Research Article
BibTex RIS Cite

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ANKSİYETE DÜZEYLERİNİN VE KİŞİLERARASI PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ

Year 2020, Volume: 1 Issue: 2, 71 - 84, 14.12.2020

Abstract

Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin hissettikleri anksiyete düzeyini ve kişiler arası problem çözme becerilerini tespit etmek amacıyla, tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmada araştırmacı tarafından hazırlanan sosyodemografik veri formu, Beck Anksiyete Ölçeği (BAÖ) ve Kişilerarası Problem Çözme Envanteri (KPÇE) kullanılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalamalarının 19,76±1.38 ve %72,8’inin kadın olduğu belirlenmiştir. Ayrıca %23,3’ünün üniversiteye ve yeni sosyal çevreye alışmanın zor olduğu, %69,9’unun ekonomik durumunun orta ve %%46,6’sının hemşirelik eğitiminde zorlandığı belirlenmiştir. Öğrencilerin, BAÖ toplam puan ortalaması 17.81 ± 10.32, Probleme Olumsuz Yaklaşma puan ortalaması 43.66 ± 12.67, Yapıcı Problem Çözme puan ortalaması 54.21 ± 11.10, Kendine Güvensizlik puan ortalaması 13.66 ± 4.49, Sorumluluk Alamama puan ortalaması 11.75 ± 4.4 ve Israrcı-Sebatkar Yaklaşım puan ortalaması 15.6 ± 4.9 olarak belirlenmiştir. Çalışma sonucunda, öğrencilerin orta düzeyde anksiyete hissettiklerini ve orta düzeyde kişiler arası problem çözme becerisine sahip olduğu belirlenmiştir.

