Review
BibTex RIS Cite

Compassion is Defined According to Its Three Domains

Year 2022, Volume: 4 Issue: 2, 249 - 264, 26.06.2022
https://doi.org/10.47793/hp.1116461

Abstract

Emotions play a key role in the development and maintenance of human relationships. Compassion, relating to other emotions such as love and tolerance, has an undeniable effect on human relations. Compassion having many definitions in the literature, has three different domains. These are compassion for self, for others and from others. Compassion must be defined according to three concepts. Because compassion’s definitions are related to one of these three domains. But when compassion is defined in a single aspect, it is incomplete and insufficient. Therefore, in order for a person to be characterized as compassionate, he should be compassionate to himself, to others, and to accept compassion towards from others. But when compassion is mentioned, people remember only, compassion for others, but not for self and from others. When we look at the studies on compassion, only this domain of compassion is generally considered. In addition, lately, self-compassion, which expresses compassion towards one's self, has also been included in the studies. However, compassion has another domain. This is compassion from others. Evaluating compassion, it is necessary to consider these three domains. Therefore, in this study, the concept of compassion and compassion domains are described in line with the available sources.

References

  • Akdeniz, S. (2014). Farklı merhamet düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete, stres ve duygusal zekanın incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Akdeniz, S., & Deniz, M. E. (2016). Merhamet ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 4(1), 50-61.
  • Akın, A. (2011). Self‐compassion and self‐deception. Educational Research Association‐The International Journal of Educational Researchers, 2 (3), 25‐33.
  • Altuntaş, H. (2011). Rahmetten şefkat ve merhamete. Diyanet Aylık Dergi, 244, 17-19.
  • Andiç, S. (2013). Ergenlik döneminde zihni meşgul eden konularla ilişkili değişkenler: Bağlanma tarzları, öz‐şefkat ve psikolojik belirtiler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Atalay, H. (2015). Merhamet, biraz merhamet. Psikeart Dergisi, 38, 6-11.
  • Avşaroğlu, S., & Koyuncu, E. (2018). İnsanda merhamet duygusu ve değer olarak merhametli tutum. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 3 (1), 16-37. https://doi.org/10.26899/inciss.114
  • Ay, V. (2013). Nietzsche’de ‘Merhamet’ kavramının yeniden değerlendirilmesi. Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 3 (1), 199-215.
  • Aydemir, B. (2018). Öğretmenlerdeki merhamet düzeylerinin cinsiyet, kıdem, branş ve algılanan anne baba tutumlarına göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Biberci, F. (2010). 2-7 yaş arası çocuklarda sevgi ve merhamet değerlerinin hadisler ışığında öğretimi [Yayınlanmış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Boykin, D. M., Himmerich, S. J., Pinciotti, C. M., Miller, L. M., Miron, L. R., & Orcutt, H. K. (2018). Barriers to self-compassion for female survivors of childhood maltreatment: The roles of fear of self-compassion and psychological inflexibility. Child Abuse & Neglect, 76, 216-224. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.11.003
  • Çingöl, N., Çelebi, E., Zengin, S., & Karakaş, M. (2018). Bir sağlık yüksek okulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin merhamet düzeylerinin incelenmesi. Klinik Psikiyatri, 21, 61-67. https://doi.org/10.5505/kpd.2018.65487
  • Dalgalı, B. (2019). Merhamet odaklı terapi yaklaşımı ve uygulamaları üzerine bir değerlendirme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Davidson, R. J., Kabat-Zinn, J., Schumacher, J., et al. (2003). Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation. Psychosomatic Medicine, 65, 564–570. https://doi.org/10.1097/01.psy.0000077505.67574.e3
  • Deniz, M. E., Arslan, C., Özyeşil, Z., & İzmirli, M. (2012). Öz‐anlayış, yaşam doyumu, negatif ve pozitif duygu: Türk ve diğer üniversite öğrencileri arasında bir karşılaştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 428‐446.
