Bu çalışmanın amacı Kişisel Küre Envanteri-Kısa Form Türkçe’nin (KKE-K-T) ulusal standardizasyon çalışması ile ilgili yapılanlar ve bulguların ortaya konmasıdır. KKE-K-T sekiz temel ilgi ile düşük ve yüksek saygınlık ölçekleri için hazırlanan 40 madden oluşmaktadır. Uyarlama çalışması ile toplam 4699 öğrenciye ölçek uygulaması yapılmıştır. Araştırmada, (a) küresel modelin veri tabanına uygunluk gösterip göstermediği, (b)ölçek puanlarının cinsiyet ve eğitim düzeylerine (lise ve üniversite) göre farklılık gösterip göstermediği, (c) kişilik ölçümleri ile Altıgen Modele (Holland, 1997) uygun ölçümlerin nasıl bir ilişki gösterdiği ve (ç) lise ve yükseköğretim programlarına göre üç harfli kodlamaların nasıl olduğu incelenmiştir.Elde edilen bulgular, önceki araştırmaların bulguları ışığında tartışılmış, sonuç ve önerilere yer verilmiştir. Sonuç olarak, KKE-K-T’nin kullanılmasının yararlı olacağı belirlenmiştir.
The aim of this study is to reveal the findings of the national standardization study of the Personal Globe Inventory-Short Form Turkish (PGI-S-T). PGI-S-T consists of eight basic interests and 40 items including low and high prestige scales. With the adaptation study, PGI-S-T was applied to 4699 students. In the study, (a) whether the global model is compatible with the database, (b) whether the scale scores differ according to gender and education levels (high school and university), (c) the relationship between personality measurements and the measurements of the Hexagon Model (Holland, 1997) and (d) how the three-letter coding according to high school and higher education programs was examined. The findings were discussed in the light of the findings of previous studies and the results and recommendations were given. As a result, it has been determined that it would be beneficial to use PGI-S-T.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2021 |
Acceptance Date | June 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |