Research Article
BibTex RIS Cite

POST-PANDEMİK DÖNEMDE ERGENLERİN TOPLUMSAL YAŞAMA UYUM DENEYİMLERİNE İLİŞKİN NİTEL BİR ÇALIŞMA

Year 2023, Volume: 10 Issue: 4, 989 - 1003, 18.10.2023

Abstract

COVID-19 salgını ve buna bağlı gerçekleşen karantinalar, küresel olarak pek çok riskli durum da açığa çıkarmıştır. Bu nedenle, COVID-19 salgını, Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından küresel bir halk sağlığı krizi olarak ilan edilmiştir. Salgın önlemleri olarak, okulların uzaktan eğitime geçmesi, sosyal izolasyon ve ev karantinası uygulanması, ergenleri akranlarından, öğretmenlerinden, geniş ailelerinden ve topluluk ağlarından beklenmedik bir biçimde izole etmiştir. Genel olarak uyum, sosyal birlik olgusunu oluşturan çok boyutlu bir kavramdır. Uyum becerisi, kolektif stres faktörlerinin olduğu zamanlarda koruyucu bir faktör açığa çıkmaktadır. Salgınla bağlantılı gelişen, kolektif stres faktörlerinin, kırılgan nüfusta yer alan ergenlerin refahı ve uyum becerileri üzerindeki etkisini daha iyi anlamak adına bu çalışmada, post-pandemik dönemde ergenlerin uyum becerilerini etkileyen faktörlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma kapsamında, 16 ergen ile veli izinleri alınarak derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçları, yeni yaşam düzenine uyum, ruh sağlığı ve duygusal uyum, aile içi ilişkiler, arkadaşlık ilişkileri ve eğitim başlıkları altında beş farklı tema altında incelenmiştir.

References

  • Aktaş, G. (2021). Pandemi sürecine tanıklık eden gençler üzerine nitel bir çalışma: Üniversite gençliği örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (54), 27-48.
  • Birleşmiş Milletler (2020). World Youth Report. https://social.desa.un.org/sites/default/files/publications/2023-08/2020-World-Youth-Report.pdf
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Çakar Savi, F. ve Uzun, K. (2021). Covid-19 pandemi sürecinin ergenlerin ve ebeveynlerinin yaşamına yansımaları: Ebeveyn bakış açısından değerlendirme. Pearson Journal of Social Sciences and Humanities, 6(12), 161-189.
  • Dedryver, C. ve Knai, C. (2021). ‘It’s Easily the lowest I’ve Ever, Ever Got to’: A qualitative study of young adults’ social isolation during the COVID-19 lockdowns in the UK. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22), 11777.
  • Dick, B. ve Ferguson, B.J. (2015). Health for the world’s adolescents: a second chance in the second decade. Journal of Adolescent Health, 56(1), 3-6.
  • Dowdy, B. B., & Kliewer, W. (1998). Dating, parent–adolescent conflict, and behavioral autonomy. Journal of Youth and Adolescence, 27(4), 473-492.
  • Döğer, S. S. (2021). 9. Sınıfa devam eden ergenlerin arkadaşlık ilişkileri ve pandemi yaşamları (Yüksek lisans tezi). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fonseca, X., Lukosch, S. ve Brazier, F. (2019). Social cohesion revisited: A new definition and how to characterize it. The European Journal of Social Science Research, 32, 231–253.
  • Hindin, M. J. ve Fatusi, A. O. (2009). Adolescent sexual and reproductive health in developing countries: An overview of trends and interventions. International Perspectives on Sexual and Reproductive Health, 35(2), 58-62.
  • Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M. ve Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The Journal of Pediatrics, 221, 264-266.
  • Karaman, Ö. ve Nazlı Tutaş, E. (2023). Pandemi sürecinde ortaöğretim öğrencilerinde görülen problem davranışların odak grup görüşmesi yöntemiyle değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Arastirmalari Dergisi, 13(2), 2089-2112.