  • Ekstrom, L. W. (2012). Liars, medicine, and compassion. The Journal Of Medicine And Philosophy, 37(2), 159–180. https://doi.org/10.1093/jmp/jhs007
  • Erkoç, R. (2017). Öz‐eleştirinin öznel iyi oluş üzerindeki etkisinin aracı değişkenleri olarak farkındalık ve öz‐duyarlılık [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Ersanlı, E. (2014). The validity and reliability study of tolerance scale. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 4(1), 85-89.
  • Fredrickson, B. L., Cohn, M. A., Coffey, K. A., Pek, J., & Finkel, S. A. (2008). Open hearts build lives: Positive emotions, induced through loving-kindness mediation, build consequential personal resources. Journal of Personality and Social Psychology, 95, 1045–1062. https://doi.org/10.1037/a0013262
  • Germer, C. K. ve Neff, K. (2019). Öz şefkatli farkındalık uygulama rehberi. (Çev: F. T., Altun). Diyojen Yayınevi.
  • Gilbert, P. (2005). Compassion and cruelty: A biopsychosocial approach. In P. Gilbert (Ed.), Compassion: Conceptualisations, research and use in psychotherapy (pp. 9–74). Routledge.
  • Gilbert, P. (2009a). Introducing compassion-focused therapy. Advances in Psychiatric Treatment, 15 (3), 199-208. https://doi.org/10.1192/apt.bp.107.005264
  • Gilbert, P., & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and selfcriticism: overview and pilot study of a group therapy approach. Clinical Psychology & Psychotherapy, 13 (6), 353–379. https://doi.org/10.1002/cpp.507
  • Gilbert, P., McEwan, K., Catarino, F., Baião, R., & Palmeira, L. (2014). Fears of happiness and compassion in relationship with depression, alexithymia, and attachment security in a depressed sample. British Journal of Clinical Psychology, 53(2), 228–244. https://doi.org/10.1111/bjc.12037
  • Gilbert, P., McEwan, K., Gibbons, L., Chotai, S., Duarte, J., & Matos, M. (2012). Fears of compassion and happiness in relation to alexithymia, mindfulness, and self criticism. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 85(4), 374-390. https://doi.org/10.1111/j.2044-8341.2011.02046.x
  • Gilbert, P., McEwan, K., Matos, M., & Rivis, A. (2011) Fears of compassion: Development of three self-report measures. Psychol Psychother, 84 (3), 239-55. https://doi.org/10.1348/147608310X526511
  • Gör, F. (2013). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programında merhamet Değeri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Gül, T. (2019). 4-6 yaş dönemi çocuklarda merhamet eğitimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Güngör, A. (2017). Eğitimde pozitif psikolojiyi anlamak. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15 (2), 154-166.
  • Hacıkeleşoğlu, H., & Kartopu, S. (2017). Merhamet ve dindarlık: Üniversite öğrencileri üzerine ampirik bir araştırma. International Journal of Social Science, 59, 203-227. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7234
  • Harris, L. D. (2017). The relationship between fear of compassion, attitudes towards emotional expression and subjective well-being among a community adultsample [Yayımlanmamış doktora tezi]. Colchester, Essex Üniversitesi.
  • Hocutt, M. (2013). Hayırseverliksiz merhamet, hürriyetsiz özgürlük Jean-Jacques Rousseau’nun siyasal fantezileri (Çev. Atilla Yayla). Liberal düşünce, 18, (69-70), 157-189.
  • Hökelekli, H. (2007). Bir değer: Merhamet. Dem Dergi, 1 (4), 78-82.
  • İşgör, İ. (2017a). Merhametin öznel iyi oluş üzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(2), 425-436. https://doi.org/10.21547/jss.290441
  • İşgör, İ. Y. (2017b). Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ve akademik başarının merhamet üzerindeki yordayıcı etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 82-99. https://doi.org/10.17556/erziefd.299182
  • Joeng, J. R. (2014). The mediating roles of fear of compassion from self and others, self- compassion, andperceptions of social support on the relationships between self-criticism and depressive symptoms [Yayımlanmamış doktora tezi]. Minnesota Üniversitesi.
  • Joeng, J. R. (2014). Theme diating roles of fear of compassion from self and others, self-compassion, and perceptions of social support on the relationships between self-criticism and depressive symptoms [Yayımlanmamış doktora tezi]. St. Paul, Minnesota Üniversitesi.
