çalışma. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 4(2), 14-25.
  • Keskin, H. K., Baştuğ, M. ve Akyol, H. (2013). Sesli okuma ve konuşma prozodisi: İlişkisel bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 168-180.
  • Keskin, H., ve Akyol, H. (2014). Yapılandırılmış okuma yönteminin okuma hızı, doğru okuma ve sesli okuma prozodisi üzerindeki etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(4), 107-119.
  • Krieger, R. (2017). The effect of electronic text reading on reading comprehension scores of students with disabilities. All Capstone Projects. 281.
  • Maden, S. (2012). Ekran okuma türleri ve Türkçe öğretmen adaylarının ekran okumaya yönelik görüşleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi,1(3), 1-16.
  • MEB (2008); Özel Öğrenme Güçlüğü Destek Eğitim Programı. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_09/04010347_zelrenmegldestekeitimprogram.pdf
  • MEB (2012); Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği.orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/mevzuat/Ozel_Egitim_Hizmetleri_Yonetmeligi_son.pdf.
  • MEB (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1963.pdf
  • Mizraoğlu, V., ve Akın, E. (2015). 5 Sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin okunabilirliği üzerine bir inceleme. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 167-176.
  • Özbay, M., ve Çetin, D. (2013). Dinleme becerisinin geliştirilmesinde prozodik farkındalığın önemi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 155-175.
  • Rasinski, T. (2004). Creating fluent readers. Educational Leadership, 61, 46-51.
  • Schneps, M. H., Thomson, J. M., Chen, C., Sonnert, G., ve Pomplun, M. (2013). E-readers are more effective than paper for some with dyslexia. PloS one, 8(9), e75634.
  • Seyit, A., ve Yıldız, M. (2011). Okumayı farklı yöntemlerle öğrenen ilköğretim üçüncü sınıf öğrencilerinin sesli okuma akıcılıklarının karşılaştırılması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 101-124.
  • Sawhney, N. ve Bansal, S. (2014). "Study of Awareness Of Learning Disabilities Amoong Elementary School Teachers.https://www.researchgate.net/publication/278029676_STUDY_OF_AWARENESS_OF_LEARNING_DISABILITIES_AMONG_ELEMENTARY_SCHOOL_TEACHERS.
  • Støle, H., Mangen, A., & Schwippert, K. (2020). Assessing children's reading comprehension on paper and screen: A mode-effect study. Computers & Education, 103861.
  • Özyeşil, Z. (2014). Öğrenme güçlükleri nedir? Öğrenme güçlüklerin tarihçesi (2.Baskı) Ed: Doğru Yıldırım, S.S: Öğrenme güçlükleri. Eğiten Kitap
  • Ulu, H. (2017). Öğretmen adaylarının e-kitap kavramına ilişkin metaforik algıları. International Journal of Languages’Education and Teaching, 5(4), .542-555.
  • Vandenhoek, T. (2013), Screen Reading Habits Among University Students. International Journal of Education and Development using Information and CommunicationTechnology, s. 37-47.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K., Ateş, S., ve Çetinkaya, Ç. (2009). An evaluation of the oral reading fluency of 4th graders with respect to prosodic characteristic. Journal of Human Sciences, 6(1), 353-360.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Gokhan Kazan

Bayram Gökbulut

Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Kazan, G., & Gökbulut, B. (2021). Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Ekran ve Kâğıttan Okuma Düzeylerinin Belirlenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 27-34. https://doi.org/10.47770/ukmead.903654