  • Liu, H., Zhang, M., Yang, Q. ve Yu, B. (2020). Gender differences in the influence of social isolation and loneliness on depressive symptoms in college students: A longitudinal study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 55, 251-257.
  • Luke, C. ve Schimmel, C. J. (2023). Using neuroscience-informed group work with children and adolescents affected by the pandemic, The Journal for Specialists in Group Work, 48(1), 20-31.
  • Mlawer, F., Moore, C. C., Hubbard, J. A. ve Meehan, Z. M. (2022). Pre-pandemic peer relations predict adolescents’ ınternalizing response to COVİD-19. Research on Child and Adolescent Psychopathology, 50, 649–657.
  • Meo, S. A., Abukhalaf, A. A., Alomar, A. A., Sattar, K. ve Klonoff, D. C. (2020). COVID-19 pandemic: impact of quarantine on medical students’ mental wellbeing and learning behaviors. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(COVID19-S4), 43-48.
  • Nitschke, J. P., Forbes, P. A., Ali, N., Cutler, J., Apps, M. A., Lockwood, P. L. ve Lamm, C. (2021). Resilience during uncertainty? Greater social connectedness during COVID‐19 lockdown is associated with reduced distress and fatigue. British Journal of Health Psychology, 26(2), 553-569.
  • Racine, N., McArthur, B.A., Cooke, J.E., Eirich, R., Zhu, J. ve Madigan, S. (2021). COVID-19 sırasında çocuklarda ve ergenlerde depresif ve anksiyete belirtilerinin küresel yaygınlığı: Bir meta-analiz. JAMA Pediatri, 175 (11), 1142-1150.
  • Rodman, A. M., Rosen, M. L., Kasparek, S. W., Mayes, M., Lengua, L., Meltzoff, A. N. ve McLaughlin, K. A. (2021). Social experiences and youth psychopathology during the COVID-19 pandemic: A longitudinal study. Development and Psychopathology, 1-13.
  • Schiefer, D. ve van der Noll, J. (2017). The essentials of social cohesion: A literature review. Social Indicators Research, 132, 579–603.
  • Shidhaye, R. (2023). Global priorities for improving access to mental health services for adolescents in the post-pandemic world. Current Opinion in Psychology, 53, 101661.
  • Silveira, S., Hecht, M., Matthaeus, H., Adli, M., Voelkle, M. C. ve Singer, T. (2022). Coping with the COVID-19 pandemic: Perceived changes in psychological vulnerability, resilience and social cohesion before, during and after lockdown. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(6), 3290.
  • Şıngır, H., Ayvaz, A. ve Tonga, B. (2021). Ergenlerde COVİD-19 süreci ve sosyal kaygı bozukluğu. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 99-100.
  • Wagner, K. D. (2020). Addressing the experience of children and adolescents during the COVID-19 pandemic. The Journal of Clinical Psychiatry, 81(3), 20ed13394.
  • Yosep, I., Suryani, S., Suzana Mediani, H., Mardhiyah, A. ve Maulana, I. (2023). Digital therapy: Alleviating anxiety and depression in adolescent students during COVID-19 online learning-A scoping review. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 16, 1705-1719.
  • Yektaş. Ç. (2020). Ergenlerde pandeminin ruhsal etkileri. E. Yektaş ve T. Bilaç (Der.), COVID-19 pandemisi ve çocuk ve ergen ruh sağlığı içinde (ss. 13-18). Türkiye Klinikleri.
  • Zhou, S. J., Zhang, L. G. ve Wang, L. L., Guo, Z. C., Wang, J. Q., Chen, J. C., ... ve Chen, J. X. (2020). Prevalence and socio-demographic correlates of psychological health problems in Chinese adolescents during the outbreak of COVID-19. European Child and Adolescent Psychiatry, 29, 749-758.
Year 2023, Volume: 10 Issue: 4, 989 - 1003, 18.10.2023