  • Joshanloo, M., & Weijers, D. (2014). Aversion to happiness across cultures: A review of where and why people are averse to happiness. Journal of Happiness Studies, 15, 717–735. https://doi.org/10.1007/s10902-013-9489-9
  • Kasapoğlu, A. (2006), Empati ve sempati olgusuna vurgu yapan bazı ayetler. Bilimname, X, 1, 33- 61.
  • Kıcalı, Ü. Ö. (2015). Öz‐şefkat ve tekrarlayıcı düşünmenin olumsuz duygulanım ve depresyon ile ilişkilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Kirby, J. N. (2017). Compassion interventions: The programmes, the evidence, and implications for research and practice. Psychology and Pychotherapy: Theory, Research and Practice, 90, 432-455. https://doi.org/10.1111/papt.12104
  • Klimecki, O. & Singer, T. (2015). Brain mapping: An encyclopedic reference (Ed. Arthur W. Toga), compassion in (pp. 195-199). Academic Press.
  • Korkmaz, B. (2018). Öz‐duyarlılık: Psikolojik belirtiler ile ilişkisi ve psikoterapide kullanımı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 10 (1), 40‐58. https://doi.org/10.18863/pgy.336489
  • Krause, N., & Shaw, B. A. (2000). Giving social support to others, socioeconomic status, and Changes in selfesteem in late life. Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 55(6), 323-333.
  • Küçükaydın, Z. (2015). Fen bilimleri derslerinde merhamet eğitimi üzerine bir çalışma [Yayımlanmamış yüksek Lisans Tezi]. Giresun Üniversitesi.
  • Kuzu, D. (2018). Adölesan idiopatik skolyoz hastalarında ebeveyn tutumlarının yeme tutumları üzerindeki etkisinde öz‐şefkat, depresyon ve beden imgesi bozukluğunun aracılık etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Lambrou, P. (2014). Is fear of happiness real?. Psychology Today. Erişim Tarihi: 24.06.2019
  • Liotti, G., & Gilbert, P. (2010). Mentalizing, motivation, and social mentalities: Theoretical considerations and implications for psychotherapy. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice. https://doi.org/10.1348/147608310X520094
  • Lorenz, E. N. (1972). Predictability: Does the flap of a butterfly’s wings in Brazil set off a tornado in Texas? Paper presented at 139th Annual Meeting of the American Association for the Advancement of Science, Washington DC, The US.
  • Matos, M., Duarte, J., & Pinto-Gouveia, J. (2017a). Being afraid of compassion: Fears of compassion as mediators between early emotional memories and psychopathological symptoms in adulthood. Eur Psychiatry, 41(Suppl):S101. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2017.01.312
  • Matos, M., Duarte, J., & Pinto-Gouveia, J. (2017b). The origins of fears of compassion: Shame and lack of safeness memories, fears of compassion and psychopathology. The Journal of Psychology, 151, 804-819. https://doi.org/10.1080/00223980.2017.1393380
  • Mongrain, M., Chin, J. M., & Shapira, L. B. (2011). Practicing compassion increases happiness and self-esteem. Journal of Happiness Studies, 12, 963-981. https://doi.org/10.1007/s10902-010-9239-1
  • Nas, E., & Sak, R. (2020). Merhamet ve merhamet odaklı terapi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1), 64-84. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525744
  • Neff, K. D. (2003a). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2, 223–250. https://doi.org/10.1080/15298860309027
  • Neff, K. D. (2003b). Self‐compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2, 85–101. https://doi.org/10.1080/15298860390129863
  • Neff, K. D., & Dahm, K. A. (2015). Self-compassion: What it is, what it does, and how it relates to mindfulness. In Handbook of mindfulness and self-regulation (pp. 121-137). Springer, New York, NY.
  • Neff, K. D., & McGehee, P. (2010). Self‐compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9, 225–240. https://doi.org/10.1080/15298860902979307
  • Neff, K. D., & Pommier, E. (2013). The relationship between self- compassion and other-focused concern among college undergraduates, community adults, and practicing meditators. Self and Identity, 12, 160–176. https://doi.org/10.1080/15298868.2011.649546
