Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ZİHNİNDE GÖÇ OLGUSU: BİR METAFOR ANALİZİ

Year 2020, Issue: 55, 26 - 44, 31.07.2020
https://doi.org/10.21764/maeuefd.550258

Abstract

Bu
çalışma, kırsal ve kentsel yerleşim alanında yaşayan ortaokul 8. sınıf
öğrencilerinin zihninde göç olgusunun nasıl bir yer edindiğini analiz etmek
amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda çalışma, öğrencilerin hem sosyal bilgiler
dersi kapsamında işlediği, hem de günlük yaşantılarında hakkında sıkça bilgi
edindikleri göç olgusu ile ilgili algılarını irdeleyip eğitimcilere veri
sağlama amacı da taşımaktadır. Bu çalışmada öğrencilerden “Göç…gibidir; çünkü…”
cümlesini tamamlayan bir metin yazmaları istenmiş, bu yolla öğrencilerin göç
olgusunu hangi metaforlar üzerinden anlamlandırdığı tespit edilmeye çalışılmıştır.
Çalışmada yöntem olarak nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim
(fenomenoloji) kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Ordu’nun Ünye ilçesinde
kırsal ve kentsel yerleşim alanında bulunan ortaokullardaki 8.sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Çalışmada öğrencilerin göç olgusunu nasıl anlamlandırdıkları,
bu anlamları hangi metaforlar aracılığı ile betimledikleri ve oluşturdukları
metaforların hangi kategorilerden oluştuğu araştırılmıştır. Neticede göç
olgusunun, öğrenciler tarafından yeni bir hayatın başlangıcı olmaktan, sahip
olunan her şeyin yitirilmesine kadar uzanan geniş bir perspektifte algılandığı
görülmüştür. Öğrencilerin bu algılarını ifade ederken, geniş hayal dünyalarının
yansıması olan çeşitli metaforları kullandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca göç
olgusuna yüklenen olumlu ve olumsuz anlam bakımından kırsal ve kentsel yerleşim
alanındaki öğrenciler açısından belli oranda farklılaşma olduğu tespit
edilmiştir.

References

  • Kaynakça
  • Bal, H. (2011). Kent Sosyolojisi. Isparta: Fakülte Kitabevi
  • Cin, M. (2008), Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaşadıkları Yere Göre Coğrafya Dersine Karşı Tutumlarındaki Farklılıklar. Kastamonu Eğitim Dergisi, C:16, N.:1,185-190
  • Çetin, B. & Kılcan, B. & Güneş, C. & Çepni, O. (2015). Examining Secondary School Students’ Perceptions of the Concept of Migration: A Qualitative Study. International Journal of Education. 7(3), 97-120
  • Çepni, O. (2013). Sosyal bilgiler öğretimi programında yer alan coğrafi kavramlara ilişkin öğrenci algılarınınİncelenmesi .(Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Karakuş, U. (2014). Depremi yaşamış ve yaşamamış öğrencilerin deprem algılarının, metafor analizi ile incelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 18 (29), 97-116
  • Kılcan B. (2017). Metafor ve Eğitimde Metaforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi. B. Kılcan (Ed), Eğitim bilimlerinde metaforların veri toplama aracı olarak kullanılması, örnek bir uygulama içinde (s.93 -112). Ankara: Pegem Akademi.
  • Lakoff, G. & Johnson M. (2015). Metaforlar: Hayat, Anlam ve dil. (Çev: G.Y. Demir). (1.Baskı). İstanbul: İthaki Yayınları
  • Özer İ. (2004). Kentleşme, Kentlileşme ve Kentsel Değişme. Bursa: Ekin Kitabevi
  • Polat, M., Şendur, G., & Şenay, M. (2013). Kentsel ve Kırsal Bölgede Öğrenim Gören Öğrencilerin FEN deposu Eğitim Portalına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 370-392. doi:http://dx.doi.org/10.17539/aej.81745
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Olduğu Zihinsel İmgeler, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(2), 281-326.
  • Merriam, B.S. (2015) Nitel araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (Çev Ed:Prof. Dr. Selahattin Turan). İstanbul: Nobel Yayıncılık
  • Tuna, F. (2013). What do students have in their mental maps about the concept of migration an analysis from Turkey. The International of Social Sciences, 9(1), 62-70.
  • Tümertekin E., Özgüç, N. (2004). Beşeri Coğrafya: İnsan, Kültür, Mekan. İstanbul: Çantay Kitabevi
  • Zeren, M. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Gözü ile Coğrafya Eğitimcisi: Bir Olgubilim Araştırması. Doğu Coğrafya Dergisi, 20(33), 189-208
  • Yıldırım, A., H. Şimşek (2016) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılıkhttp://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a9b0ecbb42c60.95281049 adresinden 15 Şubat 2018 tarihinde edinilmiştir.
Year 2020, Issue: 55, 26 - 44, 31.07.2020
https://doi.org/10.21764/maeuefd.550258