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

-

References

  • Adler, A. (2015). Sosyal Roller ve Kişilik. (Editör: Yörükhan T). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları 4. Baskı. İstanbul
  • Balanza, G. S., Morales, M. I., Guerrero, M.J. ve Conesa, C. A. (2008). Academic and psycho-socio-familiar factors associated to anxiety and depression in university students. Reliability and Validity of a Questionnaire. Rev Esp Salud Publica, 82: 189-200.
  • Bayram, N. ve Bilgel, N. (2008). The prevalence and socio-demographic correlations of depression, anxiety and stressamong a group of university students. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol, 43: 667–672.
  • Baysan Arabacı, L., Akın Korhan, E., Tokem, Y. ve Torun, R. (2015). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing, 2(1), 1-16.
  • Beck A. T, & Clark A. D. (1997). An information processing model of anxiety: Automatic and strategic processes. Behavioral Research Theory, 35(1), 49-58.
  • Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R.A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Counsulting and Clinical Psychology, 56, 893-897
  • Bektaş, A. H. (2004). Hemşirelik öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları güçlükler ve öğretim elemanlarından beklentileri. Hemşirelik Forumu, 5(5), 45-54.
  • Bíró, É., Balajti, I., Ádány, R., ve Kósa, K. (2010). Determinants of mental well-being in medical students. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 45(2), 253-258. https://doi.org/10.1007/s00127-009-0062-0
  • Çam, S., ve Tümkaya, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde kişilerarası problem çözme. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 119-132.
  • Çelikel, F. Ç. ve Erkorkmaz, Ü. (2008). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve umutsuzluk düzeyleri ile ilişkili etmenler. Nöropsikiyatri Arşivi, 45: 122-129.
  • Deniz, M. E. ve Sümer, A. S. (2010). Farklı özanlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(158): 115-127.
  • Ekinci, E., Güngörmüş, K. ve Topçu G, Kerek E. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin kişilerarası ilişki düzeylerinin belirlenmesi. Bozok Tıp Dergisi 2:33–8
  • Erbil, N., Kahraman, A. N., ve Bostan, Ö. (2006). Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1), 10-16.
  • Görgülü, S. (1988). Hemşirelik ve anksiyete. Türk Hemşireler Dergisi 1988; 38:23-24.
  • Gümüş, F., ve Zengin, L. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinde Anksiyete, Depresif Belirti Sıklığı ve İlişkili Faktörler. Van Tıp Dergisi, 25(4), 527-534. https://doi.org/10.5505/vtd.2018.38268
  • Haaga, D. A., Fine, J. A., Terrill, D. R., Stewart, B. L., & Beck, A. T. (1995). Social problem-solving deficits, dependency, and depressive symptoms. Cognitive Therapy and Research, 19(2), 147-158.
  • Kacur, M. ve Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsï Dergisi, 2(31): 273-297.
  • Kant, G. L., D'Zurilla, T. J., & Maydeu-Olivares, A. (1997). Social problem solving as a mediator of stress-related depression and anxiety in middle-aged and elderly community residents. Cognitive therapy and research, 21(1), 73-96.
  • Karaca, A., Yıldırım, N., Ankaralı, H., Açıkgöz, F., ve Akkuş, D. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Algılanan Klinik Stres Düzeyi, Stres Cevapları ve Başetme Davranışları. Journal of Psychiatric Nursing, 8(1), 32-39. https://doi.org/10.14744/phd.2017.22590
  • Kavaklı, Ö. (2018). İntörn hemşirelik öğrencilerinin proaktif kişilik özelliği ile çatışma çözme yaklaşımı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(1), 9-15. https://doi.org/10.5222/HEAD.2018.009
  • McEwen, Mv ve Brown, S. C. (2002). Conceptual frameworks in undergraduate nursing curricula: report of a national survey. Journal of Nursing Education, 41(1): 5–14.
  • Öz, F., ve Hiçdurmaz, D. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin kişilerarası çatışmaları çözme yaklaşımları. Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing, 19(1), 1-15.
  • Özgür, G., Babacan Gümüş, A., ve Gürdağ, Ş. (2011). Hastanede çalışan hemşirelerde ruhsal belirtilerin incelenmesi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 24(4), 296-305.
  • Papazisis G, Tsiga E, Papanikolaou N, Vlasiadis I, Sapountzi-Krepia D. Psychological distress, anxiety and depression among nursing students in Greece. International Journal of Caring Sciences 2008;1(1): 42
  • Peng, L., Zhang, J., Li, M., Li, P., Zhang, Y., Zuo, X., ... ve Xu, Y. (2012). Negative life events and mental health of Chinese medical students: the effect of resilience, personality and social support. Psychiatry research, 196(1), 138-141. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2011.12.006
  • Yıldırım, B. ve Özkahraman, S. (2011). Critical thinking in nursing process and education. Int J Hum Social Sci, 1(13), 257-262.
  • Yılmaz, M. ve Ocakçı, A. F. (2010). Bir kız öğrenci yurdunda kalan üniversite öğrencilerinin anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(1): 15-23.
  • Yılmaz, S., Hacıhasanoğlu, R. ve Çiçek, Z. (2006). Hemşirelerin genel ruhsal durumlarının incelenmesi. Sted, 15:92-97.
Year 2020, Volume: 1 Issue: 2, 71 - 84, 14.12.2020