  • Peker, H. (2011). Merhamet eğitiminde model almanın önemi. Diyanet Aylık Dergi, 244, 20-22. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7234
  • Pommier, E. A. (2011). The compassion scale. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 72, 1174.
  • Roxas, M. M., David, A. P., & Caligner, E. C. (2014). Examining the relation of compassion and forgiveness among Filipino Counselors. Asian Journal of Social Sciences & Humanities, 3,53-62.
  • Salazar, L.R. (2015). Exploring the relationship between compassion, closeness, trust, and social support in same-sex friendships. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 15-29.
  • Sayar, K. (2011). Şiddet ve merhametsizliğin kökenleri. Diyanet Aylık Dergi, 244, 23-24.
  • Shapira, L. B., & Mongrain, M. (2010). The benefits of self-compassion and optimism exercises for individuals vulnerable to depression. The Journal of Positive Psychology, 5, 377-389. https://doi.org/10.1080/17439760.2010.516763
  • Sprecher, S., & Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22(5),629–651. https://doi.org/10.1177/0265407505056439
  • Sprecher, S., & Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22(5), 629-651. https://doi.org/10.1177/0265407505056439
  • Steindl, S. R., Matos, M., & Creed, A. K. (2018) Early shame and safeness memories, and later depressive symptoms and safe affect: The mediating role of self-compassion. Curr Psychol, https://doi.org/10.1007/s12144-018-9990-8
  • Steindl, S. R., Matos, M., & Creed, A. K. (2018). Early shame and safeness memories, and later depressive symptoms and safe affect: The mediating role of self-compassion. Current Psychology, 40(2), 761–771. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9990-8
  • Sula, H. (2011). Öğrenilmiş merhametsizlik (Tashih: İ. Derin): Merhamet isteneni değil, ihtiyaç duyulanı vermektir içinde (s. 121-129). Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Sümer, A. S. (2008). Farklı öz‐anlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Tan, O. (2011). Öğrenilmiş Merhametsizlik (Tashih: İ. Derin): Hz. Peygamber ve merhamet eğitimi içinde (s. 27-42). Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Tarhan, N. (2020). Duyguların psikolojisi ve duygusal zekâ (26. Baskı). Timaş Yayınları.
  • Tatlıoğlu, K. (2010). Farklı öz‐anlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinin karar vermede öz‐saygı, karar verme stilleri ve kişilik özelliklerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Türkoğlu, M. E., Dincel, S., & Cansoy, R. (2012). Sevginin eğitimdeki gücü (ss. 2254-2263). M. Y. Eryaman, A. Kılınç, N. Cerrahoğlu, E. Yolcu & G. Ergen (Eds.), IV. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi. İstanbul: Nobel Yayınevi.
  • Ünal, S. (2013). Sistemik aile terapilerinde temel kavramlar. Türkiye Klinikleri Journal of Psychiatry Special Topics, 6(1), 32-37.
  • Uyanık, N., & Çevik, Ö. (2020). Öz‐şefkat gelişiminde bilişsel formülasyonun rolü. Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi (CALESS), 2(2), 660‐674. https://doi.org/10.35452/caless.2020.35
  • Vanderlind, W. M., Stanton, C. H., Weinbrecht, A., Velkoff, E. A., & Joormann, J. (2016). Remembering the Good Ole Days: Fear of Positive Emotion Relates to Affect Repair Using Positive Memories. Cognitive Therapy and Research, 41(3), 362–368. https://doi.org/10.1007/s10608-016-9775-z
  • Vatandaş, C. (2007). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Sosyoloji Konferansları, 0 (35), 29-56.
  • Whetsel, T. (2017). Examining fears of compassion as a potenrial mediator between shame an danger [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eastern Washington Üniversitesi.
  • Yağbasanlar, O. (2017). Kavramsal bir bakış: öz‐şefkat. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 88‐101.
  • Yarma, E. (2015). Doğum sırası çocuğun kişiliğini nasıl etkiliyor?. Hürriyet Kelebek. https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/saglik/dogum-sirasi-kisiligi-nasil-etkiler-40026777
  • Yıldırım, M. (2018). Ergenlere yönelik öz‐şefkat geliştirme programının öz‐şefkat, kendine şefkat vermekten korkma ve öznel iyi oluş üzerindeki etkililiğinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.