Abstract

References

  • Kaynakça
  • Bal, H. (2011). Kent Sosyolojisi. Isparta: Fakülte Kitabevi
  • Cin, M. (2008), Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaşadıkları Yere Göre Coğrafya Dersine Karşı Tutumlarındaki Farklılıklar. Kastamonu Eğitim Dergisi, C:16, N.:1,185-190
  • Çetin, B. & Kılcan, B. & Güneş, C. & Çepni, O. (2015). Examining Secondary School Students’ Perceptions of the Concept of Migration: A Qualitative Study. International Journal of Education. 7(3), 97-120
  • Çepni, O. (2013). Sosyal bilgiler öğretimi programında yer alan coğrafi kavramlara ilişkin öğrenci algılarınınİncelenmesi .(Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Karakuş, U. (2014). Depremi yaşamış ve yaşamamış öğrencilerin deprem algılarının, metafor analizi ile incelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 18 (29), 97-116
  • Kılcan B. (2017). Metafor ve Eğitimde Metaforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi. B. Kılcan (Ed), Eğitim bilimlerinde metaforların veri toplama aracı olarak kullanılması, örnek bir uygulama içinde (s.93 -112). Ankara: Pegem Akademi.
  • Lakoff, G. & Johnson M. (2015). Metaforlar: Hayat, Anlam ve dil. (Çev: G.Y. Demir). (1.Baskı). İstanbul: İthaki Yayınları
  • Özer İ. (2004). Kentleşme, Kentlileşme ve Kentsel Değişme. Bursa: Ekin Kitabevi
  • Polat, M., Şendur, G., & Şenay, M. (2013). Kentsel ve Kırsal Bölgede Öğrenim Gören Öğrencilerin FEN deposu Eğitim Portalına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 370-392. doi:http://dx.doi.org/10.17539/aej.81745
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Olduğu Zihinsel İmgeler, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(2), 281-326.
  • Merriam, B.S. (2015) Nitel araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (Çev Ed:Prof. Dr. Selahattin Turan). İstanbul: Nobel Yayıncılık
  • Tuna, F. (2013). What do students have in their mental maps about the concept of migration an analysis from Turkey. The International of Social Sciences, 9(1), 62-70.
  • Tümertekin E., Özgüç, N. (2004). Beşeri Coğrafya: İnsan, Kültür, Mekan. İstanbul: Çantay Kitabevi
  • Zeren, M. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Gözü ile Coğrafya Eğitimcisi: Bir Olgubilim Araştırması. Doğu Coğrafya Dergisi, 20(33), 189-208
  • Yıldırım, A., H. Şimşek (2016) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılıkhttp://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a9b0ecbb42c60.95281049 adresinden 15 Şubat 2018 tarihinde edinilmiştir.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Hakan Türk 0000-0002-4559-301X

Emin Atasoy

Publication Date July 31, 2020
Submission Date April 6, 2019
Published in Issue Year 2020 Issue: 55

Cite

APA Türk, H., & Atasoy, E. (2020). ORTAOKUL 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ZİHNİNDE GÖÇ OLGUSU: BİR METAFOR ANALİZİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(55), 26-44. https://doi.org/10.21764/maeuefd.550258