Abstract

References

  • Aktaş, G. (2021). Pandemi sürecine tanıklık eden gençler üzerine nitel bir çalışma: Üniversite gençliği örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (54), 27-48.
  • Birleşmiş Milletler (2020). World Youth Report. https://social.desa.un.org/sites/default/files/publications/2023-08/2020-World-Youth-Report.pdf
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Çakar Savi, F. ve Uzun, K. (2021). Covid-19 pandemi sürecinin ergenlerin ve ebeveynlerinin yaşamına yansımaları: Ebeveyn bakış açısından değerlendirme. Pearson Journal of Social Sciences and Humanities, 6(12), 161-189.
  • Dedryver, C. ve Knai, C. (2021). ‘It’s Easily the lowest I’ve Ever, Ever Got to’: A qualitative study of young adults’ social isolation during the COVID-19 lockdowns in the UK. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22), 11777.
  • Dick, B. ve Ferguson, B.J. (2015). Health for the world’s adolescents: a second chance in the second decade. Journal of Adolescent Health, 56(1), 3-6.
  • Dowdy, B. B., & Kliewer, W. (1998). Dating, parent–adolescent conflict, and behavioral autonomy. Journal of Youth and Adolescence, 27(4), 473-492.
  • Döğer, S. S. (2021). 9. Sınıfa devam eden ergenlerin arkadaşlık ilişkileri ve pandemi yaşamları (Yüksek lisans tezi). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fonseca, X., Lukosch, S. ve Brazier, F. (2019). Social cohesion revisited: A new definition and how to characterize it. The European Journal of Social Science Research, 32, 231–253.
  • Hindin, M. J. ve Fatusi, A. O. (2009). Adolescent sexual and reproductive health in developing countries: An overview of trends and interventions. International Perspectives on Sexual and Reproductive Health, 35(2), 58-62.
  • Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M. ve Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The Journal of Pediatrics, 221, 264-266.
  • Karaman, Ö. ve Nazlı Tutaş, E. (2023). Pandemi sürecinde ortaöğretim öğrencilerinde görülen problem davranışların odak grup görüşmesi yöntemiyle değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Arastirmalari Dergisi, 13(2), 2089-2112.
  • Liu, H., Zhang, M., Yang, Q. ve Yu, B. (2020). Gender differences in the influence of social isolation and loneliness on depressive symptoms in college students: A longitudinal study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 55, 251-257.
  • Luke, C. ve Schimmel, C. J. (2023). Using neuroscience-informed group work with children and adolescents affected by the pandemic, The Journal for Specialists in Group Work, 48(1), 20-31.
  • Mlawer, F., Moore, C. C., Hubbard, J. A. ve Meehan, Z. M. (2022). Pre-pandemic peer relations predict adolescents’ ınternalizing response to COVİD-19. Research on Child and Adolescent Psychopathology, 50, 649–657.
  • Meo, S. A., Abukhalaf, A. A., Alomar, A. A., Sattar, K. ve Klonoff, D. C. (2020). COVID-19 pandemic: impact of quarantine on medical students’ mental wellbeing and learning behaviors. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(COVID19-S4), 43-48.
  • Nitschke, J. P., Forbes, P. A., Ali, N., Cutler, J., Apps, M. A., Lockwood, P. L. ve Lamm, C. (2021). Resilience during uncertainty? Greater social connectedness during COVID‐19 lockdown is associated with reduced distress and fatigue. British Journal of Health Psychology, 26(2), 553-569.
  • Racine, N., McArthur, B.A., Cooke, J.E., Eirich, R., Zhu, J. ve Madigan, S. (2021). COVID-19 sırasında çocuklarda ve ergenlerde depresif ve anksiyete belirtilerinin küresel yaygınlığı: Bir meta-analiz. JAMA Pediatri, 175 (11), 1142-1150.
  • Rodman, A. M., Rosen, M. L., Kasparek, S. W., Mayes, M., Lengua, L., Meltzoff, A. N. ve McLaughlin, K. A. (2021). Social experiences and youth psychopathology during the COVID-19 pandemic: A longitudinal study. Development and Psychopathology, 1-13.
  • Schiefer, D. ve van der Noll, J. (2017). The essentials of social cohesion: A literature review. Social Indicators Research, 132, 579–603.
  • Shidhaye, R. (2023). Global priorities for improving access to mental health services for adolescents in the post-pandemic world. Current Opinion in Psychology, 53, 101661.
  • Silveira, S., Hecht, M., Matthaeus, H., Adli, M., Voelkle, M. C. ve Singer, T. (2022). Coping with the COVID-19 pandemic: Perceived changes in psychological vulnerability, resilience and social cohesion before, during and after lockdown. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(6), 3290.
  • Şıngır, H., Ayvaz, A. ve Tonga, B. (2021). Ergenlerde COVİD-19 süreci ve sosyal kaygı bozukluğu. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 99-100.
  • Wagner, K. D. (2020). Addressing the experience of children and adolescents during the COVID-19 pandemic. The Journal of Clinical Psychiatry, 81(3), 20ed13394.
  • Yosep, I., Suryani, S., Suzana Mediani, H., Mardhiyah, A. ve Maulana, I. (2023). Digital therapy: Alleviating anxiety and depression in adolescent students during COVID-19 online learning-A scoping review. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 16, 1705-1719.
  • Yektaş. Ç. (2020). Ergenlerde pandeminin ruhsal etkileri. E. Yektaş ve T. Bilaç (Der.), COVID-19 pandemisi ve çocuk ve ergen ruh sağlığı içinde (ss. 13-18). Türkiye Klinikleri.
  • Zhou, S. J., Zhang, L. G. ve Wang, L. L., Guo, Z. C., Wang, J. Q., Chen, J. C., ... ve Chen, J. X. (2020). Prevalence and socio-demographic correlates of psychological health problems in Chinese adolescents during the outbreak of COVID-19. European Child and Adolescent Psychiatry, 29, 749-758.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Youth Sociology
Journal Section Research Article
Authors

Erdinç Kalaycı 0000-0001-8572-972X

Cemre Akgün 0009-0009-7790-6605

Ayşe Sezen Serpen 0000-0002-6220-4709

Publication Date October 18, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 4

Cite

APA Kalaycı, E., Akgün, C., & Serpen, A. S. (2023). POST-PANDEMİK DÖNEMDE ERGENLERİN TOPLUMSAL YAŞAMA UYUM DENEYİMLERİNE İLİŞKİN NİTEL BİR ÇALIŞMA. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(4), 989-1003.