Merhametin Üç Yönelimi ile Tanımlanması

Year 2022, Volume: 4 Issue: 2, 249 - 264, 26.06.2022
https://doi.org/10.47793/hp.1116461

Abstract

Duygular insan ilişkilerinin geliştirilmesinde ve sürdürülmesinde kilit bir role sahiptir. Sevgi, saygı, hoşgörü gibi diğer duygularla ilişkili olan merhamet duygusu da insan ilişkilerindeki etkisi yadsınamaz düzeydedir. Literatürde pek çok tanımı bulunan merhametin üç farklı yönelimi vardır. Bunlar, kendine merhamet, başkasına merhamet ve başkasından gelen merhameti kabul etme. Merhametin tanımlaması bu üç kavramının tanımlamasını içerir. Çünkü merhametle ilgili yapılan tanımlamalar bu üç yönelimden biriyle ilgilidir. Fakat merhamet tek bir yönüyle tanımlandığında eksik ve yetersiz bir kalır. Dolayısıyla bir kişinin, merhametli olarak nitelendirilebilmesi için hem kendine karşı merhametli olmalı hem bir başkasına karşı merhametli olmalı hem de başka bir insandan kendisine yönelin merhameti kabul edebilmelidir. Fakat merhametten söz edildiğinde insanların aklına genellikle merhametin tek bir yönelimi gelir, bir başkasına karşı duyulan merhamet. Merhamet ile ilgili çalışmalara bakıldığında genelde merhametin sadece bu yönü ele alınmıştır. Ayrıca son dönemlerde, genellikle öz şefkat olarak adlandırılan ve kişinin kendine yönelen merhameti ifade eden kendine merhamet de çalışmalarda yer almaktadır. Oysa merhametin bir başka yönelimi daha vardır. Bu da başkasından gelen merhamettir. Merhameti değerlendirirken bu üç yönelimiyle ele almak gereklidir. Bu yüzden bu çalışmada merhamet kavramı ve merhamet yönelimi ulaşılan kaynaklar doğrultusunda betimlenmiştir.

