BibTex RIS Cite

Eastern Churches and Monophysitism

Year 2013, Volume: 10 Issue: 2, 13 - 27, 17.12.2014

Abstract

Monophysitism is one of the first important schisms in early Christianity. Monophysite tradition, which caused a division between Eastern Churches and Greek Orthodox and Catholic Churches, has theological and political aspects. This article aims to comment the monophysite contro-versy via these two aspects.

References

  • Atiya, Aziz S., Doğu Hıristiyanlığı Tarihi, çev. N. Hiçyılmaz, İstanbul, 2005.
  • Aydın, Mehmet, “Hıristiyanlıkta Teslis Doktrini ve Hıristiyan İ'tizalleri”, İslami İlimler Enstitüsü Dergisi, sayı: 5 (1982), ss. 141-156.
  • Avcı, Casim, İslâm-Bizans İlişkileri, İstanbul, 2003.
  • Chapman, J., “Monophysites and Monophysitism”, The Catholic Encyclope- dia, New York: Robert Appleton Company, Retrieved May 11, 2013 (http://www.newadvent.org/cathen/10489b.htm).
  • Çoban, Bekir Zakir, Geçmişten Günümüze Papalık, İstanbul, 2009.
  • _______, “Bizans İkonoklazmının Nedenleri ve İslam Etkisi Tartışması”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, VIII/4 (2008), ss. 117–145.
  • Erdem, Mustafa, “Monofizit Kiliselerinde Din Anlayışı (Kıpti Kilisesi Ör- neği)”, Dinler Tarihi Araştırmaları-II (Sempozyum: 20-21 Kasım 1998, Konya), Ankara, 2000, ss. 89-97.
  • Frend, W.H.C., “Monophysitism”, Encyclopedia of Religion, ed. Mircea Eliade, MacMillan Publishing, New York, 1987, vol. 10, ss. 66-68.
  • Gündüz, Şinasi, Pavlus: Hıristiyanlığın Mimarı, Ankara, 2001.
  • Kaçar, Turhan, “Erken Bizans Döneminde Doğu: Süryani Monofizitliğinin Doğuşu”, I. Uluslararası Katılımlı Bilim, Din ve Felsefe Tarihinde Harran Okulu Sempozyumu, Şanlıurfa, 2006, ss. 106-118.
  • Krüger, G., “Monophysitism”, Encyclopedia of Religion and Ethics, ed. James Hastings, Edinburg, 1994, vol. 8, ss. 811-817.
  • Kutsal Kitap, Kitabı Mukaddes Şirketi, İstanbul, 2001.
  • La Due, William J., The Chair of Saint Peter: A History of the Papacy, Orbis Books, New York, 1999.
  • Lamont, John, “The Nature of Hypostatic Union”, HeyJ, XLVII (2006), ss. 16–25.
  • Lemerle, Paul, Bizans Tarihi, çev. Galip Üstün, İstanbul, 2005.
  • Luce, A. A., Monophysitism: Past and Present, London, 1920.
  • Meyendorf, John, Byzantine Theology: Historical Trends and Doctrinal Themes, Fordham University Press, New York, 1974.
  • Ostrogorsky, George, Bizans Devleti Tarihi, çev. F. Işıltan, Ankara, 1981.
  • Riches, Aaron, “After Chalcedon: The Oneness of Christ and the Dyothelite Mediation of His Theandric Unity”, Modern Theology, 24: 2 April 2008, ss. 199-224.
  • Roey, A. Van – Allen, P., Monophysite Texts of the Sixth Century, Leuven, 1994.
  • Rubenstein, Richard L., İsa Nasıl Tanrı Oldu, çev. Cem Demirkan, İstanbul, 2004.
  • Stravinskas, Peter, “Apollinarianism”, Catholic Dictionary, Huntington, 1993, s. 77.
  • Tanner, Norman P., Decrees of Ecumenical Councils, Sheed & Ward, Washing- ton, 1990.

