Research Article
BibTex RIS Cite

YENİ DİNİ HAREKETLERİN KLASİK DİNLERDEN FARKI: POST-MODERN PAGANİZM GELENEKSEL DİNDARLIĞA KARŞI

Year 2017, Volume: 5 Issue: 13, 23 - 32, 30.09.2017
https://doi.org/10.31126/akrajournal.325564

Abstract

Bu
makale yeni dini hareketlerin (YDH) temel argümanlarının  aslında klasik dinlerin ‘eski’ terim ve
kurumlarını “yenilemek” yani ayrışıp farklılaşmak gibi diyalektik bir dile
dayanıp dayanmadığını tartışmaktadır. Çağdaş din bilimlerine göre YDH’lere ait
temel fenomenler aslında sekülerleşmenin yarattığı imkanların bir sonucudur.
Bir başka ifadeyle bu akımlar, kendi çağlar[1]ı olan post-modern günlerde
artık klasik çağların gelenekleri gördükleri dinlerin yerini almak isterler.








References

  • Rose, Stuart (2006), “Spirtiuality, Encyclopedia of New Religious Movements, ed. Peter B. Clarke, New York- London, ss. 600- 602. Sarıkçıoğlu, Ekrem (2000), “Yeni Dinî Akımlar”, Dinler Tarihi Araştırmaları II Sempozyum:20–21 Kasım 1998 Konya, Ankara, ss. 81–87. Sethi, A. S. (1990–1991), ‘Self transformation’, Journal of Comparative Sociology and Religion, ss. 1–56. Stark, Rodney (1987), “How New Religions Succeed: A Theoretical Model”, The Future of New Religious Movements, ed. David G. Bromley-Phillip H. Hammond, ss. 11- 29. Swator, William H. (1998), “Church- Sect Theory”, Encyclopedia of Religion and Society, ed. Peter Kivisto, Altamira, ss. 90-94.

THE DISTINCTION OF THE NEW AGE RELIGIOUS MOVEMENTS FROM THE TRADITIONAL RELIGIONS: POSTMODERN PAGANISM VERSUS TRADITIONAL RELIGIOSITY

Year 2017, Volume: 5 Issue: 13, 23 - 32, 30.09.2017
https://doi.org/10.31126/akrajournal.325564

Abstract

This article discusses the fact that whether the basic arguments of new age movements (NAM) -such as all the terms of the classical religions are Òthe oldÓ therefore along with all its institutions need to be renewed base on the dialectical discourses. According to the contemporary religious studies, NAM-s are the result of the secularisation process of the religious phenomena. In other words, such these fractions demands to fix themselves up in the places of the Òold religionsÓ, claiming that nowadays are theirs own. 

References

  • Rose, Stuart (2006), “Spirtiuality, Encyclopedia of New Religious Movements, ed. Peter B. Clarke, New York- London, ss. 600- 602. Sarıkçıoğlu, Ekrem (2000), “Yeni Dinî Akımlar”, Dinler Tarihi Araştırmaları II Sempozyum:20–21 Kasım 1998 Konya, Ankara, ss. 81–87. Sethi, A. S. (1990–1991), ‘Self transformation’, Journal of Comparative Sociology and Religion, ss. 1–56. Stark, Rodney (1987), “How New Religions Succeed: A Theoretical Model”, The Future of New Religious Movements, ed. David G. Bromley-Phillip H. Hammond, ss. 11- 29. Swator, William H. (1998), “Church- Sect Theory”, Encyclopedia of Religion and Society, ed. Peter Kivisto, Altamira, ss. 90-94.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Mustafa Alıcı

Publication Date September 30, 2017
Acceptance Date September 22, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 13

Cite

APA Alıcı, M. (2017). YENİ DİNİ HAREKETLERİN KLASİK DİNLERDEN FARKI: POST-MODERN PAGANİZM GELENEKSEL DİNDARLIĞA KARŞI. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 5(13), 23-32. https://doi.org/10.31126/akrajournal.325564

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471


14035  14036  14037  14038  16497  1657116772  16827 18435 19333