References

  • Akdeniz, S. (2014). Farklı merhamet düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete, stres ve duygusal zekanın incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Akdeniz, S., & Deniz, M. E. (2016). Merhamet ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 4(1), 50-61.
  • Akın, A. (2011). Self‐compassion and self‐deception. Educational Research Association‐The International Journal of Educational Researchers, 2 (3), 25‐33.
  • Altuntaş, H. (2011). Rahmetten şefkat ve merhamete. Diyanet Aylık Dergi, 244, 17-19.
  • Andiç, S. (2013). Ergenlik döneminde zihni meşgul eden konularla ilişkili değişkenler: Bağlanma tarzları, öz‐şefkat ve psikolojik belirtiler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Atalay, H. (2015). Merhamet, biraz merhamet. Psikeart Dergisi, 38, 6-11.
  • Avşaroğlu, S., & Koyuncu, E. (2018). İnsanda merhamet duygusu ve değer olarak merhametli tutum. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 3 (1), 16-37. https://doi.org/10.26899/inciss.114
  • Ay, V. (2013). Nietzsche’de ‘Merhamet’ kavramının yeniden değerlendirilmesi. Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 3 (1), 199-215.
  • Aydemir, B. (2018). Öğretmenlerdeki merhamet düzeylerinin cinsiyet, kıdem, branş ve algılanan anne baba tutumlarına göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Biberci, F. (2010). 2-7 yaş arası çocuklarda sevgi ve merhamet değerlerinin hadisler ışığında öğretimi [Yayınlanmış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Boykin, D. M., Himmerich, S. J., Pinciotti, C. M., Miller, L. M., Miron, L. R., & Orcutt, H. K. (2018). Barriers to self-compassion for female survivors of childhood maltreatment: The roles of fear of self-compassion and psychological inflexibility. Child Abuse & Neglect, 76, 216-224. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.11.003
  • Çingöl, N., Çelebi, E., Zengin, S., & Karakaş, M. (2018). Bir sağlık yüksek okulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin merhamet düzeylerinin incelenmesi. Klinik Psikiyatri, 21, 61-67. https://doi.org/10.5505/kpd.2018.65487
  • Dalgalı, B. (2019). Merhamet odaklı terapi yaklaşımı ve uygulamaları üzerine bir değerlendirme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Davidson, R. J., Kabat-Zinn, J., Schumacher, J., et al. (2003). Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation. Psychosomatic Medicine, 65, 564–570. https://doi.org/10.1097/01.psy.0000077505.67574.e3
  • Deniz, M. E., Arslan, C., Özyeşil, Z., & İzmirli, M. (2012). Öz‐anlayış, yaşam doyumu, negatif ve pozitif duygu: Türk ve diğer üniversite öğrencileri arasında bir karşılaştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 428‐446.
  • Ekstrom, L. W. (2012). Liars, medicine, and compassion. The Journal Of Medicine And Philosophy, 37(2), 159–180. https://doi.org/10.1093/jmp/jhs007
  • Erkoç, R. (2017). Öz‐eleştirinin öznel iyi oluş üzerindeki etkisinin aracı değişkenleri olarak farkındalık ve öz‐duyarlılık [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Ersanlı, E. (2014). The validity and reliability study of tolerance scale. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 4(1), 85-89.
  • Fredrickson, B. L., Cohn, M. A., Coffey, K. A., Pek, J., & Finkel, S. A. (2008). Open hearts build lives: Positive emotions, induced through loving-kindness mediation, build consequential personal resources. Journal of Personality and Social Psychology, 95, 1045–1062. https://doi.org/10.1037/a0013262
  • Germer, C. K. ve Neff, K. (2019). Öz şefkatli farkındalık uygulama rehberi. (Çev: F. T., Altun). Diyojen Yayınevi.
  • Gilbert, P. (2005). Compassion and cruelty: A biopsychosocial approach. In P. Gilbert (Ed.), Compassion: Conceptualisations, research and use in psychotherapy (pp. 9–74). Routledge.
  • Gilbert, P. (2009a). Introducing compassion-focused therapy. Advances in Psychiatric Treatment, 15 (3), 199-208. https://doi.org/10.1192/apt.bp.107.005264
  • Gilbert, P., & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and selfcriticism: overview and pilot study of a group therapy approach. Clinical Psychology & Psychotherapy, 13 (6), 353–379. https://doi.org/10.1002/cpp.507
  • Gilbert, P., McEwan, K., Catarino, F., Baião, R., & Palmeira, L. (2014). Fears of happiness and compassion in relationship with depression, alexithymia, and attachment security in a depressed sample. British Journal of Clinical Psychology, 53(2), 228–244. https://doi.org/10.1111/bjc.12037
  • Gilbert, P., McEwan, K., Gibbons, L., Chotai, S., Duarte, J., & Matos, M. (2012). Fears of compassion and happiness in relation to alexithymia, mindfulness, and self criticism. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 85(4), 374-390. https://doi.org/10.1111/j.2044-8341.2011.02046.x
  • Gilbert, P., McEwan, K., Matos, M., & Rivis, A. (2011) Fears of compassion: Development of three self-report measures. Psychol Psychother, 84 (3), 239-55. https://doi.org/10.1348/147608310X526511
  • Gör, F. (2013). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programında merhamet Değeri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Gül, T. (2019). 4-6 yaş dönemi çocuklarda merhamet eğitimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Güngör, A. (2017). Eğitimde pozitif psikolojiyi anlamak. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15 (2), 154-166.