Abstract

Project Number

-

References

  • Adler, A. (2015). Sosyal Roller ve Kişilik. (Editör: Yörükhan T). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları 4. Baskı. İstanbul
  • Balanza, G. S., Morales, M. I., Guerrero, M.J. ve Conesa, C. A. (2008). Academic and psycho-socio-familiar factors associated to anxiety and depression in university students. Reliability and Validity of a Questionnaire. Rev Esp Salud Publica, 82: 189-200.
  • Bayram, N. ve Bilgel, N. (2008). The prevalence and socio-demographic correlations of depression, anxiety and stressamong a group of university students. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol, 43: 667–672.
  • Baysan Arabacı, L., Akın Korhan, E., Tokem, Y. ve Torun, R. (2015). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing, 2(1), 1-16.
  • Beck A. T, & Clark A. D. (1997). An information processing model of anxiety: Automatic and strategic processes. Behavioral Research Theory, 35(1), 49-58.
  • Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R.A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Counsulting and Clinical Psychology, 56, 893-897
  • Bektaş, A. H. (2004). Hemşirelik öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları güçlükler ve öğretim elemanlarından beklentileri. Hemşirelik Forumu, 5(5), 45-54.
  • Bíró, É., Balajti, I., Ádány, R., ve Kósa, K. (2010). Determinants of mental well-being in medical students. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 45(2), 253-258. https://doi.org/10.1007/s00127-009-0062-0
  • Çam, S., ve Tümkaya, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde kişilerarası problem çözme. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 119-132.
  • Çelikel, F. Ç. ve Erkorkmaz, Ü. (2008). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve umutsuzluk düzeyleri ile ilişkili etmenler. Nöropsikiyatri Arşivi, 45: 122-129.
  • Deniz, M. E. ve Sümer, A. S. (2010). Farklı özanlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(158): 115-127.
  • Ekinci, E., Güngörmüş, K. ve Topçu G, Kerek E. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin kişilerarası ilişki düzeylerinin belirlenmesi. Bozok Tıp Dergisi 2:33–8
  • Erbil, N., Kahraman, A. N., ve Bostan, Ö. (2006). Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1), 10-16.
  • Görgülü, S. (1988). Hemşirelik ve anksiyete. Türk Hemşireler Dergisi 1988; 38:23-24.
  • Gümüş, F., ve Zengin, L. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinde Anksiyete, Depresif Belirti Sıklığı ve İlişkili Faktörler. Van Tıp Dergisi, 25(4), 527-534. https://doi.org/10.5505/vtd.2018.38268
  • Haaga, D. A., Fine, J. A., Terrill, D. R., Stewart, B. L., & Beck, A. T. (1995). Social problem-solving deficits, dependency, and depressive symptoms. Cognitive Therapy and Research, 19(2), 147-158.
  • Kacur, M. ve Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsï Dergisi, 2(31): 273-297.
  • Kant, G. L., D'Zurilla, T. J., & Maydeu-Olivares, A. (1997). Social problem solving as a mediator of stress-related depression and anxiety in middle-aged and elderly community residents. Cognitive therapy and research, 21(1), 73-96.
  • Karaca, A., Yıldırım, N., Ankaralı, H., Açıkgöz, F., ve Akkuş, D. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Algılanan Klinik Stres Düzeyi, Stres Cevapları ve Başetme Davranışları. Journal of Psychiatric Nursing, 8(1), 32-39. https://doi.org/10.14744/phd.2017.22590
  • Kavaklı, Ö. (2018). İntörn hemşirelik öğrencilerinin proaktif kişilik özelliği ile çatışma çözme yaklaşımı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(1), 9-15. https://doi.org/10.5222/HEAD.2018.009
  • McEwen, Mv ve Brown, S. C. (2002). Conceptual frameworks in undergraduate nursing curricula: report of a national survey. Journal of Nursing Education, 41(1): 5–14.
  • Öz, F., ve Hiçdurmaz, D. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin kişilerarası çatışmaları çözme yaklaşımları. Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing, 19(1), 1-15.
  • Özgür, G., Babacan Gümüş, A., ve Gürdağ, Ş. (2011). Hastanede çalışan hemşirelerde ruhsal belirtilerin incelenmesi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 24(4), 296-305.
  • Papazisis G, Tsiga E, Papanikolaou N, Vlasiadis I, Sapountzi-Krepia D. Psychological distress, anxiety and depression among nursing students in Greece. International Journal of Caring Sciences 2008;1(1): 42
  • Peng, L., Zhang, J., Li, M., Li, P., Zhang, Y., Zuo, X., ... ve Xu, Y. (2012). Negative life events and mental health of Chinese medical students: the effect of resilience, personality and social support. Psychiatry research, 196(1), 138-141. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2011.12.006
  • Yıldırım, B. ve Özkahraman, S. (2011). Critical thinking in nursing process and education. Int J Hum Social Sci, 1(13), 257-262.
  • Yılmaz, M. ve Ocakçı, A. F. (2010). Bir kız öğrenci yurdunda kalan üniversite öğrencilerinin anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(1): 15-23.
  • Yılmaz, S., Hacıhasanoğlu, R. ve Çiçek, Z. (2006). Hemşirelerin genel ruhsal durumlarının incelenmesi. Sted, 15:92-97.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Research Articles
Authors

Veysel Kaplan 0000-0001-9082-1379

Project Number -
Publication Date December 14, 2020
Submission Date September 8, 2020
Acceptance Date December 5, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Kaplan, V. (2020). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ANKSİYETE DÜZEYLERİNİN VE KİŞİLERARASI PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ. Selçuk Sağlık Dergisi, 1(2), 71-84.