Doğu Kiliseleri ve Monofizitizm

Year 2013, Volume: 10 Issue: 2, 13 - 27, 17.12.2014

Abstract

Monofizitizm, Hıristiyanlıktaki ilk önemli ihtilaflardan biridir. Doğu kiliseleri ile Ortodoks ve Roma Katolik Kilisesi arasında günümüze uzanan bir ayrılığın nedeni olan monofizit geleneğin teolojik ve siyasi tarafı bulunmak-tadır. Bu makalenin amacı monofizit düşüncenin bu iki yönü üzerine bir değerlendirme yapmaktır.

References

  • Atiya, Aziz S., Doğu Hıristiyanlığı Tarihi, çev. N. Hiçyılmaz, İstanbul, 2005.
  • Aydın, Mehmet, “Hıristiyanlıkta Teslis Doktrini ve Hıristiyan İ'tizalleri”, İslami İlimler Enstitüsü Dergisi, sayı: 5 (1982), ss. 141-156.
  • Avcı, Casim, İslâm-Bizans İlişkileri, İstanbul, 2003.
  • Chapman, J., “Monophysites and Monophysitism”, The Catholic Encyclope- dia, New York: Robert Appleton Company, Retrieved May 11, 2013 (http://www.newadvent.org/cathen/10489b.htm).
  • Çoban, Bekir Zakir, Geçmişten Günümüze Papalık, İstanbul, 2009.
  • _______, “Bizans İkonoklazmının Nedenleri ve İslam Etkisi Tartışması”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, VIII/4 (2008), ss. 117–145.
  • Erdem, Mustafa, “Monofizit Kiliselerinde Din Anlayışı (Kıpti Kilisesi Ör- neği)”, Dinler Tarihi Araştırmaları-II (Sempozyum: 20-21 Kasım 1998, Konya), Ankara, 2000, ss. 89-97.
  • Frend, W.H.C., “Monophysitism”, Encyclopedia of Religion, ed. Mircea Eliade, MacMillan Publishing, New York, 1987, vol. 10, ss. 66-68.
  • Gündüz, Şinasi, Pavlus: Hıristiyanlığın Mimarı, Ankara, 2001.
  • Kaçar, Turhan, “Erken Bizans Döneminde Doğu: Süryani Monofizitliğinin Doğuşu”, I. Uluslararası Katılımlı Bilim, Din ve Felsefe Tarihinde Harran Okulu Sempozyumu, Şanlıurfa, 2006, ss. 106-118.
  • Krüger, G., “Monophysitism”, Encyclopedia of Religion and Ethics, ed. James Hastings, Edinburg, 1994, vol. 8, ss. 811-817.
  • Kutsal Kitap, Kitabı Mukaddes Şirketi, İstanbul, 2001.
  • La Due, William J., The Chair of Saint Peter: A History of the Papacy, Orbis Books, New York, 1999.
  • Lamont, John, “The Nature of Hypostatic Union”, HeyJ, XLVII (2006), ss. 16–25.
  • Lemerle, Paul, Bizans Tarihi, çev. Galip Üstün, İstanbul, 2005.
  • Luce, A. A., Monophysitism: Past and Present, London, 1920.
  • Meyendorf, John, Byzantine Theology: Historical Trends and Doctrinal Themes, Fordham University Press, New York, 1974.
  • Ostrogorsky, George, Bizans Devleti Tarihi, çev. F. Işıltan, Ankara, 1981.
  • Riches, Aaron, “After Chalcedon: The Oneness of Christ and the Dyothelite Mediation of His Theandric Unity”, Modern Theology, 24: 2 April 2008, ss. 199-224.
  • Roey, A. Van – Allen, P., Monophysite Texts of the Sixth Century, Leuven, 1994.
  • Rubenstein, Richard L., İsa Nasıl Tanrı Oldu, çev. Cem Demirkan, İstanbul, 2004.
  • Stravinskas, Peter, “Apollinarianism”, Catholic Dictionary, Huntington, 1993, s. 77.
  • Tanner, Norman P., Decrees of Ecumenical Councils, Sheed & Ward, Washing- ton, 1990.
There are 23 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Bekir Zakir Çoban

Publication Date December 17, 2014
Submission Date December 17, 2014
Published in Issue Year 2013 Volume: 10 Issue: 2

Cite

ISNAD Çoban, Bekir Zakir. “Doğu Kiliseleri Ve Monofizitizm”. Milel ve Nihal 10/2 (December 2014), 13-27.