  • Hacıkeleşoğlu, H., & Kartopu, S. (2017). Merhamet ve dindarlık: Üniversite öğrencileri üzerine ampirik bir araştırma. International Journal of Social Science, 59, 203-227. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7234
  • Harris, L. D. (2017). The relationship between fear of compassion, attitudes towards emotional expression and subjective well-being among a community adultsample [Yayımlanmamış doktora tezi]. Colchester, Essex Üniversitesi.
  • Hocutt, M. (2013). Hayırseverliksiz merhamet, hürriyetsiz özgürlük Jean-Jacques Rousseau’nun siyasal fantezileri (Çev. Atilla Yayla). Liberal düşünce, 18, (69-70), 157-189.
  • Hökelekli, H. (2007). Bir değer: Merhamet. Dem Dergi, 1 (4), 78-82.
  • İşgör, İ. (2017a). Merhametin öznel iyi oluş üzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(2), 425-436. https://doi.org/10.21547/jss.290441
  • İşgör, İ. Y. (2017b). Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ve akademik başarının merhamet üzerindeki yordayıcı etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 82-99. https://doi.org/10.17556/erziefd.299182
  • Joeng, J. R. (2014). The mediating roles of fear of compassion from self and others, self- compassion, andperceptions of social support on the relationships between self-criticism and depressive symptoms [Yayımlanmamış doktora tezi]. Minnesota Üniversitesi.
  • Joeng, J. R. (2014). Theme diating roles of fear of compassion from self and others, self-compassion, and perceptions of social support on the relationships between self-criticism and depressive symptoms [Yayımlanmamış doktora tezi]. St. Paul, Minnesota Üniversitesi.
  • Joshanloo, M., & Weijers, D. (2014). Aversion to happiness across cultures: A review of where and why people are averse to happiness. Journal of Happiness Studies, 15, 717–735. https://doi.org/10.1007/s10902-013-9489-9
  • Kasapoğlu, A. (2006), Empati ve sempati olgusuna vurgu yapan bazı ayetler. Bilimname, X, 1, 33- 61.
  • Kıcalı, Ü. Ö. (2015). Öz‐şefkat ve tekrarlayıcı düşünmenin olumsuz duygulanım ve depresyon ile ilişkilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Kirby, J. N. (2017). Compassion interventions: The programmes, the evidence, and implications for research and practice. Psychology and Pychotherapy: Theory, Research and Practice, 90, 432-455. https://doi.org/10.1111/papt.12104
  • Klimecki, O. & Singer, T. (2015). Brain mapping: An encyclopedic reference (Ed. Arthur W. Toga), compassion in (pp. 195-199). Academic Press.
  • Korkmaz, B. (2018). Öz‐duyarlılık: Psikolojik belirtiler ile ilişkisi ve psikoterapide kullanımı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 10 (1), 40‐58. https://doi.org/10.18863/pgy.336489
  • Krause, N., & Shaw, B. A. (2000). Giving social support to others, socioeconomic status, and Changes in selfesteem in late life. Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 55(6), 323-333.
  • Küçükaydın, Z. (2015). Fen bilimleri derslerinde merhamet eğitimi üzerine bir çalışma [Yayımlanmamış yüksek Lisans Tezi]. Giresun Üniversitesi.
  • Kuzu, D. (2018). Adölesan idiopatik skolyoz hastalarında ebeveyn tutumlarının yeme tutumları üzerindeki etkisinde öz‐şefkat, depresyon ve beden imgesi bozukluğunun aracılık etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Lambrou, P. (2014). Is fear of happiness real?. Psychology Today. Erişim Tarihi: 24.06.2019
  • Liotti, G., & Gilbert, P. (2010). Mentalizing, motivation, and social mentalities: Theoretical considerations and implications for psychotherapy. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice. https://doi.org/10.1348/147608310X520094
  • Lorenz, E. N. (1972). Predictability: Does the flap of a butterfly’s wings in Brazil set off a tornado in Texas? Paper presented at 139th Annual Meeting of the American Association for the Advancement of Science, Washington DC, The US.
  • Matos, M., Duarte, J., & Pinto-Gouveia, J. (2017a). Being afraid of compassion: Fears of compassion as mediators between early emotional memories and psychopathological symptoms in adulthood. Eur Psychiatry, 41(Suppl):S101. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2017.01.312
  • Matos, M., Duarte, J., & Pinto-Gouveia, J. (2017b). The origins of fears of compassion: Shame and lack of safeness memories, fears of compassion and psychopathology. The Journal of Psychology, 151, 804-819. https://doi.org/10.1080/00223980.2017.1393380
  • Mongrain, M., Chin, J. M., & Shapira, L. B. (2011). Practicing compassion increases happiness and self-esteem. Journal of Happiness Studies, 12, 963-981. https://doi.org/10.1007/s10902-010-9239-1
  • Nas, E., & Sak, R. (2020). Merhamet ve merhamet odaklı terapi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1), 64-84. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525744
  • Neff, K. D. (2003a). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2, 223–250. https://doi.org/10.1080/15298860309027
  • Neff, K. D. (2003b). Self‐compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2, 85–101. https://doi.org/10.1080/15298860390129863
  • Neff, K. D., & Dahm, K. A. (2015). Self-compassion: What it is, what it does, and how it relates to mindfulness. In Handbook of mindfulness and self-regulation (pp. 121-137). Springer, New York, NY.
  • Neff, K. D., & McGehee, P. (2010). Self‐compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9, 225–240. https://doi.org/10.1080/15298860902979307
  • Neff, K. D., & Pommier, E. (2013). The relationship between self- compassion and other-focused concern among college undergraduates, community adults, and practicing meditators. Self and Identity, 12, 160–176. https://doi.org/10.1080/15298868.2011.649546
  • Peker, H. (2011). Merhamet eğitiminde model almanın önemi. Diyanet Aylık Dergi, 244, 20-22. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7234
  • Pommier, E. A. (2011). The compassion scale. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 72, 1174.
  • Roxas, M. M., David, A. P., & Caligner, E. C. (2014). Examining the relation of compassion and forgiveness among Filipino Counselors. Asian Journal of Social Sciences & Humanities, 3,53-62.
  • Salazar, L.R. (2015). Exploring the relationship between compassion, closeness, trust, and social support in same-sex friendships. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 15-29.
  • Sayar, K. (2011). Şiddet ve merhametsizliğin kökenleri. Diyanet Aylık Dergi, 244, 23-24.
  • Shapira, L. B., & Mongrain, M. (2010). The benefits of self-compassion and optimism exercises for individuals vulnerable to depression. The Journal of Positive Psychology, 5, 377-389. https://doi.org/10.1080/17439760.2010.516763
  • Sprecher, S., & Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22(5),629–651. https://doi.org/10.1177/0265407505056439
  • Sprecher, S., & Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22(5), 629-651. https://doi.org/10.1177/0265407505056439
  • Steindl, S. R., Matos, M., & Creed, A. K. (2018) Early shame and safeness memories, and later depressive symptoms and safe affect: The mediating role of self-compassion. Curr Psychol, https://doi.org/10.1007/s12144-018-9990-8
  • Steindl, S. R., Matos, M., & Creed, A. K. (2018). Early shame and safeness memories, and later depressive symptoms and safe affect: The mediating role of self-compassion. Current Psychology, 40(2), 761–771. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9990-8
  • Sula, H. (2011). Öğrenilmiş merhametsizlik (Tashih: İ. Derin): Merhamet isteneni değil, ihtiyaç duyulanı vermektir içinde (s. 121-129). Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Sümer, A. S. (2008). Farklı öz‐anlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Tan, O. (2011). Öğrenilmiş Merhametsizlik (Tashih: İ. Derin): Hz. Peygamber ve merhamet eğitimi içinde (s. 27-42). Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Tarhan, N. (2020). Duyguların psikolojisi ve duygusal zekâ (26. Baskı). Timaş Yayınları.
  • Tatlıoğlu, K. (2010). Farklı öz‐anlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinin karar vermede öz‐saygı, karar verme stilleri ve kişilik özelliklerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Türkoğlu, M. E., Dincel, S., & Cansoy, R. (2012). Sevginin eğitimdeki gücü (ss. 2254-2263). M. Y. Eryaman, A. Kılınç, N. Cerrahoğlu, E. Yolcu & G. Ergen (Eds.), IV. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi. İstanbul: Nobel Yayınevi.
  • Ünal, S. (2013). Sistemik aile terapilerinde temel kavramlar. Türkiye Klinikleri Journal of Psychiatry Special Topics, 6(1), 32-37.
  • Uyanık, N., & Çevik, Ö. (2020). Öz‐şefkat gelişiminde bilişsel formülasyonun rolü. Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi (CALESS), 2(2), 660‐674. https://doi.org/10.35452/caless.2020.35
  • Vanderlind, W. M., Stanton, C. H., Weinbrecht, A., Velkoff, E. A., & Joormann, J. (2016). Remembering the Good Ole Days: Fear of Positive Emotion Relates to Affect Repair Using Positive Memories. Cognitive Therapy and Research, 41(3), 362–368. https://doi.org/10.1007/s10608-016-9775-z
  • Vatandaş, C. (2007). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Sosyoloji Konferansları, 0 (35), 29-56.
  • Whetsel, T. (2017). Examining fears of compassion as a potenrial mediator between shame an danger [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eastern Washington Üniversitesi.
  • Yağbasanlar, O. (2017). Kavramsal bir bakış: öz‐şefkat. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 88‐101.
  • Yarma, E. (2015). Doğum sırası çocuğun kişiliğini nasıl etkiliyor?. Hürriyet Kelebek. https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/saglik/dogum-sirasi-kisiligi-nasil-etkiler-40026777
  • Yıldırım, M. (2018). Ergenlere yönelik öz‐şefkat geliştirme programının öz‐şefkat, kendine şefkat vermekten korkma ve öznel iyi oluş üzerindeki etkililiğinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
There are 82 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychology
Journal Section Review
Authors

Özlem Çevik 0000-0002-4637-2147

Publication Date June 26, 2022
Submission Date April 13, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Çevik, Ö. (2022). Merhametin Üç Yönelimi ile Tanımlanması. Humanistic Perspective, 4(2), 249-264. https://doi.org/10.47793/hp.1116461

Creative Commons License

Humanistic Perspective - 2019

DergiPark Web : https://dergipark.org.tr/tr/pub/hp | E-posta: hpeditorluk@gmail.com